پيروان دين زرتشت، دهم بهمن ماه هر سال جشن سده را به مناسبت پيدايش آتش در زمان "هوشنگ" از پادشاهان سلسله كياني، همراه با مراسم خاص مذهبي برگزار مي‌كنند.
کد خبر: ۳۶۸۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۴ 28 January 2017

به گزارش تابناک یزد،عصر روز دهم بهمن ماه پس از غروب آفتاب، سه تن از موبدان با جامه‌ سپيد به سوي توده‌اي از هيزم خشك كه از پيش آماده شده مي‌روند و گروهي از جوانان كه آنان هم جامه‌ سپيد بر تن دارند با مشعل‌هاي روشن، موبدان را همراهي مي‌كنند.

موبدان بخشي از اوستا كه بيشتر آتش نيايش است را مي‌سرايند و موبد بزرگ با آتش‌دان و جوانان سپيد پوش با هموخ‌ها؛ هيزم‌ها را مي‌افروزند.

گروه نوازنده از آغاز تا پايان جشن، آهنگ مي‌نوازند و همه با شادي، پيروزي روشن شدن آتش سده را جشن مي‌گيرند و به اميد آنكه تا جشن سال ديگر روشنايي و گرمي در دل‌هايشان باشد، به خانه باز مي‌گردند.

زرتشتيان با فرارسيدن"سده"كه 50 روز به نوروز باقيمانده و سرما رو به پايان است، جشن مي‌گيرند.

برپايي جشن سده در ايران، هشت تا ده هزار سال قدمت دارد و مربوط به زماني است كه اقوام آريايي هنوز به فلات ايران كوچ نكرده بودند و در منطقه‌اي به نام "آرياويج" در جنوب سيبري زندگي مي‌كردند.

به‌اعتقاد زرتشتيان،"اشو زرتشت"در سه‌هزارو 600 سال قبل از ميلاد عيسي مسيح(ع) در تخت سليمان آذربايجان از مادري به‌نام"دغدو" پا به عرصه گيتي گذاشت و نام پدرش را "پورو شسب" نوشته‌اند.

زرتشتيان بر اين باورند كه پيام‌آور ايران باستان در سن  سي سالگي براي دعوت مردم به راستي از طرف "اهورامزدا" به پيامبري انتخاب شد و در سن 77 سالگي درحاليكه در محل آتشكده شهر بلخ با جمعي از پيروانش درحال نيايش بود به دست "تور براتور" به قتل رسيد.

در ايران بيش از  35 هزار زرتشتي زندگي مي‌كنند كه حدود شش هزار نفر از آنان در استان يزد(يزد، اردكان و تفت) ساكن‌اند.

انتقاد امام جمعه 
اما در همین حجه الاسلام غفوری امام جمعه تفت دیروز در خطبه های نماز جمعه تفت گفته است:حال تمسک برخی از مسئولان استانی به مراسم اقلیت دینی برای رونق گردشگری به جز آنکه چهره شهرستان را مخدوش کند و منافقان و سلطنت طلبان از آن سوء استفاده کنند فایده ی دیگری برای شهرستان ندارد.
 همچنین انجمن زرتشتیان تفت و توابع یزد، شرایط روستای چم را برای برگزاری جشن سده زرتشتیان نامناسب دانست و اعلام کرد: جشن سده امسال به دلیل فراهم نبودن شرایط لازم در محل پیر رهگذر چم به صورت متمرکز و استانی برگزار نخواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار