تخریب منابع طبیعی و تصرف عرصه های ملی در آذربایجان غربی چند سالی است که به صورت گسترده افزایش یافته و اداره منابع طبیعی از مقابله با این پدیده ناتوان است.
کد خبر: ۳۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۶ 09 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه به نقل از اروم نیوز،عرصه های منابع طبیعی اعم از مراتع، جنگل ها و زمینهای ملی در آذربایجان غربی چندسالی است که به صورت مستمر از سوی دامداران و کشاورزان مورد تعرض قرار گرفته و در حال از بین رفتن هستند.

یکی از برجسته ترین مشخصه تخریب منابع طبیعی در آذربایجان غربی به صورت تصرف منابع طبیعی و تبدیل آن به زمینهای کشاورزی و چرای بیش از حد دام در حال انجام است.

خسارات ناشی از تخریب منابع طبیعی به شکل های گوناگون از قبیل جاری شدن سیلابها و شسته‌شدن‌خاکهای حاصلخیز، افت سطح آبهای زیرزمینی ، پرشدن سریع مخازن سدها از رسوبات آبرفتی ،تغییرات نامطلوب آب و هوایی و بهم خوردن تعادل اکوسیستم ، کاهش فرآورده های جنگلی و مرتعی،گسترش بیابانها و کویرها ، به مخاطره افتادن روند طبیعی محیط زیست و حیات وحش و غیره ظاهرمی شود.

امار موجود گویای وخیم بودن شرایط حکم بر منابع طبیعی است.افزایش 36 درصدی پرونده های مربوط به تخریب و تصرف عرصه های منابع طبیعی در سال 93 گویای وضعیت نگران کننده موجود است به گفته بسیاری از کارشناسان این یعنی عدم موفقیت نهادهای آبخیزداری و حفاظت محیط زیست در موضوع مقابله با تخلفات است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با بیان اینکه در نه ماهه سال 93 پرونده های مربوط به تخریب و تصرف عرصه های منابع طبیعی 36 درصد افزایش یافته می گوید: در 9 ماهه امسال حدود یک هزار و 567 فقره پرونده تخریب و تصرف عرصه‌های منابع طبیعی در آذربایجان غربی تشکیل شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته هشت درصد افزایش داشته است.

یوسفعلی ابراهیم ‌پور می افزاید: حدود 163 فقره پرونده قطع درختان در استان تشکیل شده که متخلفان اقدام به قطع 4 هزار 519 اصله درخت و یک هزار و 861 فقره نهال کرده بودند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: تعداد پرونده‌های تشکیل شده در حوزه قطع درختان در استان 63 درصد در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

از موارد دیگری که باعث تخریب منابع طبیعی در آذربایجان غربی می شود چرای زودرس یا بیش از حد دام در مراتع و چراگاههاست.

چراهای زودرس و زیاد از حد 4 میلیون و 500 هزار راس دام در مراتع آذربایجان غربی در حالی انجام می شود که به گفته مدیرکل پیشین منابع طبیعی آذربایجان غربی 2 میلیون واحد از این تعداد دام مازاد بر ظرفیت مراتع آذربایجان غربی است.

علی پیرمرادی  در گفتگوی خبری که در اوایل امسال انجام شد، با ابزار نگرانی از آمار دام مازاد بر مراتع می گوید: برای جلوگیری از تخریب و فرسایش مراتع کاهش جمعیت دام مازاد ضروری است.

وی افزود: هم اکنون بیش ازچهار میلیون و 500 واحد دامی وابسته به مراتع در آذربایجان غربی وجود دارد و این در حالی است که ظرفیت دامی مراتع دو میلیون و 500 هزار واحد است.

پیرمرادی با اظهار تاسف از اینکه سرعت تخریب مراتع استان بیشتر از احیای آن است، عنوان کرد کنترل چرای بی رویه و زودرس دام در مراتع که فشار مضاعفی بر مراتع وارد کرده در کنار تبدیل دامداری سنتی به دامداری صنعتی در راستای کاهش تخریب مراتع استان ضروری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار