کد خبر: ۳۹۲۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴ 11 March 2017
به گزارش تابناک یزد،مدیر کل بهزیستی استان در مراسم رونمایی از طرح «آموزش زندگی خانواده» ویژه زوجین در آستانه ازدواج که با همکاری بین بخشی 3 دستگاه بهزیستی، دفتر اسناد و دادگستری استان در استان اجرا می‌شود، گفت: در یزد که از استان‎‎های فرهنگی، سنتی و مذهبی کشور است به ازای هر 6 ازدواج انجام شده یک طلاق رخ می‎‎دهد.
«جلیل عفتی» اضافه کرد: البته آمارها در استان    های دیگر نگران کننده‎‎تر است و به ازای هر 3 ازدواج یک طلاق رخ می‌دهد و این جای نگرانی است. با توجه به افزایش طلاق در استان برنامه‎‎های پیشگیرانه و آموزش مهارت‎‎های زندگی اجرا شد و یزد از استان    های پیشرو در این مورد است.
وی با ابراز امیدواری نسبت به کاهش طلاق در کشور با اجرای این برنامه، افزود: طرح آموزش زندگی خانواده ویژه زوجین در آستانه ازدواج با هدف کاهش طلاق و افزایش سطح آگاهی زوج‎‎های جوان در استان اجرا می‌شود و برای این امر 20 مرکز به منظور برگزاری کلاس‎‎های 16 ساعته برای زوج    ها قبل از تنظیم سند ازدواج در نظر گرفته شده تا تلنگری برای آموزش و توانمند‎‎سازی زوج‎‎ها و افزایش مهارت‎‎های زندگی در آنها باشد.
به گفته وی، طلاق یک آسیب جدی اجتماعی است و پیشگیری از آن در درجه اول به خانواده‎‎ها ارتباط دارد.
عفتی گفت: با اجرای  برنامه‎‎های پیشگیرانه، آگاهی بخشی، تربیت فرزندان و آماده‎‎سازی آنها برای ازدواج، می‎‎توان جلوی این پدیده اجتماعی را گرفت . اجرای این طرح تلنگری برای زوج‎‎های در آستانه ازدواج است تا با مراجعه به سر دفتران تا زمان تنظیم سند ازدواج با حضور 16 ساعته کلاس‎‎های آموزش مهارت‎‎های زندگی، زندگی را با آرامش و آسایش خاطر آغاز کنند.عفتی با بیان این که تعلیم مهارت‎‎های زندگی باید در بطن آموزش‎‎های آموزش و پرورش قرار گیرد، اظهار کرد: خانواده‎‎ها سرمایه و هزینه‎‎های سنگینی برای آزمون کنکور، کسب رتبه‎‎های برتر آن و همچنین کلاس‎‎های فوق‎‎العاده صرف می‌کنند ولی حاضر نیستند برای مهارت زندگی و تربیت اجتماعی فرزندان خود هزینه کنند.وی با اشاره به طرح «غربالگری آموزش‎‎های ژنتیک قبل از ازدواج» در استان، گفت: این طرح که برای نخستین بار در کشور در استان در حال اجراست، 85 درصد ازدواج‎‎های استان را تحت پوشش قرار داده است.
وی با بیان این که همه خدمات این طرح رایگان است، عنوان کرد: با توجه به آمار ازدواج فامیلی، این طرح می‌تواند جلوی تولد فرزندان معلول را بگیرد. که با توجه به اهمیت موضوع غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج نیز مصوبه‎‎ای در ارتباط با مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج در مجلس تصویب شده است.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور هم در این مراسم گفت: یزدی    ها در کشور به «خانواده دوستی و عنصر تلاش» معروف هستند. همچنین یزد از استان    های پیشروی کشور در زمینه پیشگیری و آموزش‎‎ مهارت‎های زندگی به شمار می‌رود.
«مجید رضا زاده» بیان کرد: متاسفانه در سال    های اخیر ظرف خانواده بر اثر آسیب‎‎های اجتماعی ترک برداشته است.  باید تلاش کنیم این ظرف را سالم نگه داریم تا استعدادهای فرزندان که میوه‎‎‎‎های خانواده هستند شکوفا شوند.
وی افزود: برای این کار فنون و مهارت خاص نیاز است، به نحوی که باید در ارتباط بین خانواده‎‎ها دقت شود چرا که اگر روابط بین خانواده مناسب باشد، خانواده استوار‎‎تر است و این امر تنها با ازدواج موفق، امکان‎‎پذیر است.
رضازاده ادامه داد: آموزش‎‎های قبل از ازدواج لازمه تحکیم خانواده است؛ در حالی که والدین برای تدارک مقدمات ازدواج ، برنامه‎‎ریزی دقیقی دارند ولی برای انتخاب صحیح ، آماده‎‎سازی و همچنین تربیت فرزندان خود برای ازدواج موفق، تلاشی ندارند.
وی با اشاره به این که یزد از استان    های موفق در اجرای طرح غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج در کشور است، گفت: در سال 96 در برنامه توسعه ششم کشور این طرح جمع‎‎تر و کامل    تر اجرا خواهد شد. با اجرای این طرح در کشور، تولد نوزادان معلول کاهش خواهد یافت.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه هم در ادامه این نشست گفت: با نگاهی عمیق به سیمای دعاوی کل کشور به این نتیجه می‌رسیم که خشونت از بین 10 اتهام کشور در رتبه دوم قرار دارد و این نشان از پایین بودن تاب‎‎آوری و صبر خانواده‎‎ها و افراد جامعه دارد.
«علی محمد زنگانه» افزود: به طور یقین مداخله در طلاق و حتی آموزش    ها در دفتر ثبت ازدواج دیر است و باید در مقطع متوسطه و حتی در مهدکودک‎‎ها و پیش دبستانی هم مفاهیم آموزش داده شود.
زنگانه با اشاره به 23 عنوان آموزشی برای کاهش آسیب‎‎های اجتماعی و طلاق، گفت: کنترل و پیشگیری از اعتیاد، مفاسد اخلاقی و آسیب‎‎های حاشیه‎‎نشینی، از اولویت‎‎های مهم این دوره‎‎های آموزشی است که در بعضی استان    های کشور هم شروع شده است.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار