کد خبر: ۳۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵ 09 February 2015

وجود کربن مازاد در اتمسفر از نظر زیست محیطی زیان‌های فراوانی به دنبال دارد و همواره به‌عنوان یکی از مشکلات زیست‌محیطی از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران مطرح بوده و هست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا‌)، منطقه فارس، به اعتقاد کارشناسان یکی از راهکارهای موثر برای مقابله با انباشت کربن، توسعه فضای سبز است، اقدامی که به آن "ترسیب کربن" اطلاق می‌شود.

"ترسیب کربن" به روند ذخیره کربن موجود در هوا، خاک و گیاهان گفته می‌شود. این عمل با ذخیره کردن کربن موجود در هوا موجب کاهش میزان کربن که گازی گلخانه‌ای است، می‌شود و به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، خوشبختانه اخیرا این اقدام در استان فارس و در قالب مشارکت در پروژه‌ای بین‌المللی اجرایی شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در خصوص اجرایی شدن طرح ترسیب کربن در علاءمرودشت شهرستان لامرد، گفت: این طرح با مشارکت مردم جهت بیابان زدایی و احیای اراضی از دست رفته و بایر به اجرا در می‌آید. این برنامه با مشارکت مردم بر پایه مدیریت مراتع و درختکاری به انجام می‌رسد.

مهرزاد بوستانی در خصوص انتخاب بخش علامرودشت در لامرد جهت اجرای این پروژه،‌ توضیح داد: انتخاب این بخش به علت برخورداری از شرایط طبیعی ویژه آن بوده که دارای منابع آبی و خاک، ظرفیت‌های مناسب، امکان بهره برداری از گیاهان دارویی، فعالیت‌های مراکز نفتی و گازی در حوزه شائول، طرح‌های آبخیزداری و مرتعداری، قابلیت دسترسی به امکانات اولیه و ... است.

وی وجود جاده مناسب، امکانات گسترده جهت مشارکت مردمی و حمایت‌های همه جانبه مسئولان اجرایی را به عنوان سایر موارد موثر در انتخاب این منطقه لامرد برای اجرای طرح ترسیب کربن دانست.

بوستانی درباره تامین منابع این پروژه گسترده گفت: پروژه ترسیب کربن به صورت سراسری بین ایران و آژانس‌های بین المللی انجام می‌شود و تسهیلات مورد نیاز آن به وسیله نماینده سازمان ملل متحد در ایران‌، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و دفتر عمران منابع استانی تامین خواهد شد.

وی اضافه کرد: انتخاب گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط بیابانی در اجرای این طرح اهمیت فراوانی دارند. گیاهان داروی مانند آنغوره و کهور را می‌توان با روش‌های ساده آبخیزداری در ارتفاعات پرورش داد و پوشش گیاهی منطقه را افزایش داد که این موضوع در موفقیت عملیات احیاء و ترسیب کربن بسیار موثر است.

بوستانی از شروع اقدامات اولیه فاز نخست این طرح خبر داد و افزود: با استفاده از برنامه‌های نرم افزاری، نهادینه کردن مفهوم مدیریت مشارکتی مد نظر قرار داده شده است.

این مقام مسئول گفت: همچنین با تشکیل گروه‌های توسعه روستایی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی جوامع محلی، مباحث مربوط به آموزش و مهارت‌های لازم برای اجرای این طرح پیگیری می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس اعتقاد دارد که بهره‌گیری از تجربه و دانش بومی برای توانمندسازی جوامع محلی در راستای مدیریت پایدار منابع طبیعی ضروری است.

بوستانی از ترسیب کربن به عنوان طرحی زیست محیطی یاد کرد و با ابراز امیدواری نسبت به تخصیص اعتبارات لازم، همکاری و مشارکت مردم به خصوص بهره برداران، مجریان و دامداران، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح بازده مطلوبی در منطقه خواهد داشت و در به وجود آوردن هوای پاک بسیار موثر است.

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز از طرح ترسیب کربن به عنوان یک تحول بزرگ یاد و اضافه کرد: هدف اصلی اجرای این طرح، بیابان زدایی و احیاء اراضی از دست رفته است.

عباس کارگر اعتقاد دارد: با مشارکت مردم، تشویق جوامع محلی و روستاییان می‌توان موفقیت طرح را دو چندان کرد.

وی می‌افزاید: از آنجا که مراتع در گذر زمان به وسیله مردم از بین رفته است، خود آنها می‌توانند در احیاء مجدد آن نقشی اساسی ایفا کنند.

کارگر با بیان اینکه در جریان مدیریت مراتع از افراد بومی استفاده می‌شود، می‌افزاید: این افراد در جریان درختکاری منطقه، مشارکت فعالی خواهند داشت تا پیشرفت طرح طبق برنامه ریزی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: مسئولان استان در اجرای هر چه بهتر طرح ترسیب کربن، نقش موثری ایفا کرده‌ اند و فرماندار لامرد نیز به شکل مطلوبی از امکانات موجود این شهرستان در مسیر توسعه، بهره برداری کرده است.

فرماندار لامرد نیز با ابراز خرسندی از رشد صنعتی این شهرستان گفت: لامرد از وضعیت مناسبی در زمینه‌های سرمایه گذاری و اشتغال برخوردار است و در جنوب فارس موقعیت ویژه‌ای دارد.

عبدالرضا منصوری از حمایت ائمه جماعت، دهیاران، شوراها و تشکل‌های مردم نهاد قدردانی و تاکید کرد: از اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن حمایت مطلوبی به عمل آمده که بی شک در موفقیت آن موثر است.

وی این طرح را بازوی محرک فرمانداری در مسیر توسعه لامرد دانست و ادامه داد: حفظ آب و خاک و توسعه و احیای منابع طبیعی برای نسل‌های آینده، بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست.

منصوری اضافه کرد: اگر کربن موجود در اتمسفر به مرور زمان بیشتر شود، به زودی شاهد تشدید اثرات سویی همچون پدیده گرمایش زمین خواهیم بود.

وی گفت: لامرد از نظر دمای هوا در شمار شهرستان‌های گرم استان قرار می‌گیرد و ترسیب کربن می‌تواند از افزایش بیشتر دمای این شهرستان جلوگیری کند.

منصوری همچنین گفت: دمای هوای لامرد در تابستان به 50 درجه سانتی گراد هم می‌رسد و اگر راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از افزایش دما ارائه نشود، بسیاری از محصولات کشاورزی خود را از دست می‌دهیم.

فرماندار شهرستان لامرد با تصریح اینکه رودخانه علاءمرودشت بزرگترین و طولانی‌ترین رودخانه فصلی این شهرستان به شمار می‌رود که در انتها به خلیج فارس متصل می‌شود، گفت: استفاده از طرح‌های موثر در کاهش دما، در افزایش سطح آب این رودخانه نیز موثر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار