چند سالی است که برنج خوب و با کیفیت مازندران، با مشکلات اساسی مثل رقابت تحمیلی با برنج‌های بی‌کیفیت خارجی و تغییر کاربری اراضی شالیزاری مواجه است.
کد خبر: ۴۳۴۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰ 01 June 2017
دبیر انجمن برنج کشور وقتی در سال 93 برای بازدید از شرکت توسعه وتجارت برنج مازندران در آمل به این شهرستان سفر کرده بود، با تأکید بر شناسنامه‌دار شدن تولیدات داخلی برنج از سال ۹۴ گفته بود که برندسازی برنج ایرانی طرحی است که برای جلوگیری از تقلب و حفظ جایگاه تولید ملی از سال 94 اجرایی می‌شود.
 
این تأکیدات به دنبال مطرح شدن بحث آلوده بودن برنج‌های موجود در بازار و اظهارات نادرست درباره ایرانی بودن آنها و موضوع تقلب در عرضه برنج‌های وارداتی آلوده در کیسه‌های برنج ایرانی انجام گرفته بود. در همین ارتباط بود که تلاش‌ها برای ایجاد برندی انحصاری برای طلای سفید مازندران در دستور کار قرار گرفت. با این اقدام دیگر امکان درهم فروشی و ارائه محصولات تقلبی به بازار به وجود نمی‌آمد. اتفاقی که طی سالیان گذشته بارها اعتبار برنج شمال را مخدوش کرده بود و دروازه‌های صادرات را روی این محصول بسته بود. اکنون در برهه‌ای از زمان قرار داریم که کشاورزان مراحل مقدماتی کشت برنج را در اراضی شالیزاری انجام می‌دهند. با اینکه چند سالی از طرح ایجاد برند برای برنج شمال می‌گذرد و به نظر می‌رسد این طرح با اجرایی شدنش می‌تواند پایانی بر شایعه پراکنی‌ها در ارتباط با کیفیت برنج شمال باشد و دروازه‌های قفل شده صادرات را به روی این محصول بگشاید، حالا در مازندران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین استان‌های تولید‌کننده برنج کشور تنها یک شرکت توفیق ایجاد برند را یافته و به صورت خصوصی دست به این کار زده و دولتمردان ما بار دیگر در چنبره بورکراسی اداری گرفتار مانده‌اند و هنوز اتفاق خاصی را در این زمینه از سوی آنان شاهد نیستیم. این در حالی است که اغلب دست اندرکاران و تصمیم گیران خود بر این نکته تأکید دارند که توجه به مسأله برندسازی موجب معرفی کالاها به مردم و مصرف‌کنندگان می‌شود و تشخیص نوع کالا را برای افراد آسانتر می‌کند. آنان با اینکه می‌دانند نقطه ضعف تولیدات در رقابت با سایر همسایگان در بسته‌بندی و برند‌سازی است، اما کمتر رغبتی به ورود در این عرصه پیدا می‌کنند. هر سال با فرا رسیدن فصل برداشت محصول برنج و اظهار نگرانی‌های شالیکاران، برخی از مقام‌های دست اندرکار درباره تهیه برندی برای این محصول به تکاپو می‌افتند، اما با گذشت فصل برداشت و پایان موج گلایه‌ها بار دیگر این مهم به بوته فراموشی سپرده می‌شود.
 
برندسازی و شناسنامه دار کردن برنج مازندران
 
بحث برندسازی و شناسنامه دار کردن برنج مازندران، در تاریخ نوزدهم دی ماه سال 93، بر زبان «دلاور حیدرپور» رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران برای چندمین بار جاری شد. وی در پاسخ به اینکه گفته می‌‌شود برنج پاکستانی کیلویی 3 هزار تومان به شمال برده می‌شود و با برنج ایرانی مخلوط می‌شود، گفت: این اتفاق بر سر مزارع رخ نمی‌دهد، بلکه ممکن است برخی دلالان اقدام به این کار کنند و برای پیشگیری از این اتفاقات یک کمیته‌ای متشکل از جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و معدن و دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده و به دنبال برند‌سازی و اعطای مجوز بسته‌بندی هستیم، تا تولید برنج با شناسنامه باشد. برنج از سال آینده نباید به صورت فله‌ای توزیع شود، بلکه باید به صورت شناسنامه‌دار باشد و توسط شرکتی که بسته‌بندی می‌کند شناسنامه برنج روی آن درج شود، تا در صورت تقلب و مخلوط شدن برنج با برنج ارقام پایین‌تر قابل ردیابی باشد. مسئولان مازندرانی همواره در گفته‌های خود بر ضرورت برند‌سازی محصول برنج و مرکبات استان تأکید داشته و خواستار آن هستند که برندهای موجود نیز مورد شناسایی، نظارت و کنترل قرار گیرد، اما اینکه چرا در عمل شاهد عینیت یافتن و تحقق این مهم در سطح جامعه نیستیم را باید از ضعف در برنامه محوری و نظام کاغذ بازی‌های اداری در میان دستگاه‌های مسئول دانست.
مشتری پسند کردن کالا
«غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز بر این باور است، آنچه ما باید در راستای اقتصاد مقاومتی درونزا  و برونگرا اجرایی کنیم این است که صنایع خودمان را تبدیل به کالایی مشتری پسند و مشتری مدار در سطح جهانی کنیم که لازمه آن هم این است که قالب شکل ظاهری مشتری را جذب کند و کیفیت مناسب موجب مشتری مدار شدن کالا شود. نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه حالت 50 سال پیش در انباشت برنج را دنبال می‌کنیم، گفت: با وجود کیفیت مرغوب برنج و چای صنعت آن هرساله به دلیل نبود برند و بسته‌بندی مناسب و استفاده از کیسه‌ها به سبک گذشته دچار خسارتی بزرگ می‌شود.
ارائه کد رهگیری به برنج ایرانی
«جمیل علیزاده شایق» دبیرانجمن برنج نیز اظهارداشت: برای شناسنامه‌دار کردن برنج ایرانی و برند‌سازی آن باید به گونه‌ای عمل شود تا کد رهگیری که به برنج‌ ایرانی داده می‌شود به سرنوشت «طرح شبنم» دچار نشود که هر شخصی بتواند برچسب آن را از بازار تهیه کند.
ثبت ملی برند برنج فریدونکنار
بنا بر اعلام «محمدرضا ضیایی» مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار، برنج این شهرستان شهرتی جهانی دارد. وی بر این باور است که با تلاش‌ها و پیگیری‌های جهاد کشاورزی و فرمانداری این شهرستان و همکاری مستمر صنف برنج فروشان فریدونکنار، گامی مهم به سوی اعتلای این محصول شاخص و ناب فریدونکنار برداشته شد و در حال حاضر شاهد ثبت ملی برند برنج فریدونکنار هستیم. وی با بیان اینکه با ثبت ملی برند برنج فریدونکناراز این به بعد کشاورزان فریدونکناری برنج خود را همراه با برند شاخص به اقصی نقاط ایران توزیع می‌کنند.
مصرف‌کننده باید برنج را بشناسد
«محمد محمدپورعمران» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز بر این مقوله تأکید دارد و با اشاره به برندسازی در برنج، گفت: مصرف‌کننده باید برنج استان را بشناسد و با بسته‌بندی و نشان‌ها، ارزش غذایی و گواهی سلامت به مصرف‌کننده معرفی شود. با صدور مجوز برای بسته‌بندی‌های بهداشتی و جلوگیری از فله ‌فروشی، محصولات شناسنامه‌دار خواهد شد و از اختلاط برنج استان با برنج خارجی یا از انواع پرمحصول و بومی جلوگیری می‌شود. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و با توجه به مشخصات برنج استان می‌توان نرم افزار اصالت برنج استان را تهیه کرد تا مصرف‌کنندگان از خرید مرغوب اطمینان داشته باشند.  
 
 روزنامه ایران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار