مدير كل تعاون روستايي استان پيشنهاد كرد؛
مدير كل تعاون روستايي استان يزد با اشاره به تلاش‎‎هاي صورت گرفته براي ساماندهي نظام بهره‌برداری خرده‌ مالكي بخش كشاورزي در استان، تشكيل شركت‌هاي كشت و صنعت 100 هكتاري را براي رفع اين مشكل در استان پيشنهاد كرد.
کد خبر: ۵۴۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۶ 30 June 2015
به گزارش تابناک یزد  يكي از چالش‌های بزرگ بخش کشاورزی در کشورمان به وي‍ژه در استان يزد که مانع تغییر روش‌هاي کشاورزی و مدیریت صحیح بر آن برای رسیدن به استانداردهای کمی و کیفی جهانی می‌شود، پراکندگی و کوچک شدن اراضی کشاورزی است.

کوچک شدن اراضی کشاورزی پیامد‌هاي منفی بسیاری به دنبال دارد که از جمله آنها مي‌توان به نبود امکان مدیریت و برنامه‌ریزی درست برای کاهش مصرف آب و انرژی و استفاده بهینه از خاک، نیروی انسانی و ماشین آلات اشاره كرد كه نهایتاً نيز منجر به افزایش هزینه‌هاي تولید و جلوگیری از تولید محصول با کیفیت مطلوب و استاندارد می‌شود.

اجرای قانون اصلاحات اراضی قبل از انقلاب اسلامی و مجموعه قوانین حاکم بر این بخش مصوب در بعد از انقلاب اسلامی، یکی از عوامل مهمی است که سبب خرد شدن اراضی کشاورزی شده اما مهمترین عامل کوچک شدن زمین‌های کشاورزی استان يزد كه مساحتي بالغ بر 158 هزار و 565 هكتار را در برمي‌گيرد، محدوديت منابع آبي و قوانین مربوط به ارث بوده است.

البته اقدامات متعددي در حوزه كشاورزي براي جلوگیری از خرد شدن اراضی كشاورزي از جمله جلوگیری از واگذاری جدید زمین‌های خرد و همچنین تشویق مالی و تسهیلاتی کشاورزان برای تجمیع زمين‌هاي خرد كشاورزي صورت گرفته است ولي در اين بين، يكي از سازمان‌هايي كه در اين رابطه مي‌تواند نقش موثري ايفا كند، سازمان تعاون روستايي است.

خرده‌مالكي در يزد جدي‌تر از ديگر استان‌ها

"علی جهازی مهریزی" مدير كل تعاون روستايي استان در اين رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، اظهار كرد:  شدت خرده‌مالکی در بخش كشاورزي استان یزد، از سایر استان‌ها بیشتر است و دلیل آن نيز محدود بودن منابع آبی از گذشته تاكنون بوده است.

وي افزود: البته اقداماتي در رابطه با ساماندهی نظام‌های بهره‌برداری به ويژه در بحث نظام بهره‌برداری خرده‌ دهقانی از سوي تعاون روستايي استان انجام گرفته است كه از ان جمله مي‌توان به تشکیل 16 شرکت تعاونی تولید روستایی در مناطق مختلف استان به همين منظور اشاره كرد كه در اين باره هفت شركت تعاوني در خاتم، سه مورد در ابرکوه، سه مورد در بافق، دو تعاوني در اردکان و يك تعاوني توليد نيز در شهرستان مهريز شكل گرفته است.

یکپارچه‌سازی اراضی با اجراي طرح‌های تجهیز و نوسازی

جهازي در مورد اقدامات اين تعاوني‌هاي توليد تصريح كرد: یکپارچه‌سازی اراضی و تجمیع آنها در قالب طرح‌های تجهیز و نوسازی اراضی از وظايف اين تعاوني‌هاست و تاكنون حدود 35درصد از سطوح زیرکشت استان تحت پوشش اين تعاونی‌ها قرار گرفته است.

وي با تاكيد بر اين نكته كه در حال حاضر بهترین الگوی نظام بهره‌برداری پیشنهادی برای استان يزد در دست مطالعه است، از پیشنهاد تشکیل شرکت‌های کشت و صنعت 100هکتاری در اين رابطه خبر داد.

اين مسئول در اين باره خاطرنشان كرد: متاسفانه موضوع ارث اراضي استان را بيش از پيش به سمت خرده‌مالکی سوق داده ‌است به نحوي که در بعضی نقاط روستایی، بهره‌برداری از آب و خاک مقرون به صرفه نيست ولي در صورتي كه این اراضی در قالب شرکت‌های کشت و صنعت یا سهامی زراعی ساماندهي شوند و مالکیت به شکل سهام به افراد عرضه شود، علاوه بر رفع مسئله خرده‌مالكي، مشکل ورثه زمين‌هاي كشاورزي نيز با تقسيم سهام مرتفع خواهد شد.

وي اظهار كرد: عملياتي شدن اين پيشنهاد مي‌تواند منجر به ايجاد مجتمع‌های باغی یا گلخانه‌ای در روستاها شود و قطعاً این مجتمع‌ها اقتصادی نيز خواهند بود.

عضويت 73 هزار كشاورز در تعاوني‌هاي روستايي

جهازي با اشاره به وظايف تعاون روستايي شامل هدایت،حمایت و نظارت برتشکل‌های تحت پوشش در بخش حاكميتي سازمان و انجام خریدهای تضمینی با به کارگیری شبکه تعاونی‌ها در حوزه تصدي‌گري تعاون روستايي، مهمترين برنامه‌ي هر ساله تعاون روستايي را توانمندسازی تشکل‌ها در قالب کمیته‌های ساماندهی تعاونی‌ها ذكر كرد.

مدير كل تعاون روستايي استان مجموع شركت تعاونی‌های روستایی فعال در استان را 39 تعاونی اعلام کرد و گفت: این تعاونی‌ها عام‌ شمول و مامور به تأمین مواد اولیه لازم برای تولید،نگهداری محصول و خرید محصولات کشاورزان هستند.

به گفته وي، بیشترین تعداد تعاونی‌هاي روستايي استان در شهرستان تفت با هشت تعاونی و سپس یزد، ابرکوه، مهریزو خاتم هرکدام با پنج تعاوني، میبد و اردکان هرکدام با چهار تعاوني و شهرستان بهاباد با سه تعاوني تشکیل شده‌ است.

جهازي تعداد اعضای کل تعاونی‌های روستايي استان را 73 هزار و 730 نفر ذكر كرد و افزود: بيشترين تعداد اعضاي تعاوني‌هاي روستايي استان با توجه به بيشترين تعداد تعاوني‌ها در تفت، مربوط به اين شهرستان هستند و تعداد اعضاي تعاونی‌های روستایی مركز استان نيز 16هزار و 486 نفر هستند.

حمايت كشاورزان با خريدهاي تضميني محصولات

اين مسئول با اشاره به خريدهاي تضميني تعاون روستايي در راستاي حمايت از بخش كشاورزي، در اين باره گفت: در حال حاضر شبکه تعاونی روستایی استان خرید تضمینی گندم را از طريق 14 مرکز خرید در استان پيگيري مي‌كند كه در همين رابطه تاکنون بيش از پنج ‌هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداري شده ‌است.

وي با بیان این که خرید تضمینی مقوله‌ای خارج از اختيارات تعاون روستايي و وابسته قیمت محصول در بازار است، تصريح كرد: نرخ محصولات اساسی کشاورزی همه ‌ساله از سوي هیات دولت و به منظور پشتیبانی از کشاورزان اعلام می‌شود و دولت در زمان برداشت محصول در صورتي كه قیمت کف بازار پایین‌تر از قیمت مصوب باشد، موظف به خرید محصول از كشاورزان است كه اين اتفاق در سال جاري تنها در مورد گندم تاكنون مصداق داشته است.

وي قيمت خريد تضميني اعلام شده از سوي دولت در مورد گندم را به ازاي هر كيلو، يك‌هزار و 155تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر قيمت گندم در بازار كمتر از قيمت مصوب است و با توجه به استراتژيك بودن اين محصول، به صورت تضمینی در حال خریداری است.

جهازي خرید‌هاي تضمینی تعاون روستايي استان در سال گذشته را شامل قريب 13 هزار تن گندم با نرخ هر كيلو يك‌هزار و 50 تومان و سه هزار و 497 تن ذرت با نرخ هرکیلو 850 تومان بیان کرد.

مدير كل تعاون روستايي استان در پايان نيز در مورد ساماندهي عرضه مستقيم محصولات كشاورزي در قالب برپايي نمايشگاه‌‌ها، اعلام كرد: خوشبختانه در سال‌جاری با راه‌اندازي مجتمع بزرگ فروشگاهی تروکا در شهر يزد، انواع کالاهای اساسی و مورد نیاز مصرف خانوارها اعم از محصولات کشاورزی، مواد غذایی و بهداشتی با تخفیف 20 تا 60درصد در خدمت شهروندان قرار گرفته و با توجه به فعاليت دائمي اين مجموعه ضرورتي در مورد ایجاد نمایشگاه‌هاي موقت سابق احساس نمي‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار