مدير عامل برق منطقه‎‎اي يزد تاكيد كرد؛
مدير عامل شركت برق منطقه‎‎اي يزد با اشاره به پيش‌بيني پيك بار مصرف استان به ميزان يكهزار و 300 مگاوات، اظهار كرد: صرفه‎‎جويي تنها 10 درصد در مصرف انرژي الكتريكي از سوي مشتركان باعث عبور از تابستان گرم امسال بدون خاموشي برق خواهد شد.
کد خبر: ۵۲۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲ 25 June 2015
به گزارش تابناک یزد"محمدحسن صباغ زادگان" امروز در جمع اهالي رسانه، حمايت مردم از صنعت برق براي عبور از پيك مصرف تابستان گرم امسال را خواستار شد و افزود: علي رغم اقداماتي كه با تعامل و هم‌اندیشی موجود بین صنعت برق و نیروگاه‌هاي استان براي تامين نیاز پیک‌بار مصرف تابستان امسال صورت گرفته، ولي صرفه‎‎جويي 10 درصدي و مديريت بهينه در مصرف انرژي الكتريكي توسط مشتركان مي‎‎تواند منجر به گذراندن تابستاني بدون خاموشي در استان و كشور شود.

وي متذكر شد: البته با اقدامات زيربنايي صورت گرفته در صنعت برق استان طي چند سال گذشته، در حال حاضر استان يزد از پايدارترين و امن‌ترين شبكه برق كشور برخودار است و مويد اين موضوع نيز ارزيابي‎‎هاي شركت توانير براساس فاكتورها و شاخص‎‎هاي مربوطه است.

صباغ‌زادگان با اشاره به نرخ رشد سالیانه 17 درصدي قدرت نصب‌ شده نیروگاهی در استان از سال 86 تاكنون، قدرت اسمی نیروگاه‌های استان تا پايان سال گذشته را يك‌هزار و 951 مگاوات اعلام كرد و گفت: استان يزد با اين ميزان توليد 2.8 درصد از انرژي الكتريكي كشور را توليد مي‎‎كند و در جايگاه سيزدهم كشور قرار دارد.

وي جايگاه استان در تولید ناخالص انرژی را با توليد هشت ميليارد و 879 میلیون کیلووات ساعت در رتبه نهم و به لحاظ مصرف انرژی با شش ميليارد و 856 میلیون کیلووات ساعت در جايگاه دهم استان‌هاي كشور ذكر كرد و گفت: به عبارتي براي اولين بار استان يزد در سال گذشته دو ميليارد كيلووات ساعت برق مازاد توليد كرده و به شبكه برق سراسري كشور تزريق كرده است.

اين مسئول با اشاره به آمار توليد و مصرف انرژي دو ماهه ابتدايي امسال و مقايسه آن با مدت مشابه نيز گفت: دو ميزان توليد انرژي استان در دو ماهه ابتدايي امسال افزايش 44 درصدي داشته و اين در حالي است كه ميزان مصرف برق استان در همين مدت تنها يك درصد رشد داشته است كه شايد به دليل عدم استفاده از وسايل سرمايشي با توجه به وضعيت مساعدتر دماي هوا در اين ماه‌هاي سال نسبت به مدت مشابه پارسال بوده باشد.

وی در ادامه پیک‌بار مصرف استان در سال گذشته را با شش درصد افزيش نسبت به سال قبل از آن، يك‌هزار و 138 مگاوات اعلام و تصريح كرد: البته اين در حالي است بيش از 80 درصد از برق مصرفي استان در بخش توليد اعم از صنعي، كشاورزي و غيره مصرف مي‏‏شود.

صباغ زادگان در ادامه به تركيب مصرف برق در استان اشاره كرد و افزود: سهم صنعت از مصرف برق استان در سال گذشته 71 درصد بوده که نسبت به سال قبل، 3.5 درصد رشد داشته و اين در حاليست كه اين ميزان در كشور 34 درصد است.

وي سهم مصرف خانگي استان را 12.7 درصد، تجاري 2.9 درصد، كشاورزي 10.3 درصد، عمومي 3.3 درصد و روشنايي معابر را 1.4 درصد از كل مصرف ساليانه استان اعلام كرد.

وی با اشاره به ظرفیت كنوني نیروگاه‌های استان با مجموع يك‌هزار و 951 مگاوات، ظرفیت تولید استان تا سال 1398 را چهار هزار و 200 مگاوات پیش‌بینی کرد و گفت: با راه‌اندازي واحد بخار نيروگاه سرو  160 مگاوات به ظرفيت اين نيروگاه و 300 مگاوات نيز به ظرفي نيروگاه تابان در سال جاري اضافه خواهد شد.

صباغ‌زادگان همچنين از صدور مجوز براي 87 مگاوات نيروگاه‌هاي توليد پراكنده و انعقاد تفاهم نامه براي ايجاد سه نيروگاه 500 مگاواتي در شهرستان‌هاي ميبد، بافق و ابركوه، خبر داد.

وي از پروژه‏‏هاي زيربنايي صنعت برق استان نيز به اجراي پست‌ 400 به 230 كيلوات بافق، پست 400/63 غرب(شهيد صامعي)، پست 400/63 مهريز، پست 230/63 ابركوه، پست‌هاي 63/20 ميبد، چرخاب و سرو و همچنين خطوط 230 كيلوولت دو مداره سورمق به ابركوه و خطوط اتصالات پست 63/400 غرب براي اتصال به پست يزد يك با مجموع اعتبار 179ميليارد  تومان تا دو سال آينده خبر داد.

مدير عامل برق منطقه‎‎اي يزد در پايان سخنانش نيز از كسب رتبه برتر اين شركت به لحاظ ارزيابي عملكرد در كشور خبر داد.

"ابوالفضل اسدي" معاون برنامه‏‏ريزي شركت برق منطقه‎‎اي يزد نيز با اشاره به كمبود سه هزار مگاواتي برق كشور براي عبور از پيك تابستان امسال، پيك بار پيش بيني شده امسال استان را يكهزار و 300 مگاوات اعلام كرد.

وي در مورد افزايش پيك بار استان گفت: با توجه به تبديل چهار شهرستان يزد، اشكذر، ميبد و اردكان در زمره استان‌هاي داراي تعرفه گرمسيري چهار طي ماه‌هاي تير و مردادماه كه منجر به كاهش به طور متوسط 25 درصد هزينه‌هاي انرژي برق در اين شهرها مي‏‏شود، استفاده از كولرهاي گازي كه به مراتب برق بيشتري را نسبت به كولرهاي آبي دارد، در استان افزايش يافته لذا افزايش پيك بار مصرف در تابستان دور از ذهن نيست.

وي از اقدامات صورت گرفته براي تامين انرژي مورد نياز در زمان پيك بار در استان به مذاكره با 18 صنعت بزرگ استان كه مجموعاً 550 مگاوات برق استان را مصرف مي‏‏كنند اشاره كرد و افزود: اجراي برنامه تعطيلات و تعميرات براي صنايع بزرگ استان و هماهنگي براي مبادله توافقنامه طرح ذخيره عملياتي با تعهد 165 مگاوات در مواقع پيك از جمله اين برنامه‌هاست.

اسدي همچنين هشت ساعته كردن ساعات اوج بار براي صنايع استان در ماه‌هاي تير و مرداد، جلب مشاركت 26 مگاواتي نيروگاه چادرملو براي مواقع اضطراري و رسيدن مجموع ظرفيت مولدين مقياس كوچك  در زمان پيك به 36 مگاوات را از ديگر اين اقدامات برشمرد.

"حيدريه زاده" مدير دفتر حقوق برق منطقه‎‎اي يزد نيز در اين نشست از مصوبه‌ی هیات دولت در خصوص کاهش حریم خطوط فشارقوی و انتقال برق خبر داد و گفت: با اصلاح اين حريم پس از گذشت قريب نيم قرن، حریم خطوط از فاز کناری از هر طرف برای خط ۶۳ کیلوولت از ۲۰ متر به هشت متر، خطوط ۱۳۲ کیلوولت به ۹ متر، خطوط ۲۳۰ کیلوولت به 11.9 متر و خطوط ۴۰۰ کیلوولت از ۵۰ متر به ۱۴ متر کاهش ‌یافته است.

وی اظهار كرد: مالکان برای هرگونه ساخت‌وساز در اراضی آزاد شده خود می‌توانند با رعایت مقررات و حریم‌های جدید تحت نظارت فنی شرکت برق منطقه‌ای یزد اقدام کنند.

حيدريه به ‌روزرسانی حريم خطوط طبق استانداردهاي بین‌المللی و اتحاديه اروپا، امكان كاشت درختان كم ارتفاع در مسير و حريم خط، ايجاد حريم براي خطوط فشار ضعيف و تعيين حريم کابل‌های زیرزمین در زير سطح آب از مهم‌ترین ویژگی‌های مصوبه جديد دانست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار