تابناک معرفی می کند؛
از این روستا وجه تسمیه در دسترس نبوده و ابنیه‌ی تاریخی چندانی باقی نیست، اما از نظر لغت‌شناسی به معنای سازه‌دار یه معنای جارو است اگر این معنی را بپذیریم شاید به دلیل مزارع فراوان جارو به این نام خوانده شده باشد.....
کد خبر: ۳۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱ 20 January 2015
به گزارش تابناک- مازندران، روستای ارزفون در بخش کلیجان‌رستاق شهرستان ساری قرار دارد.

فاصله آن تا مرکز استان 17کیلومتر است. روستای ارزفون در مسیر جاده ساری- سمنان فرعی پهنه‌کلا و آخرین روستا بعد عبور از روستاهای پهنه‌کلا، ماکا و دروار، ماشین‌کلا، داک‌خیل محصور در طبیعت بکر جنگلی می‌باشد که به دلیل طبیعت زیبا و وجود رودخانه‌ی سالاردره و همچنین نزدیکی به شهر ساری در فرصت‌های پیش آمده اولین گزینه جهت تفرج خواهد بود. این روستا از شرق به روستای امره و از جنوب به روستای آقمشهد و از غرب به سوادکوه متصل است.

وجه تسمیه‌ی نام این روستا دقیقا مشخص نیست اما از نظر لغت‌شناسی ارزفون یا ارزبون یا ارزمون به معنای سازه‌دار یه معنای جارو است اگر این معنی را بپذیریم شاید به دلیل مزارع فراوان جارو به این نام خوانده شده باشد.

اما شاید واژه‌ی ارزفون مرکب از دو کلمه‌ی ارز+ فون باشد در علم لغت ارز به معانی؛ نوعی درخت صنوبر و نام نوعی برنج ذکر گردیده به همین لحاظ معنی ترکیب فون دقیقا مشخص نیست شاید این کلمه تغییریافته‌ی کلمه‌ای دیگر باشد. موئدای این امر می‌تواند نام روستایی دیگر در حوالی روستای ارزفون به نام ارزمون و ارزمون باشد.

از این روستا ابنیه‌ی تاریخی چندانی باقی نیست ولی با سیری در جای‌جای جنگل می‌توان آثاری از کوزه و آجرهای قالب بندی شده را دید که این نشان از وجود مدنیت در این مناطق می‌دهد قبرستان گبری‌ها از این نمونه است که در اسپرودبار واقع شده که دارای قبوری دیوارچینی در دل خاک که از طمع سوداگران فرهنگ دور نمانده است.

گبری‌ها انسان‌های بلندقامت و تنومندی بودند که در مازندران می‌زیستند و شاید منظور آب‌بندان یا دریاچه‌ی پسکود در بالای کوه می‌تواند از جاهای لذت آفرین برای استراحت باشد.

آب موجود زمین‌های شالیزاری پایین دست از روستای ارزفون تا روستای پهنه‌کلا قریب به 72 هکتار را تامین می‌کند.

رودخانه سالار دره در امتداد روستا جریان دارد و محیطی آرامش‌بخش را فراهم می‌آورد.

جنگل، وجه شاخص انتخاب این روستا جهت گذران اوقات و سیاحت می‌باشد به خصوص که در این جنگل انواع قارچ و آلوچه ، تمشک، سیب و ازگیل وحشی با نام محلی کاندس، و انواع سبزیجات صحرایی مانند اناریجه، زولنگ و... همه ساله در فصل خود خیل عظیمی از مردم را به این روستا می‌کشاند.

منبع: تابناک
برچسب ها: مازندران ، روستا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار