در پی حادثه دلخراش تصادف زنجیره ای در آوج
روز جمعه است و مردم از شهرهای آوج و اطراف به سمت شهر قزوین و بالعکس در حرکت هستند؛ مسیر بسته شده است؛ مردم پشت ترافیک مانده اند و جمله ی همیشگی که بین رانندگان مانده در ترافیک زمزمه می شود: خدا به خیر کنه بازم تصادف شده
کد خبر: ۵۴۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹ 29 June 2015


پرده اول؛ جمله ای تکراری برای مردم آوج؛ باز هم تصادف شده

روز جمعه است و مردم از شهرهای آوج و اطراف به سمت شهر قزوین و بالعکس در حرکت هستند؛ مسیر بسته شده است؛ مردم پشت ترافیک مانده اند و جمله ی همیشگی که بین رانندگان مانده در ترافیک زمزمه می شود: خدا به خیر کنه بازم تصادف شده

این جمله البته برای مردم این منطقه اشنا تر از این حرف هاست گویی هر یک از شهروندان آوجی و حتی شهرهای اطراف خاطره ای دارند یا عزیزی را از دست داده اند و یا حالا بعد از سال ها هنوز نشانه هایی از این گردنه را با خود به همراه دارند.

ساعت 6 و 45 دقیقه بعد از ظهر روز جمعه مسی هنوز باز نشده است، چند کیلومتر آن طرف تر فاجعه ای خونین رقم خورده است در این حادثه دلخراش سه تن از هم‌‌وطنانمان فوت و هشت نفر نیز مجروح شدند.

پرده دوم: کامیون وارد گردنه مرگ می شود

کامیون آمیکو با بار هندوانه که از سمت همدان به تهران در حال حرکت بود، در گردنه آوج که حدود 15 تا 20 کیلومتر است، وارد شهر شده و با چند وسیله نقلیه برخورد می‌کند.

این کامیون با همان سرعت اولیه با وجود چند سرعت‌کاه در ورودی شهر آوج با یک دستگاه خودروی پیکان وانت، یک دستگاه خودروی سمند سازمانی ناجا، دو دستگاه خودروی پراید با هشت سرنشین، یک دستگاه تندر 90 با پنج سرنشین، یک دستگاه خودرو پژو پارس با پنج سرنشین و یک دستگاه کامیون بنز آکتروس با یک سرنشین حامل بار سوخت برخورد کرد.

در این حادثه راننده خودروی گشت کلانتری آوج، راننده پیکان وانت و راننده کامیون باری آمیکو در دم فوت کردند.

پرده سوم: پلیس راهنمایی و رانندگی؟

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قزوین با تأکید بر اینکه رانندگان وسایل نقلیه سنگین باید با توجه به عبور از گردنه‌ها به ویژه گردنه آوج با دنده سنگین حرکت کنند، اضافه کرد: برخی راننده‌ها در گردنه‌ها کمتر از دنده سنگین استفاده می‌کنند و به ترمزها متوسل می‌شوند که این امر موجب داغ شدن لنت‌ها می‌شود و ترمز به مرور زمان خاصیت خود را از دست داده و عملکرد استاندارد و ایمن خود را ندارد.

محمدی با بیان اینکه خودروهای سنگین این قابلیت را دارند که با دنده سبک و با سرعت بالا حرکت کنند، عنوان کرد: این قابلیت دلیل موجهی بر این نیست که راننده‌ها جانب احتیاط را از دست دهند و باید در گردنه‌ها، سرازیری‌ها و شیب‌های تند جادها با دنده سنگین حرکت کرده و به سیستم ترمز خودروها اعتماد نکنند چراکه سیستم ترمز خودروها در هر صورت امکان دارد قابلیت خود را از دست دهد.

پرده چهارم: مردم اعتراض می کنند

در پی این اتفاق این بار مردم دست به عمل می زنند و با تجمع در مقابل مسجد جامع شهر آوج از مسئولین رسیدگی به مشکل این گردنه را خواستار می شوند.

در بین این مردم اما با خانمی میانسال مواجه می شود که عکس دو خردسال از دست رفته اش را به دست دارد او می گوید: خون بچه ها به دلیل بی توجهی مسئولین ریخته شده است مردم حق دارند که از مسئولین رسیدگی به این مسئله را بخواهند.

او ادامه می دهد: در بسیاری از این تصادفات حتی پلیس راهنمایی و رانندگی هم اعلام کرده است که نقص در جاده علت حادثه بوده است اما خون ما و عزیزانمان پایمال شده است.

فرماندار آوج: سال 78 نیز حادثه خونین دیگری در این گردنه رقم خورده است

فرماندار آوج با بیان اینکه این حوادث از سالیان گذشته وجود داشته و مردم این شهرستان تلفات سنگینی متحمل شده‌اند، عنوان کرد: سال 78 نیز شش نفر از اهالی این شهر به واسطه همین مشکل تلفات زیادی دادند.

موسوی اضافه کرد: در راستای حل مشکل این گردنه، شورای ترافیک استان قزوین در شهرستان آوج تشکیل شده اما در حال حاضر هیچ‌گونه اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته است.

این مسئول تصریح کرد: آذر ماه سال گذشته شورای ترافیک استان قزوین در این شهرستان برگزار شد که خواسته مردم احداث میدان بود که کار مطالعاتی آن صورت گرفت و نیازمند مصوبه شورای عالی و معماری شهرسازی بود که این کار انجام شد.

فرماندار آوج با بیان اینکه این حادثه دلخراش بوده است، خاطرنشان کرد: مردم شهرستان آوج نیز با تجمع مقابل مسجد جامع اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده‌اند.

فرماندار آوج خاطرنشان کرد:‌ حادثه‌خیز بودن این محور مسئله‌ای است که طی چند سال گذشته در شورای ترافیک شهرستان و استان مطرح شده است و بحث اصلاح فلکه ورودی شهر و جلوگیری از ورود خودروهای سنگین از کمربندی در حال بررسی است.

موسوی ادامه داد: ترمیم و بهسازی فلکه ورودی شهر برای جلوگیری از تصادفات در حال حاضر عملیاتی شده است و تا پایان هفته اجرایی مشکلات آن برطرف می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: فاز نخست مطالعات کمربندی که در طرح بزرگراه تاکستان به رزن قرار دارد، انجام شده و فاز دوم آن نیز در حال انجام است.

فرماندار آوج در خصوص اتمام این پروژه تصریح کرد: به دلیل اینکه این پروژه ملی است اتمام آن بستگی به اعتبارات ملی و دولتی دارد.

پرده آخر: میدان ورودی شهرستان آوج افتتاح شد

فرماندار آوج درباره اقدامات فرمانداری آوج در حادثه خیزترین نقطه این شهرستان اظهار داشت: چهارم تیرماه امسال میدان ورودی شهرستان آوج افتتاح شد و با انجام زیرسازی‌ها و نصب چراغ‌ها و تابلوها ترافیک این نقطه حادثه خیز کنترل شده است.

وی با اشاره به فاجعه تصادف کامیون و فوت چند تن از هموطنان در این حادثه افزود: در تصادف تریلی با چند خودرو که متأسفانه سبب کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان شد با دستور معاون عمرانی استاندار قزوین احداث میدان ورودی شهر در دستور کار قرار گرفت، ولی این پروژه سبب کاهش تنها 20 درصد از تصادفات می‌شود و به دنبال این هستیم تا با راه‌حل‌های مختلف این مشکل را برطرف کنیم.

فرماندار شهرستان آوج عنوان کرد: یکی از راه‌های دیگری که سبب کاهش تصادفات در قسمت ورودی شهرستان آوج می‌شود "واریانت" است که به وسیله آن راننده به راحتی می‌تواند وسیله نقلیه خود را کنترل کند.

موسوی با اشاره به اینکه راه‌اندازی واریانت بیش از 50 درصد تصادفات را کاهش می‌دهد، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی واریانت در شورای ایمنی راه‌های استان قزوین مصوب شده و امیدواریم که در چندماه آینده به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه وظیفه فرماندار به عنوان ناظر عالی دولت برای پیگیری اقدامات دستگاه‌ها است، بیان کرد: امسال برای کنترل تصادفات در قسمت ورودی شهرستان آوج دو جلسه شورای ترافیک و نیز شش کارگروه ایمنی راه برگزار کرده‌ایم و امیدواریم که نتیجه این جلسات سبب کاهش چشم‌گیر تصادفات در شهرستان آوج شود.

فرماندار شهرستان آوج با اشاره به اینکه شهرستان آوج نیاز به یک کمربندی دارد، گفت: راه‌اندازی کمربندی شهر از دیگر راه‌هایی است که می‌توان به وسیله آن سبب کاهش تصادفات در شهرستان آوج شود.

موسوی افزود: اداره راه ‌و شهرسازی باید قبل از احداث بزرگراه تاکستان به رزن، ابتدا کمربندی شهر آوج را راه‌اندازی کند تا بدین وسیله شاهد کاهش تصادفات در آوج باشیم.

اما با همه ی این ها باید توجه داشت که مشکل اصلی همچنان باقیست و هنوز مشکل کمربندی این شهر رفع نشده است

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
با سلام
ای کاش مسئولین استان توجه ویژه ای به راههای استان مخصوصا کمربندی آبترش به ضیاباد را داشتن متاسفانه جاده مربوطه به قدر خراب میباشد که همین امر باعث تصادف و خرابی ماشین می گردد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار