کد خبر: ۵۸۵۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹ 04 April 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از جام جم  افزون بر این به حداکثر رساندن فواید جنگل‌ها در ارائه فرصت‌ها به طوری که تولیدات و خدمات جنگل در وضعیتی مناسب قرار بگیرد نیز از اهداف مشارکت مردم است. البته بهبود پذیرش اجتماعی در زمینه مدیریت پایدار جنگل نیز از اهدافی است که از طریق مشارکت مردم می‌توان به آن دست پیدا کرد.
مشارکت مردم در حفظ منابع جنگل در کشورهای مختلف پرتغال
سال 1998، بیش از صدهزار هکتار از جنگل‌های این کشور طعمه حریق شدند و بالغ بر 30هزار درخت‌ سوختند و نابود شدند و بیشتر این آتش سوزی‌ها در طول تابستان رخ می‌داد. در تحقیقات آتش‌سوزی جنگل‌ها مشخص شد که 56 درصد آنها منشأ انسانی داشته که 29 درصدشان غیرعمد بود و کمتر از 2درصد آتش‌سوزی‌ها به طور طبیعی رخ داده بوده است. به همین دلیل دولت تصمیم گرفت برنامه‌های مختلفی به منظور آگاهی مردم نسبت به ارزش‌های جنگل و منابع آن ترتیب دهد و طرزتفکر افراد را نسبت به جنگل تغییر داده و دخالت انسان در آتش‌سوزی‌های جنگل را به حداقل برساند. به دنبال این برنامه‌ها، افراد بسیاری از جمله باغدارها، کشاورزها و ساکنان مناطق جنگلی که از این نواحی به عنوان گردشگری، کسب درآمد می‌کردند و افرادی که به حفظ فضاهای سبز علاقه‌مند بودند به طور داوطلبانه در حفظ جنگل و منابع آن، تلاش‌های بسیاری کردند.
تایلند
در این کشور دولت برنامه‌های مختلفی برای حفاظت از جنگل‌ها ترتیب داده است و مردم برمبنای علاقه‌شان نسبت به حفاظت از گونه‌های خاص موجود در جنگل‌ها و یا نواحی مختلف جنگل، تشویق می‌شوند. درختان و جنگل‌ها، چون که ارزش‌های فرهنگی، معنوی، تفریحی و زیبایی شناختی دارند، سازمان‌های مردم‌نهاد مختلف به شرکت در مراقبت از جنگل‌ها به روش‌های مختلفی علاقه نشان می‌دهند. برخی از این سازمان‌ها به مراقبت از گونه‌های گیاهی خاص می‌پردازند و برخی دیگر تولید الوار را کنترل می‌کنند. همچنین افراد ساکن مناطق جنگلی توجهی ویژه به حفظ طبیعت زیبای محل زندگی خود نشان می‌دهند. کارگاه‌های مختلفی هم برای آموزش علاقه‌مندان برگزار می‌شود.
فنلاند
در فنلاند براساس قانون مشارکت مردم در حفظ جنگل، به صورت داوطلبانه است. در این کشور انواع برنامه‌های آموزشی برای مردم ترتیب داده می‌شود تا افراد بیشتری به مشارکت در حفظ جنگل علاقه‌مند شوند. در ضمن ساکنان بومی مناطق جنگلی می‌توانند عقاید و نظرات خود را نسبت به روش‌های مراقبت از جنگل‌ها و منابع آنها ابراز کنند. بسیاری از اداره‌های جنگلداری به منظور تشویق مردم به حفظ جنگل، آنها را در نظرسنجی و فعالیت‌های زیست محیطی شرکت می‌دهند. در ضمن طیف وسیعی از گروه‌های مردم از محصلان گرفته تا صاحبان مشاغل، در حفظ نواحی جنگلی داوطلب می‌شوند و در این بخش حضور زنان بسیار گسترده مشاهده می‌شود.
اتریش
در این کشور ساکنان نواحی جنگلی و باغدارها به مراقبت از درختان تشویق می‌شوند و دولت در زمینه مدیریت جنگل برای آنها کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کند. همچنین سازمان‌های مردم نهاد مختلف با استفاده از نیروی افراد داوطلب به حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی آن مشغول هستند و در این زمینه افراد جامعه، بویژه جوانان را آموزش می‌دهند.
دانمارک
در دانمارک 25 ناحیه جنگلی وجود دارد و تا سال 1995، مشارکت عموم در جنگلداری بسیار ناچیز بود. اما از سال 1995 به بعد، انجمن جنگل تشکیل شد و به موجب آن سازمان‌های مردم نهاد مختلفی تاسیس شدند و با استفاده از مشارکت داوطلبانه مردم به حفظ منابع طبیعی جنگل‌ها پرداختند. این انجمن قصد داشت توجه افراد محلی را در مدیریت و استفاده بهینه از جنگل‌های عمومی جلب کند و در عین حال روش استفاده پایدار از منابع را به آنها آموزش دهد.
فلاندرز
منطقه فلاندرز در واقع منطقه بزرگی از فرانسه و بلژیک بود و اکنون یکی از ناحیه‌های بلژیک محسوب می‌شود. در این منطقه، مردم محلی و همچنین نواحی دیگر نیز نسبت به حفظ و پایداری این مناطق باارزش آگاهی یافته‌اند. دولت، مردم را به درختکاری در سطح ملی تشویق کرده و برنامه‌هایی برای آگاهی دادن به مردم در زمینه روش‌های حفظ جنگل‌ها ترتیب می‌دهد. در ضمن از مشورت با افراد محلی درخصوص روش‌های مناسب کنترل نواحی جنگلی بهره‌مند می‌شود. به همین دلیل مردم به طور خودجوش به دنبال راهکارهایی مناسب برای حفظ جنگل و منابع طبیعی
هستند.
ایسلند
در این کشور دولت برنامه‌های آموزشی برای بالا بردن آگاهی مردم در حفظ جنگل ترتیب داده و سعی در شکوفا کردن فرهنگ جنگلداری دارد. سازمان‌های مختلفی به منظور حفظ جنگل‌های موجود در این سرزمین تشکیل شده و از افراد حرفه‌ای و متخصص به طور داوطلبانه دعوت به همکاری شده است. علاوه بر این تمام مردم از مالکان باغ‌ها گرفته تا ساکنان نواحی جنگلی در حفظ و مراقبت از جنگل با دولت همکاری می‌کنند. در حقیقت بیش از 50 سازمان مربوط به حفاظت از جنگل‌ها وجود دارد که با حمایت و همکاری مردم به کار خود ادامه می‌دهند.
منبع: www.unece.org
مترجم: نادیا زکالوند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار