کد خبر: ۴۵۸۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴ 12 July 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای از ورزش‌های اصیل و پرمعنویت ایرانی است که در استان یزد طی سال‌های اخیر با استقبال خوبی از سوی ورزشکاران مواجه شده است به نجوی که هم‌اکنون افزون بر پنج هزار باستانی‌کار در 82 زورخانه‌ی این استان فعالینت دارند. ورزش پهلوانی ورزشی با سابقه قبل از اسلام و دارای دو بعد جسمانی و روحانی است ولی وجه تمایز آن با دیگر ورزش‌ها، دخیل کردن دین و مشهود بودن معنویت در آن است .

همیشه اهل ورزش باستانی، افرادی موحد و جوانمرد بوده‌اند و همین جوانمردی بارز در این ورزش، باعث شده که بعد از ورود اسلام به کشورمان، این ورزش کهن جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

حتی معماری خاص زورخانه‌ها و وجه تشابه آن‌ها با مساجد و معابد، نشان‌دهنده توجه خاص این ورزش به بعد معنوی انسان‌هاست.

البته علاوه بر این، سقف گنبدی‌شکل زورخانه نیز به گونه‌ای با این ورزش هم‌خوانی دارد به طوری که صدای مرشد به طور رسا و با انعکاس خاصی در فضا بپیچد .

در زورخانه وسایلی که برای حرکات ورزشی به کار گرفته می‌شوند، تنها ابزاری برای ورزش نیستند و هرکدام نمادی از ابزار نبرد هستند به نحوی که سنگ نماد سپر، کباده نماد تیر و کمان، میل نماد گرز، ضرب نماد طبل، زنگ نماد کوس جنگی و زورخانه نماد میدان جنگ است .

«علیرضا حجتی» از مرشدان به‌نام و سرپرست سابق هیات ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، این رشته‌ی ورزش را ریشه گرفته از فرهنگ ایرانیان باستان می‌داند و اظهار می‌کند: البته این ورزش پس راهیابی به دیگر کشورها از طریق مهاجرین ایرانی، هم‌اکنون نه به عنوان یک وررزش بومی بلکه به عنوان یک ورزش جهانی شناخته می‌شود.

وی در این باره می‌گوید: پس از دستور مقام معظم رهبری در مورد شناساندن ورزش زورخانه‌ای به دنیا، فدراسیونی با نام ورزش‌های زورخانه‌ای در کشورمان شکل گرفت و خوشبختانه اکنون پس از 11 سال فعالیت، توانسته این ورزش را در  52 کشور دیگر دنیا نیز بسط دهد.

وی از اقبال خوب یزدی‌ها به ورزش پهلوانی می‌گوید و تصریح می‌کند: هم‌اکنون بیش از 3500 ورزشکار سازمان یافته و 1500 ورزشکار غیرسازمان یافته در 82 زورخانه استان در این رشته ورزشی مشغول به فعالیت هستند .

حجتی استان یزد را از افتخارات ورزش زورخانه‌ای کشور می‌خواند و می‌گوید: یزد با وجود دو پهلوان و قهرمان کشوری به نام‌های پهلوان «حلاج یزدی» ملقب به «پهلوان یزدی بزرگ» و «محمد عبدل» ملقب به «پهلوان یزدی کوچک» باید درورزش زورخانه‌ای به درجات بالاتری برسد .

وی با اشاره به صنعتی بودن یزد، بیان می‌کند: متاسفانه یزدیها غالبا بیشترین اهتمام خود را صرف تحصیل و اشتغال  فرزندان خود می‌کنند و کمتر با ارزش‌های جسمی و معنوی ورزش آشنایی دارند لذا تا زمانی که نیاز به پرداختن به ورزش را حس نکنند به سمت آن نمی‌روند .

سرپرست سابق هیات ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای استان عمده دلیل کم‌توجهی مردم به ورزش را مشکلات اقتصادی می‌داند و می‌گوید: اگر از سوی مسئولان به ورزشگاه‌ها به ویژه زورخانه‌ها، تسهیلاتی جهت سرویس‌دهی بهتر به عموم علاقمندان تعلق بگیرد، قطعاً از هزینه‌های پرداختی توسط مردم کاسته خواهد شد و شاهد رونق بیشتر ورزشگاه‌ها و باشگاه‌ها خواهیم بود.

حجتی در پایان با تاکید به ارزش ورزش در زندگی و اهمیت بها دادن به آن بخصوص ورزش پهلوانی، بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این که «هزینه برای ورزش هزینه نیست سرمایه گذاری است» را یک الگو برای همه مردم در این رابطه می‌داند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار