مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : سالانه 2 میلیون اصله نهال در نهالستان های دارای گواهی و مجوز دار استان تولید می شود .
کد خبر: ۳۸۴۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷ 26 February 2017
علی اکبری، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در گفت‌وگو با تابناک از قزوین اظهار کرد: هم اکنون  22 نهالستان دارای مجوز در سطح استان وجود دارد که 2 مورد از این نهالستان ها بصورت شرکت های دانش بنیان فعالیت می کنند.
وی افزود : شرکت های دانش بنیان عمدتا نهال پایه های رویشی از طریق کشت بافت (GF, GM) محصولات هسته دار  شامل هلو- شلیل-آلبالو -گیلاس و بادام  میوه های دانه دار  همچون سیب –گلابی  , خرمالو – پسته –گردو و همچنین انگور را تولید می کنند.
اکبری تصریح کرد :  همچنین  باغ مادری در سطح 3 هکتار با 1300 اصله نهال تایید شده و دارای گواهی سلامت  شامل نهال های  هسته دار و دانه دار  از ارقام تجاری و وارداتی با هدف تولید و تامین اندام تکثیری (قلمه و پیوندک ) از ارقام مذکور احداث شده که از لحاظ اصالت ژنتیکی مشخص و در برابر بیماری های مهلک شناخته شده آن رقم عاری می باشد.
این مسئول ادامه داد: طی سال جاری  یک واحد  گلخانه قرنطینه ( بعد از ورود ارقام وارداتی)  در سطح 800 متر مربع در استان  احداث شده  است .
 وی هدف از احداث این واحد را  تشخیص دوره  آفت و بیماری این  ارقام  که توسط کارشناسان حفظ و نباتات نظارت و کنترل  بر آفت گیاهی دانست و گفت: بیشترین نهالستان های استان به ترتیب در شهرستان های بوئین زهرا ، البرز،آبیک و تاکستان  قرار داردو.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : در سالجاری در استان نزدیک به یک میلیون و 300 هزار اصله نهال توسط کمیته فنی  نهال استان وموسسه ثبت وگواهی بذر ونهال ، کنترل و نظارت  و 132 هزار اصله نهال نیز شناسنامه دار و برچسب اصالت نهال برای آنها صادر شده است .
اکبری اظهار کرد: استان قزوین  رتبه 6 کشور در مجموع سطح زیر کشت نهالستان های مجوز دار را به خود اختصاص داده است .
وی  در پایان یادآور شد: باغداران وشهروندان استان برای اطمینان از اصالت و کیفیت نهال،  نهال های مورد نیاز خود را از نهالستان های دارای مجوز و شناسه دار تهیه کنند .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار