رئیس منابع طبیعی مهدیشهر تاکید کرد:
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر گفت: هرگونه برداشت بی رویه و غیرقانونی گونه های گیاهی مرتعی که مصرف خوراکی ودارویی دارند، ممنوع است.
کد خبر: ۴۱۷۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶ 03 May 2017

به گزارش تابناک سمنان، حمید رضا عبدوس در گفتگو با خبرنگار نیزوا، با اشاره به ازبین رفتن پوشش گیاهی به ویژه گیاهان دارویی در شهرستان مهدیشهر، اظهار کرد: برداشت گیاهان دارویی توسط مردم که جزئی از گیاهان مرتعی محسوب می شوند، مشکلاتی را برای منابع طبیعی ایجاد می کند.

وی اذعان کرد: همه ساله با شروع فصل بهار و رویش گیاهان مرتعی در سطح مراتع و مناطق کوهستانی شهرستان مهدیشهر، متاسفانه افراد سودجو با دستبرد به طبیعت و برداشت بی رویه از گیاهان مرتعی خوراکی و دارویی اقدام به تخریب طبیعت می نمایند.

عبدوس با بیان اینکه گیاهان دارویی از ذخایر ملی و سرمایه های کشور محسوب می شوند، افزود: هرگونه برداشت بی رویه و غیرقانونی گونه های گیاهی مرتعی که مصرف خوراکی ودارویی دارند و باعث انقراض برخی گونه های گیاهی در شهرستان مهدیشهر می شود، ممنوع است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر تصریح کرد: مسلما این گیاهان مرتعی هیچ گاه برای مباحث صنعتی کشت نشده اند که به آن میزان، زیاد برداشت انجام شود.

عبدوس با اشاره به بحث ترسیب کربن که توسط این گیاهان انجام می شود، بیان کرد: در حال حاضر گرم شدن کره زمین بزرگترین معضل در جهان محسوب می شود و ما با از بین بردن این گیاهان مرتعی که اصلی ترین تاثیر را در ترسیب کربن و از بین بردن گازهای گلخانه ای دارند، عمر کره زمین را کاهش می دهیم.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت و همکاری مردم در این زمینه، از مردم شهرستان مهدیشهر خواست به منظور حفظ و توسعه رویشگاه های اینچنین گیاهان ارزشمندی از هرگونه برداشت غیر مجاز خودداری نمایید.

رئیس اداره منابع طبیعی مهدیشهر گفت: بهره برداری از گیاهان دارویی برای افراد محلی تا مقدار 2 کیلوگرم مجاز می باشد و بهره برداری بیش از 2کیلوگرم ، بدون مجوز قانونی ممنوع بوده و با افراد خاطی برخورد قانونی صورت می گیرد و متخلفین به مراجع قضایی معرفی خواهند کرد.

عبدوس افزود: به سبب وسعت عرصه های منابع طبیعی و کمبود نیرو برای برخورد با این قبیل اقدامات، باید مردم محلی و به ویژه شوراها و روستاییان از فعالیت این افراد جلوگیری کنند و به محض مشاهده به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهد.

وی اضافه کرد: هر نوع همکاری در جهت جلوگیری از برداشت غیر مجاز گیاهان دارویی گام مهمی در جهت اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی و عمل به منویات مقام معظم رهبری خواهد بود.

رئیس اداره منابع طبیعی مهدیشهر از مردم خواست تخلفات حوزه منابع طبیعی برداشت بی رویه گیاهان دارویی، تصرف اراضی ملی، آتش زدن مراتع و جنگل ها، قاچاق چوب، کندن بوته مرتعی به شماره تلفن ۱۵۰۴ (امداد جنگل و مرتع) اطلاع دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار