کد خبر: ۴۶۸۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵ 30 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ طرح تحریم ایران به همراه کره شمالی و روسیه با رای بالایی نخست در مجلس نمایندگان آمریکا و سپس در مجلس سنا به تصویب رسید تا در روزهای آینده برای امضای نهایی و تبدیل شدن به قانون به کاخ سفید برود.

از روز سه شنبه که این بسته تحریمی در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید اما اختلاف نظرها در کشور بر سر این تحریم ها به اوج خود رسید، تا جایی که دیروز به خطبه های نماز جمعه کشور نیز کشیده و اظهارنظرهایی در این رابطه مطرح شد.

بسیاری از رسانه ها و در راس آنها صدا و سیما و رسانه های منتسب به اصولگرایان این تحریم ها را نقض مستقیم متن برجام خوانده و خواستار خروج ایران از این معاهده بین المللی و نقض آن شدند. به طور مثال تحلیلگران در گفت وگو با این رسانه ها تحریم های جدید را بی سابقه و گسترده و کاملا جدید عنوان کرده و برجام را توافقی بی خاصیت خواندند. این تحلیلگران و کارشناسان در بخشی از اظهارنظرهای خود حتی مذاکره کنندگان ارشد کشور و کسانی که بارها از سوی رهبر انقلاب مورد تایید قرار گرفته اند را با القابی ناشایست و نادرست خطاب کردند.

اما تحریم های جدید یا همان «سیدا» شامل چه بخش هایی است، تحریم‌های مرتبط با برنامه موشکی، تحریم‌های مرتبط با «تروریسم» علیه سپاه پاسداران، تحریم‌های مرتبط با «نقض حقوق بشر»، ممنوعیت فروش تسلیحات سنگین به ایران، چهار بخش تحریم های کنگره علیه ایران را تشکیل می دهند، تحریم هایی که عباس عراقچی، معاون ظریف و مذاکره کننده ارشد کشورمان درباره آن اینطور می گوید: قانونی که در کنگره آمریکا در حال تصویب است، تحریم موضوعی جدیدی وضع نمی‌کند و جمع‌بندی تحریم‌های گذشته آمریکا در حوزه‌های غیر هسته‌ای است.

عراقچی در ادامه می گوید: با این حال این اقدام می‌تواند اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار دهد و بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران را از برجام کاهش دهد. به همین جهت ناسازگار با بندهای مختلف برجام است که در آن آمریکا متعهد شده که برجام را با حسن نیت و در فضای سازنده اجرا کند و از هرگونه اقدامی که اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار می‌دهد خودداری کند. این‌ها جزء تعهدات آمریکاست.

توضیح درباره تحریم های جدید به دولت و وزارت خارجه محدود نمی شود، علی لاریجانی رئیس مجلس نیز روز چهارشنبه به شدت از جوسازی علیه برجام در کشور انتقاد کرد و گفت: باید متن مصوبه آمریکایی‌ها آنقدری که واقعی بوده نشان داده شود، بنابراین رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون اضطراب بلاوجه ایجاد نکنند؛ چراکه حادثه خیلی سهمگینی نیست، تخلف شده اما تاثیر شایان ذکری در کشور نمی‌گذارد. اظهاراتی که البته به مذاق صدا و سیما خوش نیامد و با سانسور مواجه شد.

علی لاریجانی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه برجام در شورای امنیت مصوب شده بنابراین یک کشور نمی تواند با مصوبات داخلی خود آن را خراب کند، گفت: به رسانه‌ها توصیه می کنم به اندازه ای که واقعیت دارد به مصوبه اخیر آمریکایی ها بپردازند به دلیل اینکه آنها سعی دارند اضطراب ایجاد کنند و روند سرمایه‌گذاری در کشور را مختل و مردم را ناامید کنند بنابراین باید جنس کار شناخته شود.

البته این جوسازی ها به رسانه ها محدود نمی شود،  به طور مثال امام جمعه مشهد با انتقاد از دولت و مجلس در موضوع برجام گفت: تا حرف می‌زنیم می‌گویند اینها تحریم هسته‌ای نیست.

کارشناسان اما بر این باور هستند تحریم های اخیر کنگره علیه ایران را می توان تخلفی در ارتباط با بند 29 برجام دانست، بندی که به صراحت می گوید: "اتحادیه اروپایی، اعضای آن و آمریکا،‌ مطابق قوانین مربوطه‌شان، از هرگونه سیاستی که هدف از آن تأثیر مستقیم و معکوس بر عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران است، باید اجتناب ورزند".

این تحریم ها نه برای اولین بار است که علیه ایران تحمیل می شوند و نه احتمالا آخرین بار چرا که خصومت و دشمنی آمریکا علیه ایران همچنان و همانند گذشته به قوت خود باقی است اما به نظر می رسد همانند روزهایی که مذاکره کنندگان کشورمان در پایتخت های اروپایی نه تنها تحت فشار تندروهای آمریکایی و لابی عربستان و اسرائیل قرار داشتند در کشور نیز کسانی بودند که توافق هسته ای را تقبیح می کردند و تمام تلاش خود را برای به ثمر نرسیدن آن می کردند امروز نیز به جای اینکه کار به کاردان سپرده شود و به مسولان کشور در زمینه برجام اعتماد و از آنها حمایت شود، تلاش هایی در جهت تحت فشار قرار دادن دولت و دستگاه دیپلماسی با هدف تشویش اذهان عمومی دیده می شود، مانع تراشی هایی که با خواست مردم در انتخابات 96 مغایرت دارد.
 
 
نامه نیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار