عرضه اجناس بنجل با بلندگوی حراج
کد خبر: ۳۶۶۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱ 25 January 2017
سرد است درست مثل هوای این روزها اما برخلاف حال و هوای شهر در این ساعت از روز که همه عزم رفتن به منزل برای صرف ناهار را دارند و  پر از جنب و جوش هستند، سوت و کور است. بازار این روزهای بجنورد را می گویم که به دلیل کسادی اش، بر سر خود، چوب حراج زده است؛ هر قدم که برمی داری مغازه ها و فروشگاه های مختلفی را می بینی که بر پیشانی شان، برچسب تخفیف زده اند. یکی اجناس خود را با 30 درصد تخفیف تبلیغ کرده است و همسایه اش با 50 درصد تخفیف تلاش می کند عرصه را بر آن تنگ کند. اما حراج زمستانی هم نتوانسته است بازار را گرم کند و مشتریانی که بیشتر آن ها به جای این که دست به جیب شوند به تماشای اجناس پشت ویترین مغازه ها بسنده می کنند. انگار فروشندگان از داخل مغازه خود، چشم های قاب گرفته شده ای را می بینند، چشمانی که چه بسا هر شب خواب خرید را می بینند؛ برعکس چشمان خودشان که خواب فروش را!
دریغ از پارسال
سرد سرد است درست مثل دستان یخ بسته پیرمرد دستفروشی که در گوشه ای از بازار روی تکه ای مقوا نشسته است به امید این که رهگذری نیم نگاهی به اجناس او بیندازد غافل از این که خیلی از آن هایی که به بازار آمده اند فقط برای دیدن اجناسی آمده اند که با قیمت های بالای خود به مشتریان دهن کجی می کنند. دیگر حتی جمله هایی که برای گرم کردن این بازار سرد در برخی مغازه ها به کار برده می شود مانند «ارزان ولی جنس اصله» و یا «ارزان تر از همه جا، خیلی خوبه» تو را به داخل مغازه نمی کشاند و مثل خیلی از مشتریان، بی تفاوت از کنار آن ها عبور می کنی زیرا حراج های زمستانی امسال هم بوی بهار نمی دهد و با یک حساب سرانگشتی درمی یابی که نمی توانی موارد مورد نیاز خود را تهیه کنی و زیر لب می خوانی«هر سال می گیم دریغ از پارسال».کلاه کرکی که با موی بز درست شده و در دست مرد دستفروش تبلیغ می شود و کلاه های بافتنی که کنار پیاده رو روی کیسه ای پلاستیکی در معرض فروش قرار گرفته است تو را به یاد کلاه گشادی می اندازد که برخی فروشندگان برای مشتریان خود بافته اند و منتظرند آن را بر سر آن هایی بگذارند که به این آشفته بازار پا می گذارند. صحبت های بانویی که با تلفن همراهش حرف می زند گویی به تو تلنگری می زند، صحبت از بالا بودن قیمت اجناس در فروشگاهی است که به بهانه حراج زمستانی، کالاهای قدیمی و به قولی، از مد افتاده اش را برای فروش عرضه کرده است و این قصه سر دراز دارد. گویی انبارهای برخی مغازه ها این روزها در حال خانه تکانی هستند اما قصد دارند حاصل خانه تکانی خود را با قیمتی بالا آن هم زیر پوست تخفیف زمستانی به مشتریانی بدهند که هشت شان گرو نه شان است. قدم به قدم، در هر دوسوی خیابان، بوی حراج اجناس به ویژه کفش و پوشاک به مشام می رسد و مشتریانی که بیشتر برای دیدن و برآورد کردن قیمت ها آن هم پشت ویترین آمده اند و دستانشان مثل هوای این روزها و بازار زمستانه سرد سرد است.   
فرصت طلبی
البته برخی کاسبان منصف هم هستند، مانند همیشه به حق مشتری احترام می گذارند و نمی خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند اما با دیدن هم صنف ها و همکاران خود از عملکرد نادرست آن ها گلایه می کنند زیرا همان عده ای که گران فروشی می کنند و اجناس خود را در سایه حراج می فروشند موجب بدبینی مشتریان به همه فروشندگان می شوند.یکی از کسبه در این باره می گوید: با گشت و گذاری در بازار متوجه می شوید برخی فروشگاه ها تخفیف زمستانی زده اند اما باز هم اجناس خود را گران به فروش می رسانند و این امر به ضرر کاسبانی است که انصاف را رعایت می کنند.او که به ذکر نام خود در این گزارش تمایلی ندارد، ادامه می دهد: حراج کردن اجناس به ویژه در زمان تغییر فصل مرسوم است و بیشتر کاسبان از این فرصت استفاده می کنند تا اجناس خود را با قیمت پایین تر به مشتری عرضه کنند، این امر هم موجب جذب مشتری و افزایش رضایتمندی او می شود و هم کاسب می تواند برای اجناس جدید خود جایی باز کند.او عرضه اجناس بنجل و قدیمی را انکار می کند و این موضوع را بهانه ای می داند که برخی مشتریان با استفاده از آن تلاش می کنند تخفیف بیشتری بگیرند در حالی که این امر به ضرر فروشنده است.
بلبشوی قیمت ها
بانوی سالخورده ای که در این بلبشوی قیمت ها دست نوه خردسالش را گرفته است نظرم را جلب می کند. او که به گفته خودش تمام بازار را زیر و رو کرده است تا یک کاپشن برای نوه خود بخرد، به نکته قابل توجهی اشاره می‌کند، موضوعی که شاید مسئولان بی تفاوت از کنار آن می گذرند و هر روز تکرار می شود. او می‌گوید: به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی مان، صبر کردم تا فصل حراج زمستانی برسد و بتوانم برای نوه ام لباس گرم مورد نیازش را تهیه کنم اما گویی گرانی فصل نمی شناسد و باید تمام فصول حتی زمانی که حراج فصلی برپا شود، عده ای دست خالی به خانه بازگردند.او که حالا قصد دارد نوه خود را به پوشیدن همان لباس گرم رنگ و رو رفته راضی کند به این امید است که در وانفسای زمستان بتواند کاپشنی را با قیمت ارزان بخرد و برای زمستان سال آینده او کنار بگذارد.در این میان یکی از شهروندان به  برچسب های تخفیف فروشگاه ها اشاره می کند که گویی قرار نیست دردی دوا کند زیرا برخی مشتریان با دیدن حراجی ها با خوشحالی وارد مغازه و دست از پا درازتر از آن خارج می شوند. او اظهارمی دارد: بعضی فروشندگان سعی می‌کنند اجناس قدیمی و بنجل خود را لا به لای جنس های دیگر خود به فروش برسانند.سرد سرد است درست مانند هوای این روزها، حراج زمستانی را می گویم که هنوز نتوانسته است مرهمی بر زخم مشتریانی بگذارد که از ماه ها قبل منتظر بودند کالای مورد نیاز خود را در این ایام بخرند و خود را برای سالی نو آماده کنند غافل از این که برخی کاسبان با حراج اجناس خود می خواهند طرحی نو در اندازند و... /روزنامه خراسان شمالی
   
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار