کد خبر: ۴۳۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰ 05 June 2015

کوچ بهاره عشایر استان اردبیل به ییلاقات از چند روز پیش آغاز شده است و تا بیستم خرداد ماه ادامه می یابد.

به گزارش تابناک اردبیل، همه ساله عشایر استان اردبیل با گرمتر شدن تدریجی هوا برای تهیه علوفه دامهای خود از قشلاقات به ییلاق ها کوچ می کنند. آنها بسته به محل استقرار قشلاقات خود، حدود 43 تا 280 کیلومتر را برای رسیدن به ییلاقات خود در دامنه کوههای سبلان ، باغرو و بزگوش طی می کنند.

در حال حاضر اکثر جمعیت کوچ رو عشایر از کامیون برای انتقال احشام خود استفاده می کنند. با این حال هنوز تعدادی از عشایر استان ترجیح می دهند با پای پیاده و بصورت سنتی کوچ کنند. آنها قبل از رسیدن به منطقه ییلاقی، دست کم 10 تا 15 روز در مناطق یازلاق اتراق می کنند و به تدریج خود را به ییلاقات می رسانند.

خدمترسانی به عشایر ، تقویت تولید است

به گفته قادر هنرمند مدیر امور عشایری استان اردبیل، چند سالی است که دولت خدمات‌ رفاهی ، بهداشتی و درمانی برای عشایر کوچ رو در طول مسیر ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه برای افزایش ایمنی عشایر و دام هایشان، اکثر جامعه عشایری در مسیر کوچ به ییلاقات به سامانه پیامک اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت آب و هوایی مجهز شده اند گفت: برای تامین رفاه عشایر استان، ضمن ایجاد واحدهای ثابت و سیار بهداشتی و آبرسانی، مکان هایی با امکانات اولیه برای اسکان موقت عشایر در طول مسیر در نظر گفته شده است.

وی راه اندازی پاسگاه های سیار در مناطق ییلاقی ، صدور مجوز حمل و نقل دام به عشایر ، استقرار نماینده و ارزیاب پرداخت خسارت از طرف صندوق بیمه محصولات کشاورزی و دامی و تامین کلاهای اساسی مورد نیاز عشایر استان در طول مسیر کوچ را از دیگر خدمات ارائه شده به عشایر عنوان کرد.

برابر تازه ترین آمار اعلام شده از سوی اداره امور عشایری استان اردبیل، در حال حاضر جمعیت عشایر استان حدود 80 هزار نفر در قالب 15 هزار و 192خانوار است که از 45 طایفه مستقل تشکیل شده است.

عشایر استان در 10 شهرستان استان پراکنده اند و این جمعیت در یک هزار و 527 اوبا، 527 قشلاق و 237 منطقه ییلاقی زندگی می کنند.

در حالی است که عشایر استان اردبیل پنج و شش دهم درصد از کل جمعیت عشایری کشور را شامل می شوند اما از لحاظ خانوار و ایل در رتبه سوم کشوری قرار دارند.

عشایر شاهسون مغان بزرگترین ایل عشایری استان اردبیل است که بیش از 93 درصد جمعیت عشایری استان را شامل می شود .

عشایر در سخت ترین شرایط زندگی خود در دل طبیعت، با همکاری تمام اعضای خانواده در حال تولید هستند. این قشر تلاشگر همواره از ستون های اصلی تولید مواد گوشتی و لبنی در ایران بوده اند.

با وجود آنکه عشایر استان اردبیل حدود شش و دو دهم درصد از کل جمعیت این استان را تشکیل می دهند اما بیش از30 درصد تولیدات استان را به خود اختصاص داده‌اند.

در عین حال عشایر استان اردبیل از لحاظ تولید لبنیات در بین جمعیت عشایری کشور رتبه سوم را دارا هستند.

عدیل سروی مدیر کل جهاد کشاورزی استان اردبیل در مورد میزان تولیدات جامعه عشایری استان اردبیل گفت: عشایر استان سالانه حدود 10هزار و 543 تن گوشت، 43 هزار و 524 تن شیر، 5 هزار و400 تن پنیر، یک هزار و 500 تن پشم تولید می کنند.

وی افزود: عشایر استان اردبیل البته علاوه بر تولیدات دامی ولبنی در عرصه های دیگر هم فعال شده اند. آنها در مجموع سالانه حدود 12 تن ماهی، 300 کیلوگرم عسل، 7 هزار و 327 تن انواع محصولات باغی، 91 هزار و 58 تن انواع محصولات زراعی و 13 هزار و 605 مترمربع انواع صنایع دستی نظیر فرش ، گلیم و جاجیم را تولید می کنند که برآورد می شود مجموع ارزش تولیدات عشایر استان اردبیل در سال گذشته حدود 230 میلیارد تومان باشد.

در حالی که عشایر استان اردبیل کمبود آب شرب بهداشتی در قشلاقات را مهمترین مشکل خود عنوان می کنند ، دولت در حال برنامه ریزی برای حل این مشکل است.

استاندار اردبیل با بیان اینکه حمایت ها از عشایر استان به رونق تولید و اقتصاد منطقه کمک خواهد کرد گفت: در جریان سفر سال گذشته رییس جمهور به استان اردبیل تصمیم خوبی برای اجرای پروژه های مهم بخش آب اتخاذ شد.

مجید خدابخش افزود: پروژه آبرسانی «آج اشمه» با هدف تامین آب شرب انسان و دام در 204 قشلاق و تامین آب کشاورزی برای ایجاد شغل پایدار و تحول در معیشت عشایر منطقه در چهار فاز طراحی شده است که در حال اجرا است.

وی ادامه داد: همچنین پروژه آبرسانی به اراضی دشت فتحعلی با هدف تحول در معیشت، ایجاد تنوع شغلی، برقراری تعادل دام و مرتع و جلوگیری از تخریب مراتع در حال اجراست که تا چند سال آینده به اتمام خواهد رسید.

پیش بینی می شود با اتمام پروژه های آبرسانی، مشکلات عشایر استان در تامین آب کافی تا حدود زیادی مرتفع شود و آنها ضمن پرورش دام ، تولیدات کشارزی خود را نیز توسعه دهند و امیدوارانه تر از گذشته به کار و زندگی خود در عرصه تولید ادامه دهند.

گزارش: یاشار پورمجید
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار