مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: به دلیل کمبود منابع آب در استان اردبیل، ‌روش‌های آبیاری سنتی در کشاورزی استان باید تبدیل به روش‌های آبیاری نوین شود.
کد خبر: ۵۴۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷ 29 June 2015

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل،‌ داوود نجفیان شامگاه یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: در هفته صرفه‌جویی در مصرف آب قرار داریم که با توجه به کمبود منابع آب در کشور باید در تمامی سال به صرفه‌جویی و استفاده بهینه از آب توجه داشته باشیم.

وی با بیان این‌که آب کالایی غیرقابل تعویض است، گفت: هر کشوری مجاز است که از 40 درصد منابع آبی خود استفاده کند که در این صورت توسعه به وجود آمده یک پیشرفت پایدار تلقی می‌شود ولی متأسفانه در ایران استفاده از منابع آبی بیش از حد مجاز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل افزود: استفاده 40 درصدی از منابع آب توسعه پایدار و استفاده 40 تا 60 درصدی وضعیت بحرانی است که هم اکنون در کشور ما بیش از 85 درصد ظرفیت منابع آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سالانه 10 میلیارد متر مکعب از آب‌های زیرزمینی بیش تر از حد مجاز برداشت می‌شود.

نجفیان تصریح کرد: متوسط کشوری راندمان آبیاری کشاورزی 35 درصد است که این راندمان در استان اردبیل 42 درصد بوده که امروزه استفاده از روش‌های آبیاری سنتی در کشاورزی قطعا جواب‌گوی نیازهای آینده استان نیست چرا که محدودیت‌های منابع آبی داریم که اگر بخواهیم حفظ شود باید مصرف آب را مدیریت کنیم.

وی بیان کرد: تنها راهی که می‌توانیم راندمان آبیاری کشاورزی را در استان افزایش دهیم استفاده از روش‌های آبیاری نوین است که کشاورزان باید این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند ولی مـتأسفانه راندمان آبیاری کشاورزی در ایران از تمامی کشورهای خاورمیانه کمتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: در شرایط فعلی دولت یازدهم زمینه‌های استفاده از روش‌های آبیاری نوین را برای کشاورزان فراهم کرده که باید کشاورزی مدرن و صنعتی جایگزین روش‌های کشاورزی سنتی شود.

نجفیان افزود: هیچ‌گونه محدودیت مالی برای دولت در زمینه فراهم کردن آبیاری نوین برای کشاورزان وجود ندارد که کشاورزان استان اردبیل نیز از این فرصت باید نهایت استفاده را کنند تا بتوانیم در اردبیل که یک استان کشاورزی است مصرف آب را مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد:‌ حدود 17 استان کشور در تأمین آب شرب با مشکل مواجه هستند که با توجه به این موضوع باید فرهنگ مصرف آب را در جامعه ارتقاء دهیم که این موضوع از دغدغه‌های اصلی دولت و وزارت نیرو است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار