میانگین عمر ناوگان حمل و نقل عمومی فارس به بیش از 13 سال می رسد
کد خبر: ۴۷۷۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 14 August 2017
تابناک فارس به نقل از افسانه:مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس درخصوص آخرین وضع ناوگان حمل و نقل عمومی استان با بیان اینکه ۴هزار و ۱۷۸ دستگاه در ناوگان حمل و نقل عمومی استان فعال است،  می گوید: دراین میان اتوبوس با تعداد ۹۴۳ دستگاه در جایگاه اول حمل و نقل عمومی قرار دارد و سواری با یکهزار و۷۲۴ و مینی بوس با یکهزار و ۵۱۶ در مرتبه های بعدی سیستم حمل و نقل استان قرار می گیرند.

علیرضا سیاهپور همچنین در خصوص متوسط عمر ناوگان حمل و نقل عمومی استان می گوید: متوسط عمر اتوبوس 5/10 سال، سواری 33/10 سال و مینی بوس 54/19 سال است. براین اساس میانگین متوسط عمر ناوگان حمل و نقل عمومی در استان به 45/13درصد سال می رسد و در این بین مینی بوس با میانگین بیش از 19 سال، عمر بیشتری در ناوگان حمل  و نقل عمومی دارد.

*بیشترین فرسودگی سیستم حمل و نقل عمومی به مینی بوس ها تعلق دارد

همچنان که مینی بوس های حاضر در ناوگان حمل و نقل عمومی استان عمر بیشتری نسبت به سایر دستگاه ها دارند؛ به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان این دستگاه با 58 درصد فرسودگی بیشترین سهم در سیستم فرسوده حمل و نقل عمومی استان دارد و بعد ازآن اتوبوس های فرسوده با 14 درصد و سواری با 5/4 درصد در مرحله بعدی قرار دارند.سیاهپور همچنین تصریح می کند: در حال حاضر 241 دستگاه در سیستم حمل و نقل عمومی استان با عمر زیر یکسال تردد دارند.

*روزانه 35 هزار و536 نفر مسافر از ناوگان عمومی استفاده می کنند

سیاهپور در خصوص متوسط تعداد مسافرینی که روزانه با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی استان جابجا می شوند، می گوید: این تعداد به طور متوسط برای اتوبوس ها 22هزارو 457نفر، مینی بوس 7هزار و700نفر و سواری به 5هزار و 379 نفر می رسد.

در مجموع روزانه 35 هزار و536 نفر مسافر با استفاده از ناوگان عمومی جابجا می شوند و از این رو همچنان سهم اتوبوس و مینی بوس به ترتیب در جابجایی مسافران بیش از سواری است و گرچه باید ظرفیت اتوبوس و مینی بوس نسبت به سواری در هر جابجایی را درنظر داشت.

* تنها از ۷۰ درصد ظرفیت اتوبوس ها استفاده می شود

خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور مورد دیگری است که مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور پیرامون آن می گوید:« سن فرسودگی و جمع آوری اتوبوس و مینی بوس با مصوبه هیئت وزیران 15 سال، سواری کرایه 10 سال و باری 25 سال است».

آنچه حمیدرضا شهرکی به آن اشاره می کند «خالی بودن نیمی از صندلی های ناوگان حمل و نقل مسافر است».

همچنین مدیرکل راهداری و حمل و نقل فارس در خصوص ظرفیت مسافران در ناوگان حمل و نقل عمومی با بیان اینکه میزان استفاده از حمل و نقل عمومی رو به کاهش است؛ تصریح می کند: در استان فارس اتوبوس ها نهایتا با ۷۰ درصد ظرفیت مسافر جابجا می کنند. وی افزایش استفاده از خودروهای شخصی در مسافرت ها را عامل افزایش تصادفات می داند و معتقد است که استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی هنگام مسافرت میزان خطر پذیری پایین تری را دارد.

آنچه سیاهپور در خصوص  فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی می گوید حاکی از این است که ناوگان اتوبوس رانی فرسودگی زیادی ندارد، چرا که امکان جابجایی با اتوبوس فرسوده وجود ندارد و تعداد اتوبوس های قدیمی در چرخه ناوگان حمل  و نقل کم است.

*اتوبوس های چارتر آمار تصادفات را افزایش می دهند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس با بیان اینکه نتیجه استفاده از خودروهای شخصی تصادفات بیشتر است؛ ابراز می کند: آنچه از تصادف اتوبوس ها و واژگونی آنها یاد می شود عمده اتوبوس هایچارتر هستند که حمل و نقل آنها از ترمینال نیست. سیاهپور اذعان می کند: اتوبوس ها در مجموع بدون بارنامه اجازه تردد ندارند و ۲ حالت مسافر جابجا می شود و درحالتی که دربستی است راننده دفترچه می گیرد و مبدا و مقصد مشخص است اما به این دلیل که اتوبوس دربستی تحت حوزه ناوگان حمل و نقل نیست (که این ناشی از ضعف قوانین است)، گاهی سوءاستفاده می شود.

وی ادامه می دهد: به عنوان نمونه پارسال اتوبوس زائران در اقلید چپ کرد در حالی که راننده مسیر تعریف شده را تغییر داده بود و مسیر ممنوع رفته بود منجر به چپ کردن اتوبوس شد و  این قبیل اتفاق ها است که آمار تصادفات را افزایش می دهد.

* متوسط عمر ناوگان باری کامیون ها

به 15 سال می رسد

ناوگان حمل کالا مورد دیگری است که سیاهپور به آن می پردازد و می گوید: بیشترین خودروهایی که در حوزه حمل و نقل کالا تردد دارند با میانگین عمر ۶ تا ۱۰ سال هستندکه به ۱۲ هزار خودرو می رسد.  وی خاطر نشان می کند: متوسط عمر ناوگان باری در کامیون ها ۱۵ سال است و همچنین میزان فرسودگی کامیون ۲۰ درصد و وانت بار ۱۱ درصد است.

به گفته سیاهپور همچنین تعداد 63 وسیله حمل بار بالای 50 سال، 247  خودرو بین 46 تا 57سال سن هستند.

* در بخش زیادی از ایام سال عرضه بلیط بیش از تقاضا است

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور هم در رابطه با ناوگان حمل و نقل عمومی می گوید: در بخش زیادی از ایام سال عرضه بلیت بیش از تقاضا است و باید رانندگان به سمت خدمات در مسیرهای کوتاه تر بروند و شیوه های فروش بلیت ارتقاء داده شود. شهرکی خاطر نشان می کند:باید گرایش مردم را به استفاده از ناوگان عمومی برد و برای این کار باید تفاهم هایی با حوزه گردشگری در استان ها، دستگاه های دولتی و تشکل های صنفی صورت گیرد تا ناوگان عمومی دوباره فعال شود و مسیرهای سرویس دهی جدید در کارخانجات و شهرک ها شناخته و فعال شود.

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای همچنین از پرداخت تسهیلات برای نوسازی مینی بوس و ون تسهیلات 70 درصد با بازپرداخت پنج ساله و نرخ سود پایین خبر می دهد. وی با تاکید بر اهمیت ایمنی مسافران در ناوگان حمل و نقل می گوید: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای (از طریق دفتر تخصصی ایمنی و ترافیک)، مجموعه تشکل های صنفی و بهره برداران این بخش با نظارت به ورود خودرو در بازار فروش بر مسائل مختلف از جمله ایمن سازی خودروهای تولید شده نظارت می کنند.

***

با توجه به آنچه گفته شد گرچه سهم استفاده از حمل و نقل عمومی در مسافرت ها کاهش یافته، اما همچنان انتخاب خودروهای عمومی به عنوان سفر ایمن شناخته می شود که برای افزایش ظرفیت مسافرین راهکارهایی در نظرگرفته شده است؛ موضوعی که در آینده به آن خواهیم پرداخت.   

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار