مدیرکل منابع طبیعی فارس با اشاره به خشکیدگی جنگل‌های بلوط ‌از ۵ سال گذشته تاکنون گفت: منابع طبیعی فارس با انجام پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی و مطالعاتی خشکیدگی جنگل‌های بلوط را کنترل کرد.
کد خبر: ۴۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶ 10 February 2015

به گزارش تسنیم، بلوط در ایران از مهم‌ترین و فراوان‌ترین گونه‌ درختی موجود در غرب کشور، به ویژه در منطقه زاگرس است. مناطق جنگلی زاگرس از لحاظ منابع آب و خاک یکی از غنی‌ترین مناطق جنگلی کشور است که در سال‌های اخیر بر اثر خشکسالی، آفات، آتش‌سوزی و قاچاق چوب خسارات جبران‌ناپذیری دیده است.

بر اساس آخرین آمار و بررسی‌های صورت گرفته در استان‌های زاگرس‌نشین تاکنون بخش عظیمی از جنگل‌های این منطقه بر اثر بیماری زوال بلوط خشکیده یا در معرض خشکیدگی قرار گرفته است. خشکیدگی جنگل‌های بلوط در استان‌های ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، فارس، چهارمحال و بختیاری و خوزستان بیشتر بوده است.

خشکیدگی جنگل‌های بلوط فارس از 5 سال گذشته شروع شده و منابع طبیعی فارس از همان زمان با انجام پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی و مطالعاتی خشکیدگی جنگل‌های بلوط را کنترل کرده و به مقابله با آفت آن پرداخته است.

مهرزاد بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی فارس در گفت‌وگو با تسنیم درباره میزان این خشکیدگی و اقداماتی که برای کنترل آن در فارس صورت گرفته است، اظهار داشت: 89 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در فارس به علت آفت سوسک چوب‌خوار با درصدهای مختلف دچار خشکیدگی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی فارس این آفت را بومی منطقه دانست و بیان کرد: عوامل مختلفی مانند خشکسالی‌های پی‌درپی، شخم زیر اشکوب(سایه زیر درختان) درختان، ضعیف شدن تدریجی درخت سبب می‌شود که جنگل‌‌های بلوط دچار خشکیدگی شوند.

وی شروع این خشکیدگی را سال 88 عنوان کرد و گفت: از همان زمان طرح‌های تحقیقاتی و مطالعاتی برای کنترل و مقابله با این آفات آغاز شده و عملیات مقابله با آفت همچنان ادامه دارد.

بوستانی افزود: بیشترین میزان خشکیدگی در منطقه دشت برم کازرون به مساحت 5 هزار و 600 هکتار بوده است که بیش‌ترین خسارت نیز در این منطقه بوده است و عملیات‌های اصلاحی برای کنترل و مقابله با این پدیده ادامه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی فارس با بیان اینکه منابع طبیعی فارس با اجرای 4 پروژه به دنبال اجرای طرح کنترل خشکیدگی جنگل‌های بلوط است، خاطرنشان کرد: یکی از این پروژه‌ها پرورش و بهسازی جنگل است که با برش‌های اصلاحی و پرورشی انجام می‌شود و در سطح 2 هزار هکتار آغاز و هزار هکتار آن انجام شده است.

وی پروژه نهال‌کاری مشارکتی از دیگر تعهدات منابع طبیعی در سال 93 عنوان و تصریح کرد: در این پروژه از گونه‌های بومی استفاده می‌شود که در سطح 520 هکتار آغاز و 220 هکتار آن انجام شده است.

بوستانی از تامین 52 هزار اصله نهال برای انتقال به عرصه جنگل‌های زاگرس خبر داد و بیان کرد: پروژه دیگر اجرای سامانه آبگیر در زیر درختان بلوط است که در 520 هکتار آغاز و 220 هکتار انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی فارس برنامه‌ریزی برای تولید نهال گونه‌های بومی زاگرس به تعداد 300 هزار اصله را از دیگر کارها و برنامه‌های منابع طبیعی برای کنترل خشکیدگی جنگل‌های بلوط دانست و گفت: این گونه‌ها شامل بلوط، بادام کوهی، بنه، زالزاک، ارژن، گلابی وحشی و کیکم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار