امروز آژیر خشکی به صدا درآمده و متأسفانه باید منتظر فاجعه زیست‌محیطی در استان فارس باشیم؛ فاجعه‌ای که جان تالاب‌ها و دریاچه‌ها و دشت‌ها را گرفته و اقلیمای فارس را به کویری تبدیل می‌کند.رئیس مرکز پژوهش‌های جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز به بررسی علمی پدیده خشکی و خشکسالی پرداخته است.
کد خبر: ۳۶۸۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۱ 28 January 2017
تابناک فارس به نقل از عصر فارس:سید محمدجعفر ناظم‌السادات به بررسی علمی خشکی و خشکسالی پرداخت و اظهار کرد: ازنظر تعریف علمی، خشکسالی یک دوره قابل‌برگشت است؛ یعنی دوره بعد از آن، باران به‌اندازه کافی می‌آید و آثار و نشانه‌های آن را می‌برد.

خشکسالی یک دوره پریودیک همراه با آثار کمبود بارشی است

وی با تصریح بر این موضوع که خشکسالی یک دوره پریودیک همراه با آثار کمبود بارشی است، افزود: همه جای کره زمین این مورد وجود دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز در ادامه با بیان اینکه خشکی با کمبود بارش جبران نمی‌شود، گفت: ما به‌طور ناخواسته در منطقه خشکی از جهان قرار داریم و یک منطقه‌ای مثل کویر باران ندارد و درمجموع کشورمان درجایی قرارگرفته است که میزان بارش به‌طور میانگین یک‌سوم میانگین جهانی است.

به دلیل مدیریت‌های سطح پایین و ناکارآمد این خشکسالی تبدیل به خشکی می‌شود


ناظم‌السادات تصریح کرد: این‌که بعضی از سال‌ها براثر خشکسالی خیلی خشک می‌شود و بعضی سال‌ها پربارش می‌شود، اما به دلیل ندانم‌کاری و مدیریت‌های سطح پایین و ناکارآمد این خشکسالی تبدیل به خشکی می‌شود.

به گفته این استاد دانشگاه در پدیده خشکسالی به‌عنوان‌مثال اگر دو سال باران نبارد، باران بعدی این کمبود بارش را جبران می‌کند؛ اما اکنون با توجه به افت سطح آب‌ها اگر بارش هم باشد این کمبود جبران نمی‌شود.

وی تصریح کرد: درواقع در عرض این چند سال ما از خشکسالی به خشکی رسیده‌ایم و امکان بازگشت منابع آبی در خیلی از جاها متأسفانه از بین رفته است و قنات‌ها و چشمه‌ها و رودهای جاری به این سادگی امکان بازگشت ندارند.

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز به رودخانه سیوند اشاره و بیان کرد: ما در رودخانه سیوند اقدام به حفر چاه کرده‌ایم و آب را از اعماق رودخانه بیرون می‌آوریم و با بیرون آوردن آب حتی اگر دوران پربارشی داشته باشیم، آبخوان‌های تهی شده پر نمی‌شوند و بنابراین جاری شدن آب در رودخانه با مشکلات زیادی روبرو است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار