کاخ اردشیر بابکان زخم هایش روز به روز بیشتر و کهنه تر می‌شود کاش زودتر چاره‌ای برای درمانش بیابیم.
کد خبر: ۵۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۴ 04 July 2015
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:سیاوش آریا پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران گفت: کاخ اردشیر بابکان، نخستین کاخ گُنبددار ایرانی هر روز با مشکل جدیدی مواجه می شود. یک روز پوشش گیاهی و درختانش را در آتش می سوزانند. روزی دیگر در حریم درجه یک آن ساخت و ساز می کنند. بالاخره کاخ، روزگار غم باری را می گذراند.

ثبت جهانی کاخ اردشیر بابکان در هاله ای از ابهام///گزارش مکتوب+ تصاویر///تصاویر ارسال شده برای آقای زارع

وی افزود: از جادۀ آسفالته ای که یک تا دو دهه پیش با زیر پا گذاشتن قانون‌های میراث فرهنگی در کنار این یادگار بسیار ارزشمند ملی کشیده شده تا خاک سپاری مردگان در عرصه آن تنها بخش هایی از مشکلات این اثر تاریخی است.

این کُنشگر میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: اگر چه هر از چند گاهی مدیران و مسوولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز، در واکنش به این اعتراضات پاسخ های امیدوارکننده ای می دهند اما وضعیت همانگونه است و تغییری نمی کند.

ثبت جهانی کاخ اردشیر بابکان در هاله ای از ابهام///گزارش مکتوب+ تصاویر///تصاویر ارسال شده برای آقای زارع

آریا بیان کرد: با پیگیری ها و آگاهی رسانی های من در خبرگزاری ها و روزنامه ها در سال های گذشته، مدیران ارشد میراث فرهنگی، پیمان همکاری و پیشگیری از این خاک سپاری ها را دادند.

و حتی جانشین (معاون) میراث فرهنگی کشور برای بازدید میدانی از تهران به فیروز آباد آمد و در زمستان سال 92 به خبرگزاری‌ها گفتند، که دیگر اجازه خاک سپاری نداده و با مدیران شهری و استانی در نشست های گوناگون به تفاهم رسیده ایم و از مردم نیز دل جویی کرده و زمینی جایگزین با کمک دیگر نهادها و اُرگان های مرتبط به آنان برای خاک سپاری مردگانشان خواهیم داد. اما با همۀ این سخنان، در تازه ترین بازدید میدانی ما، باز هم بینندۀ خاک سپاری مردگان هستیم!

ثبت جهانی کاخ اردشیر بابکان در هاله ای از ابهام///گزارش مکتوب+ تصاویر///تصاویر ارسال شده برای آقای زارع

وی افزود: این اثر ملی به همراه بیشاپور کازرون و کاخ ساسانی سروستان با نام " محورساسانی فارس" آمادۀ ثبت در سازمان علمی – فرهنگی و تربیتی یونسکو است و پروندۀ آن نیز یک سال پیش گشوده شده و به گمان بسیار برای سال 2017 در نوبت است.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران گفت: با وجود این مشکلات و پس از بازدید بازرسان یونسکو، ثبت جهانی آن، هرگز روی نمی‌دهد. همچنین کارشناسان و باستان شناسان معتقدند که اطراف این کاخ هنوز کاوش های باستان شناسی انجام نگرفته و با این کار لایه های باستان شناسانۀ آن نیز آسیب خواهد دید.از سویی دیگر، اگر از دیدگاه بهداشتی با ژرف نگری به این موضوع بنگریم، همه چیز برای ما آشکار خواهد شد.

ثبت جهانی کاخ اردشیر بابکان در هاله ای از ابهام///گزارش مکتوب+ تصاویر///تصاویر ارسال شده برای آقای زارع

آریا اظهار کرد: نکته قابل تامل دیگر پاسخ گو نبودن مدیران سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

این کنشگر میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه گفت: اطراف این یادمان ملی را زمین های کشاورزی و خانه های مردم فرا گرفته است و سازمان میراث فرهنگی با همکاری دیگر نهادها مانند فرمانداری، استانداری، شهرداری و ... باید این زمین ها و خانه ها را خریداری کرده و پیرامون آن را آزادسازی کنند و زمینی هم برای خاک سپاری مردگان مردم روستا به آنان بدهند تا مردم قانع شوند».

کاخ اردشیر بابکان زخم هایش روز به روز بیشتر و کهنه تر می‌شود، کاش زودتر چاره‌ای برای درمانش بیابیم.

این یادمان ملی که جلوه هنر و شاهکار معماری ایرانی است در 100 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

کاخ اردشیر بابکان در تاریخ 15 دی ماه 1310ه.ش با شمارۀ 89 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
منو چهر یوسقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
سلام : ما که چند سال پیش به اتفاق مدرسین و مورخین دانشگاههای آکسفورد و کمبریج و قزاقستان ( خانمها و اقایان : لوسی - جولیا - پیتر و الکساندر و جاستین که از کوچ بهاره قشقایی و سپس از بقایای شهر گور و کاخ اردشیر یا اتشکده دیدن کردیم نه مزاری و نه ساخت و سازی انجا بود و گویا اخیرا در اطراف این اثر باستانی با ارزش از دوره اردشیر ساسانی به ارامگاه تبدیل و چهره ان را تغییر داده است . بهر حال یک راهکاری حتما وجود دارد . با تشکر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار