هوای کم و بیش گرم ناشی از پایداری جوی در اردبیل و قسمت وسیعی از این استان از اواخر هفته جاری جای خود را به هوای ابری و خنک خواهد داد.
کد خبر: ۵۱۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۳ 23 June 2015

 به گزارش ایرنا، نقشه های هواشناسی همچنان از پایداری نسبی هوا در قسمت وسیعی از کشورمان و استان اردبیل حکایت دارد که با توجه به قرار گرفتن در آغازین روزهای فصل تابستان شرایط را برای رخنه جریان کم فشار جنب حاره ای از عرض های جنوب و در نتیجه حاکمیت هوای گرم فراهم کرده است.

ولی هر چه به روزهای پایانی هفته نزدیک می شویم جریان هوای پرفشار خنک که اکنون در عرض های بالاتر و در نواحی شبه جزیره اسکاندیناوی و غرب روسیه مستقر است امکان نفوذ و ریزش به عرض های پایین را می یابد که پیامد این الگو آغاز وزش بادهای خنک از جانب شمال شرق در کرانه های دریای خزر و قسمت هایی از استان اردبیل خواهد بود.

این هوای خنک هنگام عبور از روی دریاهای خزر و سیاه مقداری از رطوبت این گستره های آبی را به خود جذب کرده و به خاطر همراهی با شارش های مرطوب عرض های جنوب موجبات افزایش تراکم ابرهای کم ارتفاع و نیز ابرهای جوششی موسوم به کومولونیمبوس و وقوع رگبار و رعد و برق های پراکنده در بلندی های استان اردبیل را از روز پنجشنبه پیش رو فراهم خواهد کرد.

چنین به نظر می رسد که آسمان ابری گاهی مه آلود در برخی ساعات همراه با ریزش باران ریزه و در ساعات عصر و پایانی روز وقوع رگبارهای موقتی و خفیف تا اواسط هفته آینده در بعضی نقاط استان اردبیل پدیده های غالب جوی باشند.

در عصر سه شنبه آسمان اردبیل صاف با هسته های ضعیفی از ابرهای جوششی در کرانه های غربی است و وزش باد با بیشینه سرعت 53 کیلومتر در ساعت از جانب شمال شرق مقداری از گرمای هوا را کاسته است به گونه ای که دمای کنونی اردبیل 24 درجه سانتی گراد بالای صفر است.

قسمت وسیعی از استان اردبیل در سرزمین فلاتی شکل و بلند و نیز در مسیر گذر توده ها و جریان های هوای گوناگون واقع است که این وضعیت سبب شده ضمن متغیر بودن شرایط هوا در این نقاط در بیشتر روزهای فصول گرم سال هوایی خنک و گاهی ابری و مه آلود حاکم باشد.

چنین هوایی در کنار سایر جاذبه های طبیعی و باستانی منطقه هر سال به ویژه فصول گرم سال بیش از شش میلیون مسافر و گردشگر را از نقاط دور و نزدیک کشورمان روانه دیار اردبیل می کند.

انتهای پیام/
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار