رییس اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی استان اردبیل از تلاش ها برای اعلام خواهر خواندگی دو استان اردبیل و ولگاگراد روسیه خبر داد.
کد خبر: ۳۸۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹ 23 May 2015

به گزارش ایرنا، حسین پیرموذن در دیدار سرکنسول روسیه در رشت با اعضای اتاق بازرگانی اردبیل گفت: ولگاگراد یکی از شهرهای صنعتی روسیه است که ظرفیت های مناسبی برای مبادلات تجاری دارد و از طرف دیگر اردبیل هم یکی از استان های مستعد در زمینه بازرگانی است که این امر می تواند زمینه ای برای نزدیکی این دو شهر فراهم کند.

وی افزود: ثبات لازمه اقتصاد پویاست و پس از روی کارآمدن دولت یازدهم و حاکمیت ثبات سیاسی در کشور ، روسیه یکی از کشورهایی است که دولت برای بسط روابط اقتصادی از جمله در بحث کشاورزی ، صنایع و معادن به آن چشم دارد.

رییس اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: اردبیل یکی از قطب های کشاورزی کشور است و با توجه به فهرست نیازهای وارداتی روسیه ، بازرگانان استان می توانند در زمینه های کشاورزی و مواد غذایی فعالیت کنند.

او ادامه داد: در سال های گذشته روابط اقتصادی ایران و روسیه افول کرده و با توجه به نزدیکی مسافت و نیازهای وارداتی و صادراتی تراز تجاری دو کشور قابل توجه نیست اما از طرف دیگر دو کشور در سال های اخیر با مشکل تحریم های اروپا و آمریکا مواجه شدند که این امر می تواند باعث نزدیکی دو کشور شود.

پیرموذن از جمله راه های افزایش حجم مبادلات بین دو کشور را تسهیل در صدور ویزا برای بازرگانان و شناسایی افراد طرف تجارت در ایران و روسیه عنوان کرد.

وی همچنین اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی در راه نزدیکی اقتصادی دو کشور سیستم بانکی و جابجایی ارز است که خوشبختانه با تلاش های بانک مرکزی ایران و روسیه برای انعقاد تفاهم نامه ای برای استفاده از روبل و ریال در مبادلات تجاری می توانیم فصلی تازه در روابط ایران و روسیه را شاهد باشیم.

رییس اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: اگر بتوانیم برخی مشکلات ساده فی مابین را رفع کرده و همکاری نزدیک تر اتاق های بازرگانی ایران و روسیه را محقق کنیم زمینه های صادرات و واردات استان اردبیل با کشور روسیه پایه گذاری شده و می تواند به توسعه اقتصادی استان منجر شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه نیز در این نشست گفت: از پنج کشور حوزه دریای خزر چهار کشور تعرفه داخلی دارند که اگر برای ایران هم این امر محقق شود حجم تجارت خارجی افزایش چشمگیری خواهد داشت.

هادی تیزهوش تابان افزود: استان های شمالی از جمله اردبیل با توجه به نزدیکی مسافت و ظرفیت هایی که در زمینه صنایع تجاری دارند می توانند به ویژه در توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه نقش مهمی ایفا کنند.

وی گفت: مشکلات پولی یکی از موانع مهم موجود در روابط دو کشور است که باید نسبت به رفع آن اقدام کرد که البته مسائلی از این دست باید دراز مدت پیگیری شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به نیازهای وارداتی روسیه و ظرفیت های کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: علاوه بر صادرات تولیدات محلی ، استان های شمالی می توانند کریدور شمال - جنوب را محقق کنند و از این ظرفیت نیز در راه توسعه بهره ببرند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار