در پی عملیاتی شدن فاز سوم قانون هدفمندی یارانه‌ها به‌منظور جبران بخشی از کسری بودجه دولت و همچنین نزدیک کردن نرخ سوخت به نرخ صادراتی آن (فوب خلیج‌فارس) صنعت نفت ایران را می‌توان در مسیر صحیح و منطقی دانست.
کد خبر: ۴۲۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵ 02 June 2015
به گزارش تابناک یزد،،به دنبال افزایش ۱۵درصدی نرخ گاز و البته قیمت بنزین و سایر فرآورده‌های وابسته به آن، مجلس شورای اسلامی مبنای فعالیت خود را همچنان کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای حاصل از فروش نفت و سایر فرآورده‌های آن قرارداده است. به این ترتیب می‌توان گفت بومی‌سازی تجهیزات صنعت نفت به‌عنوان بخش قابل توجهی از ملزومات این صنعت، می‌تواند تاثیر چشمگیری بر توسعه توانمندی‌های داخلی کشور داشته باشد. این در حالی است که سال گذشته ۱۰قلم کالای اساسی مورد نیاز صنعت نفت، به وسیله انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، بومی‌سازی و در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی امسال به وسیله سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری رونمایی شد. براساس اخبار موجود قرار است امسال ۱۰ قلم دیگر از تجهیزات و کالاهای مورد نیاز این صنعت و زیرمجموعه آن بومی‌سازی شود.


حال در جدیدترین اتفاق مطلع شدیم که ۱۰قلم کالای مورد نیاز صنعت نفت که به دستور وزیر نفت بومی‌سازی شده، وارد مرحله جدیدی شده است. براساس پیش‌بینی‌ها مقرر است ۱۰ قلم کالای بعدی که باید به وسیله بخش داخلی کشور ساخته شود، بر اساس اولویت مورد نیاز وزارت نفت طراحی و تهیه شود.
رضا پدیدار، رییس هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با بیان اینکه برای ۱۰قلم کالای مورد نظر وزارت نفت که امسال، در نمایشگاه نفت توسط مسئولان دولتی رونمایی شد، دامنه‌ای را در نظر گرفته‌ایم، در گفت‌وگو با صمت گفت: ۱۰قلم کالایی که در ابتدای امسال در نمایشگاه نفت، رونمایی شد، جزو اقلام اولویت‌دار وزارت نفت و به‌طور کلی صنعت نفت محسوب می‌شود. از سوی دیگر انجمن استصنا برای بومی‌سازی این تعداد از تجهیزات نفتی تلاش بسیاری کرده است.

وی افزود: از ابتدای امر که موضوع بومی‌سازی کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در کشور مطرح شد، قرار بر این بود که چنین روندی توسعه یابد و با برنامه‌ریزی مدون، باقی تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، بر حسب اولویت و نیاز این صنعت، بومی‌سازی شود.
پدیدار تصریح کرد: همانطور که می‌دانید، کالاهای مورد استفاده در تمامی بخش‌های وزارت نفت، از استانداردهای دقیق و به روز دنیا پیروی می‌کند. به این ترتیب جایگزینی این اقلام با مشابه داخلی آن امر ساده‌ای نیست و تک‌تک کالاهایی که در نمایشگاه نفت امسال رونمایی شد، نخست مورد تایید استانداردهای وزارت نفت قرار گرفته و سپس به‌طور عملیاتی مورد آزمایش قرار گرفته و در نهایت تولید و رونمایی شده است.


رییس هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران تصریح کرد: البته لازم به یادآوری است که برخی از این کالاها به‌دلیل نبود تقاضای کافی، تولید انبوه نمی‌شوند و از جمله کالاهایی که در مرحله دوم از بومی‌سازی اقلام مورد نیاز صنعت نفت، به وسیله بخش داخلی طراحی و تهیه شده می‌توان به «پیگ» هوشمند اشاره کرد. کارکرد این وسیله به این شکل است که بر روی لوله‌های انتقالی نفت، گاز و سایر فرآورده‌های آن نصب شده و به‌طور تمام وقت به بازرسی خطوط لوله می‌پردازد تا در صورت بروز کمترین نقص سیستم اصلی بازرسی را در جریان قرارداده تا اقدامات لازم به منظور جلوگیری از بروز خطا، انجام شود. طراحی و ساخت بخش زیادی از تجهیزات درون چاهی نیز از جمله تجهیزاتی است که در مرحله دوم این بومی‌سازی انجام شده است.
در ادامه این بررسی عبدالکریم جمیری، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه به‌طور کلی اقتصاد کشور در مسیر رشد و توسعه قراردارد، به صمت گفت: در چند ماه اخیر شاهد تغییر و تحولات بسیار مثبتی در نظام اقتصادی کشور به‌ویژه صنعت نفت بوده‌ایم. البته شاید به عقیده بسیاری چنین تغییر و تحولاتی در معیشت مردم قابل لمس نباشد، اما در درستی و نادرستی وجود چنین روندی شکی نیست.
وی ادامه: در هر شرایطی باید بهترین و صحیح‌ترین تصمیم گرفته شود حتی اگر چنین تصمیمی آثار کوتاه‌مدت خوشایندی نداشته باشد. این ناخوشایندی می‌تواند برای تولیدکنندگان و صنعتگران و مصرف‌کنندگان باشد. در هر حال تصمیم صحیح و علمی باید اجرایی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار