استاندار فارس گفت: پاشنه آشیل کشاورزی فارس آب است که خشک‌سالی را در خرامه که درگذشته دارای زمینه‌های کشتی برنج و گندم بوده است و اکنون به بیابانی تبدیل‌شده، به‌صورت ملموس می‌توان حس کرد.
کد خبر: ۵۷۱۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰ 26 February 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: اسماعیل تبادار در یادمان تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی سال 95 فارس با حضور معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، شهردار شیراز اظهار داشت: کشاورزی ازلحاظ ظرفیت‌ها قابلیت‌ها در ابعاد مختلف تولید اقتصادی و ایجاد اشتغال در گستره استان برای مسئوولین دارای اهمیت است.

وی افزود: زمانی که فارس نزدیک به 10 درصد تولید در ابعاد مختلف در کشاورزی را دارا است و در امنیت غذایی کشور نقش‌آفرینی می‌کند، رسیدن به مشکلات و همه‌ی ابعاد کشاورزی در اولویت مسؤولین قرار می‌گیرد.

استاندار فارس گفت: پاشنه آشیل کشاورزی فارس آب است که خشک‌سالی را در خرامه که درگذشته دارای زمینه‌های کشتی برنج و گندم بوده است و اکنون به بیابانی تبدیل‌شده، به‌صورت ملموس می‌توان حس کرد.

تبادار بابیان اینکه مشکل آب می‌طلبد که از همه علوم و تجارب کشاورزان در استان که استفاده کرد، مطرح کرد: تلاش در جهت حفظ و صیانت از سه مقوله آب، خاک و محیط‌زیست وظیفه‌ی همه‌ی مسؤولین است.

وی ادامه داد: باید یک سند مشترکی بین سازمان‌های مربوط آب و استفاده‌کنندگان آب در دستور کار قرارداد تا نقشه راه برای ادامه‌ی کار صنعت، کشاورزی و سایر حوزه‌های دیگر تولید باشد.

استاندار بابیان اینکه برگزیدگان باید نحوه کارشان را گسترش دهند، تصریح کرد: در جهت استفاده از برترین‌های استانی درزمینه‌ی تولید و بهره‌وری، نباید فقط به حد آمار اکتفا کرد، بلکه باید به دنبال ترویج ایده و الگوی ‌آن‌ها باشیم و این ایده‌های کاری به یک فرهنگ تبدیل شود.

تبادار بابیان اینکه رونق تولید فارس در گروه برندسازی و صادرات است، خاطرنشان کرد: 30 درصد از محصولات فارس به دلیل بی‌آّبی در حال نابودی است، از طرفی در کنار ما رقیب‌های جهانی بزرگی در تولید وجود دارند که در اینجا نیاز به برندسازی در ابعاد مختلف حس می‌شود.

وی بابیان اینکه، باید محصول و تولیدات ما سالم باشد و دنیا نیز بر این مطلب تأکید دارد، ادامه داد: برندسازی یکی از مهم‌ترین موضوعات استان در بخش محصولات دامی، کشاورزی و باغی که صاحب منزلت نیز هستیم، است که باید در اولویت کار قرار بگیرد.

استاندار فارس در محصولات باغی یک بشکه کنسانتره مرکبات، معادل 20 بشکه نفت ارزآوری دارد، گفت: تا الآن دوسوم کنسانتره از فرامرز وارد می‌شود و یک‌سوم در کشور است.

تبادار بابیان اینکه اگر بخواهیم در نظام سرمایه‌گذاری و پولی شکوفایی داشته باشیم باید مشکلات جلوی سرمایه‌گذار را به‌خصوص در کشاورزی برداریم، تصریح کرد: باید از خام فروشی پرهیز کنیم و الگوهایی که محقق‌ها، مدیریت و مرکز تحقیقاتی ترویج می‌کند را در دستور کار قرار دهیم.

وی بابیان اینکه ما دیگر مجالی در مصرف آب نداریم و باید از نگاه عالمانه درکشت استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع امروز ما بازرگانی در پهنه کشاورزی است، درگذشته اقتصاد و بازرگانی در دل مردم و کشاورز نهادینه‌شده بود.

استاندار فارس گفت: بازرگانی مهم‌ترین رکن است که باید بر مبنای بازار به تولید برسیم؛ البته به بخش عرضه و تقاضا در نظام ما توجه کمی می‌شود.

تبادار تصریح کرد: هرسال جنشی بگیریم و گردهمایی صورت بگیرد خیلی خوب است اما باید با استفاده از همه‌ی دانشگاهیان، مسؤولین و جهاد کشاورزی یک نقشه راه برای بخش کشاورزی داشته باشیم.

وی بابیان اینکه در بخش آبیاری تحت‌فشار هیچ محدودیتی نداریم، افزود: یکی از استان‌های سرآمد کشور هستیم و فرصت‌های بسیاری راداریم که در این راستا باید بسته‌های سرمایه‌گذاری در کشاورزی محیا شود.

تبادار مطرح کرد: اگر ما مجال و تسهیلات فراهم کنیم، در استان زمینه‌ی سرمایه گذری فراوان است.

وی ادامه داد: نقش تعاونی‌ها به‌خصوص تعاونی روستایی درامد کشاورز و در تولید باید به‌وضوح دیده شود؛ باید نگاه سنتی در تعاونی روستا رها کنیم و نگاه علمی را در دستور کار قرار بدیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار