رييس جهادكشاورزي يزد خبر داد؛
رييس سازمان جهادكشاورزي استان يزد با اشاره به اهميت و پتانسيل بالاي بخش كشاورزي استان كويري يزد، اعلام كرد: سالانه در استان يزد يك ميليون و 336 هزار تن انواع محصولات در اين حوزه به ارزش بالغ بر 3100 ميليارد ريال توليد مي‏‏شود.
کد خبر: ۴۸۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴ 17 June 2015
به گزارش تابناک یزد "سيد جمال سجادي‌‌پور" امروز در جمع خبرنگاران با گراميداشت هفته جهادكشاورزي(21 تا 27 خردادماه)، اظهار كرد: از 158 هزار و 565 هكتار اراضي قابل كشت استان در سال زارعي جاري، معادل 118 هزار و 255 هكتار زير كشت رفته است كه از اين مقدار 63 درصد را محصولات باغي و  37 درصد را محصولات زراعي تشكيل مي‎‎دهد.

 وي با بيان اين كه در مجموع حدود يك درصد از كل سطح زير كشت ابي كشور در استان يزد قرار دارد، اعلام كرد: مجموع توليدات بخش كشاورزي استان اعم از باغي، زراعي و دامي، يك ميليون و 336 هزار تن است.

سجادي پور با اشاره به ارزش 3100 ميليارد ريالي محصولات كشاورزي استان، اين موضوع را بيانگر پتانسيل بالاي بخش كشاورزي استان يزد علي رغم مشكلات كم آبي و كويري بودن ان ذكر كرد.

وي از حركت كشاورزي استان به سمت كشت‏‏هاي كم آبخواه و عمدتاً تبديل محصولات زارعي به محصولات كشاورزي خبر داد و تصريح كرد: در سه سال گذشته با سرمايه‏‏گذاري 845 ميليارد ريال در بخش توليدات گلخانه‎‎اي استان سطح زير كشت گلخانه‎‎هاي استان با 11 درصد رشد و ايجاد بالغ بر يكهزار و 185 فرصت شغلي، 124 هكتار ديگر افزايش يافته است.

وي در اين رابطه ارتقاي جايگاه توليدات محصولات گلخانه‎‎اي استان به رتبه دوم كشور را با توليد سالانه 360 هزار تن  يادآور شد و گفت: همچنين با توجه به وعده‎‎هاي داده شده در سال گذشته امسال شاهد تنوع محصولات گلخانه‎‎اي شامل خيارسبز، گوجه فرنگي، فلفل دلمه‎‎اي و بادمجان هستيم و سياست وزارت جهادكشاورزي نيز سوق دادن كشت‎‎هاي سبزي و صيفي جات از فضاهاي روباز به سمت گلخانه‏‏هاست.

اين مقام مسئول، خاطرنشان كرد: علي رغم وقوع خشكسالي شديد در سال‌هاي اخير و افت نسبي توليدات كشاورزي با توجه به سختكوشي كشاورزان يزدي همچنان شاهد افزايش رشد 31 درصدي در توليدات باغي استان هستيم به نحوي كه يزد در توليد پسته رتبه سوم كشور را دارد و در حالي كه متوسط توليد كشور در هر هكتار 0.8 تن است، اين عدد در استان يزد 1.4 تن در هر هكتار است.

وي همچنين از جايگاه چهارم استان در توليد انار و پنجم در توليد زردآلود خبر داد و گفت: در بخش زارعي نيز استان يزد در توليد روناس جايگاه اول و در توليد زعفران كه از كشت‎‎هاي كم ابخواه محسوب مي‏‏شود در جايگاه سوم كشور است.

وي از جايگريني كشت‎‎هاي كم آبخواهي مانند زعفران، زيره سبز و گياهان دارويي و غيره به جاي محصولات پرآبخواه در استان، اظهار كرد: بر طبق برنامه 10 ساله در اين رابطه بايد 10 هزار هكتار از كشت‌هاي پرآبخواه استان به كشت‌هاي كم آبخواه تبديل شود.   

سجادي پور ضريب مكانيزاسيون بخش كشاورزي استان را در حال حاضر 1.57 اسب بخار در هكتار اعلام كرد و گفت: با سرمايه‎‎گذاري در اين بخش شاهد جايگزيني ادوات كشاورزي مكانيزه به جاي ماشين آلات فرسوده بوده‎‎ايم .

وي با اشاره به سرمايه‎‎گذاري بالغ بر شش هزار ميليارد ريالي در بخش كشاورزي استان طي چهار سال اخير، از ايجاد اشتغال براي بالغ بر 10 هزار و 800 نفر خبر داد و گفت: در بخش دام و طيور نيز استان يزد با توجه به ظرفيت‏‏هاي در اختيار، اولين توليد كننده گوشت بلدرچين و كبك در كشور محسوب مي‎‎شود و علاوه بر اين نيز 55 درصد از گوشت طيور، 50 درصد شير و 30 درصد از تخم مرغ توليدي استان مازاد بر مصرف استان است كه صادر مي‏‏شود.

رييس سازمان جهادكشاورزي استان در بخش ديگري از سخنانش به پرداخت 15 ميليارد تومان اعتبار بلاعوض دو هزار و 300 هكتار از اراضي كشاورزي استان تحت پوشش آبياري تحت فشار قرار گرفته به نحوي كه در حال حاضر بالغ بر 15 هزار و 800 هكتار از اراضي استان به روش‎‎هاي نوين آبياري تجهيز هستند.

وي با اشاره به افزايش راندمان ابياري در استان از 39 درصد در سال 1390 به 42 درصد در سال گذشته، افزود: سهم بخش كشاورزي استان از آب نيز 88.5 درصد رسيده است و در همين راستا نيز دولت پرداخت 85 درصد از هزينه‎‎هاي واقعي طرح آبياري نوين را در صورت تجميع زمين‏‏هاي خرده‌مالكي كشاورزي تقبل كرده كه در همين راستا طرح‏‏هاي خوبي در استان ارائه شده است.

سجادي پور در مورد اعتبارات اين سازمان نيز از كاهش 34 درصدي اعتبارات استاني مصوب علي رغم افزايش فزاينده اعتبارات عمراني ملي با توجه به تخصيص اعتبارات مربوط به اصلاح الگوي ابياري و سيستم‏‏هاي آبياري تحت فشار خبر داد.

وي در پاسخ  به سئوالي در رابطه با اشتغال اتباع بيگانه در گلخانه‏‏هاي استان اظهار كرد: گلخانه‏‏ها جزو مشاغال سخت محسوب نمي‎‎شوند منتها تا وقتي كه فارغ التحصيلان بخش كشاورزي در اين حوزه ورود نكنند و به دنبال مشاغل پشت ميز نشيني باشند اين وضعيت به همين صورت باقي خواهد ماند.

وي با اشاره به اشتغال 13 هزار نفر در گلخانه‏‏هاي استان، عنوان كرد: 35 تا 40 درصد از اين فرصت‎‎هاي شغلي در اختيار اتباع است كه مي‎‎تواند در اختيار افراد بومي قرار گيرد.

اين مسئول با اشاره به توليد سالانه 850 تا 900 تن انواع آبزيان در استخرهاي دو منظوره كشاورزي استان، در رابطه با ماهي تيلاپيا اظهار كرد: متاسفانه اين گونه علي رغم استقبال عمومي از كيفيت و ذائقه پذيري آن به دليل برخي از حاشيه سازي‎‎ها برخي افراد كه منافعشان از طريق واردات آن از خارج كشور تامين مي‎‎شود و توليد داخلي اين گونه، منافع آنها را به خطر مي‎‎اندازد، با وجود دستيابي استان به دانش تكثير اين گونه از سوي محيط زيست با مشكل مواجه شده است.

به گفته سجادي پور، هزينه توليد تيلاپيا در داخل كشور حدود 5 تا 6 هزار تومان است در حالي كه گوشت محصول وارداتي آن در ببازارهاي كشورمان بيش از 20 هزار تومان عرضه مي‎‎شود و قطعاً سود سرشاري را نصيب واردكنندگان مي‎‎كند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار