کد خبر: ۳۶۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰ 19 May 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:برخی کوه و دشتهای فارس مامن گلهای محمدی هستند که گلابشان تقدس می یابد و همه ساله کعبه را می شوید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: استان فارس با ششهزار و 935 هکتار کشت گل محمدی، رتبه نخست کشور را در کاشت و برداشت این محصول دارد.

محمد مهدی قاسمی افزود: از این میزان پنجهزار و 340 هکتار به صورت دیم و بقیه به صورت آبی کشت می شود و پیش بینی می گردد امسال 11 هزار تن برداشت داشته باشد.

وی اضافه کرد: شهرستان داراب با پنجهزار و 600 هکتار دشت دیم گل محمدی بزرگترین تولید کننده گل محمدی دیم کشور به حساب می آید.

قاسمی بیان داشت: منطقه میمند فارس با بیش از یکهزار هکتار دشت گل محمدی مهم ترین تولید کننده گلاب کشور بشمار می آید ، که در مجموع این دو شهرستان 95 درصد گل محمدی فارس را تولید می کنند.

بگفته وی ، شهرستان داراب بزرگ ترین باغ گل دیم و ارگانیک جهان را در اختیار دارد که روستاهای لایزنگان و نوایگان از عمده تولیدکنندگان گل در این شهرستان هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: استان فارس با متوسط سالانه تولید 10 هزار تن گل محمدی 50 درصد تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است.

مجیدرضا پاکاری اظهار داشت: در فارس 110 کارگاه سنتی و صنعتی گلاب و عرقیات به ویژه در کنارمزارع گل میمند و داراب فعالیت دارند .

وی افزود: سالانه بیش از 9میلیون لیتر گلاب در این کارگاه ها تولید می شود که سهم عمده ای از آن به استان های دیگر و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

وی خاطر نشان کرد: گل محمدی در فارس از اواخر فروردین ماه تا پایان خرداد ماه برداشت می شود و به کارگاههای گلابگیری منتقل می گردد.

پاکاری بیان کرد: گلاب دارابی بدلیل کشت دیمی و ارگانیک بودن از مرغوبیت بالایی برخوردار است و 90 درصد آن به کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

فرماندار داراب گفت: داراب یکی از قطب های کشاورزی فارس به حساب می آید و بسیاری از محصولات باغی و زراعی آن در سطح استان و کشور دارای رتبه و جایگاه ویژه ای است.

عبدالرضا قاسم پور افزود: این شهرستان با بزرگترین دشت دیم گل محمدی در جهان در تولید گلاب ارگانیک منحصر بفرد است.

وی ادامه داد: این مهم به عنوان توانمندی کم نظیر به لحاظ گردشگری و اقتصادی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

فرماندار داراب بیان کرد: دشت گل محمدی در منطقه کوهستانی روستاهای نوایگان و لایزنگان مزیتی بزرگ برای این منطقه به حساب می آید .

وی اظهار داشت : این روستاها جز روستاهای هدف گردشگری است که برای گردشگران جذابیت خاصی دارد و ایجاد زیرساختها باید مدنظر قرار گیرد .

وی ادامه داد: اسانس گل محمدی داراب از شهرت قابل توجهی بهره می برد و به کشورهای دیگر صادر می شود.

قاسم پور گفت: توسعه و تقویت صنایع تبدیلی و فرآوری در داراب باید مد نظر مسوولان قرار گیرد تا در توسعه اقتصاد پایدار در منطقه اثرگذار باشد.

فرماندار فیروزآباد گفت: میمند فارس همواره با گل و گلاب شهرت داشته ، در این منطقه یک هزار و 100 هکتار از اراضی زیر کشت گل محمدی قرار دارد.

ابراهیم استوار میمندی افزود: در شهرستان فیروز آباد 60 شرکت سنتی گلابگیری و شش شرکت صنعتی مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: در این شهرستان سالانه بیش از 9 هزار تن گلاب و 100 هزار تن عرقیات مربوط به 60 نوع محصول تولید می شود.

بگفته وی ، تولید گل ، گلاب و عرقیات در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده محصول برای منطقه بسیار اثرگذار است.

استوار میمندی بیان داشت: شهرستان میمند بدلیل وقفی بودن اراضی ، با مشکلات زیادی در سرمایه گذاری مواجه است.

وی ادامه داد: کارخانه های گلابگیری و عرق گیری بدلیل نداشتن سند ، قادر به دریافت مجوز صادرات ، پروانه ساخت و تسهیلات بانکی نیستند و ارگانهای خدماتی نیز به آنها خدمات لازم را ارائه نمی دهند.

فرماندار فیروزآباد گفت: وقفی بودن اراضی میمند موجب عقب ماندگی این منطقه شده و سرمایه گذاران را ناامید می کند.

وی افزود: زمینه انتقال 60 شرکت به شهرک صنعتی میمند فراهم شده اما نبود زیرساختها از جمله آب و گاز مانع از فعالیت آنها در این شهرک می شود.
برچسب ها: گلاب ، گل محمدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار