رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اقلید از ثبت پرونده مراسم هلیم پزان این شهرستان در فهرست ملی خبر داد و گفت: در حال حاضر پرونده این رسم کهن اقلید در دست تکمیل است و به زودی در فهرست ملی جای خواهد گرفت.
کد خبر: ۵۴۳۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹ 26 December 2017

تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:قلندري با بيان اينكه كلوخ پزان نخستين پرونده ميراث معنوي شهرستان اقليد است كه در فهرست ملي به ثبت رسيده، بر لزوم ثبت رسم كهن هليم پزان تاكيد كرد.
وي در ادامه افزد: آئين هليم پزان اقليد يكي از رسوم قديمي و كهن شهرستان است كه به رغم قدمت 250 ساله اي كه براي آن درنظر گرفته شده، همچنان پابرجاست و بي شك با قرارگرفتن در فهرست ملي، ماندگاري خود را در آينده نيز حفظ مي كند.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان اقليد گفت: اين آئين روز اول اسفندماه برگزار مي شود و سنتي قديمي است كه همچنان رواج دارد.
وي از برگزاري اين مراسم در اسفندماه امسال در شهر اقليد خبر داد و افزود: طبق برنامه ريزي ها، اين رسم قديمي در قالب يك جشنواره امسال مانند سال گذشته در شهرستان برگزار خواهد شد.
قلندری افزود : برای تهیه این خوراک ابتدا گندم را به آسیاب برده و بلغور می کنند و با آب و ادویه در دیگ های مسی یا ظروف سفالی به نام دو دسته می پزند ،تمام اعضای خانواده در پخت این غذا با ورز دادن آن مشارکت دارند به صورتی که هليم کش بیاید و گوشت تازه گوسفند یا گوساله را در ظرف دیگری جداگانه می پزند و در نهایت گوشت را به هليم اضافه می کنند و دوباره با کمک افراد خانواده آن را ورز می دهند که با حرارت ملایم آتش، هليم پخته می شود .
به گفته وی در صبح روز اول اسفندماه سفره ای پهن می شود که یادآور جشنی کهن در این دیار کهن است و هلیم در سینی بزرگی ریخته می شود و همراه با روغن مرغوب محلی و دارچین و شکر خورده می شود تا دورهمی خانوادگی
شکل بگیرد.
به گزارش خبرنگا ر ما هلیم پزان نام یکی از رسوم قدیمی شهرستان اقلید است که نخستین گام برای استقبال از نوروز می باشد.بر اساس سنتی چند هزار ساله در آخرین شب بهمن ماه و روز اول اسفندماه مردم اقلید این مراسم را
برگزار می کنند.
بنا بر اسناد تاریخی موجود در گذشته همه مردم هلیم روز اول اسفند را میخوردند، حتی اگر خود بضاعت تهیه آن را نداشتند، همسایهها یا فامیل آنها هلیم را برایشان میفرستادند و البته اعتقاد داشتند که هر خانواری باید شب اول اسفند دیگ هلیم خود را بار بگذارد و اجاق و تنور خانه نباید اول اسفند سرد و خاموش باشد.
مردم آمدن اسفندگان (اسفندارمذ) را طلیعه نوروز و بهار میدانستند .
در اقلید این مراسم به حرمت و احترام روح بارور و پرورش دهنده زمین و همانندی آن با مقام و جایگاه مادری است. چه آنکه زن در ایران باستان مظهر صبر و بردباری و عشق و فداکاری (همانند فرشته اسفندارمذ) به شمار میرفت.
گفتنی است در برخی از نقاط ایران و فارس هلیم به «هریسه» نیز مشهور است و با توجه به اینکه کشت گندم در ایران مرسوم و نان گندم غذای اصلی ایرانیان بوده ،واژه هلیم صحیح است.
برپايي آيين سنتي هليم پزان در اقليدبر اساس اسناد تاریخی ، قدمتی 250 ساله دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار