مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: ایران دارای پنج ناحیه رویشی شامل نواحی هیرکانی، زاگرس، ایرانی تورانی، خلیج‌فارس عمانی و ارسباران است که بخشی از جنگل‌های بلوط نهاوند در ناحیه زاگرس قرار دارد.
کد خبر: ۳۸۹۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱ 06 March 2017
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: بیش از 300 گونه دارویی در منابع طبیعی این استان شناسایی شده است.

به گزارش ایرنا؛ اسفندیار خزایی در همایش برنامه ریزی حفاظت حمایت از محیط زیست و توسعه پایدار اظهار کرد: این استان رویشگاه بسیاری از گونه های گیاهی و دارویی کمیاب بوده و یک گونه گون که دارای ارزش بسیار بالایی است در منابع طبیعی همدان شناسایی شده است.

وی بیان کرد: وجود تیپ های مختلف گون در زیستگاه ها موجب شده بسیاری ازآفات و امراض در این مناطق کمتر شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه استان همدان ذخیره گاه ژنتیکی گونه های مختلف گیاهی و دارویی است باید در استفاده از این منابع تجدید شونده تلاش کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان یادآوری کرد: برنامه هایی در منابع طبیعی همدان با هدف توانمند سازی جوامع منطقه ای در حوزه آبخیز به منظور حفظ منابع تجدید شونده در حال اجرا است.

خزایی افزود: امروزه جهان با چالش متعددی از جمله تغییرات اقلیمی مواجه بوده و این چالش ها خسارت های زیادی بر عرصه های منابع طبیعی وارد کرده است.

وی تاکید کرد: منابع طبیعی دنبال این است تا با بکارگیری برنامه علمی و ارتباط دقیق با سازمانهای مسئول از جمله جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست و مرکز تحقیقات برنامه ای برای کمک به حفاظت از عرصه های طبیعی تنظیم کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: ایران دارای پنج ناحیه رویشی شامل نواحی هیرکانی، زاگرس، ایرانی تورانی، خلیج فارس عمانی و ارسباران است که بخشی از جنگل های بلوط نهاوند در ناحیه زاگرس قرار دارد.

به گزارش ایرنا خزایی اضافه کرد: بخشی از گونه های که در ناحیه ایرانی تورانی وجود دارد در منطقه ای از فامنین می رویند.

وی بیان کرد: حوزه های آبریز این استان به گونه ای است که از هیچ استانی آب وارد همدان نشده بلکه آب از این استان به سایر مناطق هدایت و توزیع می شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین خطری که ایران را به علت قرار گرفتن در کمربند خشک تهدید می کند تخریب زمین با بهره برداری نادرست و استفاده بیش از توان از عرصه ها، آب های فسیلی و زیر زمینی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: کشت گونه های کم آب بر نه تنها از خالی شدن سفره های زیرزمینی جلوگیری می کند بلکه کمک بزرگی برای حفظ منابع طبیعی است.

خزایی با تاکید بر اینکه ذات بهره برداری از بخش معدن، تخریب است گفت: با این وجود نمی توان نقش معادن موجود در طبیعت را در ایجاد اشتغال نادیده گرفت بنابراین تفاهم نامه مشترک برای کاستن میزان تخریب معادن منعقد شده است.

وی افزود: یکی از روشهای پیشگیری از بروز آسیب به منابع طبیعی استفاده از علوم روز است چون باید علوم را با مسایل حقوقی و مدیریت تلفیق کرده تا از آن به نحو مطلوب بهره گرفت.

وی بیان کرد: شعار هفته درختکاری 'همیار طبیعت باشیم' نامگذاری شده که برای تحقق این شعار باید تمامی سمن ها، ارگان ها، ادارات، نیروهای مسلح، شهرداری و مردم به منابع طبیعی کمک کنند. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: کاشت نهال هر چند از اهمیت بالایی دارد ولی نگهداری و حفاظت از نهال مهمتر از کاشت آن است.

خزایی افزود: رهبری فرزانه انقلاب در ذکر اهمیت حفظ طبیعت عنوان کردند 'فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود' که توجه به این فرموده موجب حفظ و احیای منابع طبیعی می شود.

به گزارش ایرنا وی گفت: مرتع یک پوشش گیاهی خدادادی است که در حفط پوشش گیاهی، تولید اکسیژن و تعدیل آب و هوا موثر است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اضافه کرد: خداوند گیاهان و مراتع را همانند سایر جانداران به سیستم دفاعی مجهز کرده و دام هنگام چرا در مراتع سرچر می کند تا به گیاه آسیبی وارد نشود.

وی تصریح کرد: چنانچه گیاه از قسمت 'یقه' قطع شود به صورت سیستمی اقدام به تولید سم برای دفاع از خود می کند که در صورت تعلیف دام ، دام دچار زردی و سایر بیماری ها می شود.

استان همدان دارای یک هزار و 500 گونه گیاهی است که مهمترین آنها در بخش گیاهان دارویی شامل رازیانه ، پنیرک، آویشن، بابونه، اسپند، گاوزبان، ریواس، کنگر، گلپر، بومادران، خاک شیر، سماق، نسترن وحشی و مریم گلی است.

علاوه بر این، گونه های معطر، دارویی و صنعتی به صورت پراکنده در اراضی همدان یافت شده و بخشی از آنها نظیر سیر، رازیانه، گشنیز، کلزا و سیاهدانه در بخش کشاورزی به صورت انبوه تولید می شوند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار