در بیمارستانی در اردبیل
در یک خطای بسیار مبتدی در یکی از بیمارستان‌های اردبیل، پزشک ماما دست راست نوزاد را می‌شکند و بدون پذیرش خطا، عنوان می‌کنند که مشکل ژنتیکی است.
کد خبر: ۵۸۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰ 05 April 2018

به گزارش تابناک اردبیل، خبرگزاری فارس نوشت: بیمارستان تامین اجتماعی اردبیل یکی از بیمارستان‌های دولتی و مجهز استان اردبیل می‌باشد که وابسته به سازمان تامین اجتماعی است و بیشترین خدمات را به افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی ارایه می‌دهد که افراد بسیاری از گوشه و کنار شهر اردبیل و حتی شهرهای مجاور برای دریافت خدمات به ظاهر مطلوب و به واقع فله‌ای و بدون رعایت کرامت انسانی به این مکان مراجعه می‌کنند.

این بیمارستان حدود ۲۰ سال پیش و با ۱۸۰ تخت تاسیس گردید که اکنون حدود ۱۴۴ تخت آن فعال است و در بخش‌های مختلف از درمانگاه تا اورژانس و بخش‌های مامایی، اورولوژی و حتی دندانپزشکی مشغول ارایه خدمت به افرادی است که شاید تمکن مالی و بضاعت آنچنانی برای دریافت خدمات از دیگر مجموعه‌های درمانی در سطح استان را ندارند.

افرادی که برای مداوای انواع امراض خود به این بیمارستان مراجعه می‌کنند اکثرا از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و به دلیل اینکه اغلب خدمات ارایه شده در این بیمارستان به صورت رایگان است حاضرند ساعت‌ها در راهروهای شلوغ درمانگاه‌ اصلی این بیمارستان منتظر بمانند تا شاید ویزیت یک یا دو دقیقه‌ای شوند و داروی رایگان دریافت کنند و این کمترین خدماتی است که در یک مجموعه درمانی به یک بیمار ارایه می‌شود.

بگذریم از اینکه فلسفه طبابت و پرسیدن درد بیمار در گذشته به چه گونه‌ای بوده و تمامی هم و غم یک طبیب، به معنای واقعی کلمه درمان و التیام روحی و جسمی و حتی روانی یک بیمار و مهیا ساختن شرایط از طریق تجویز نوش‌دارو برای بهبود بیمار بوده است که می‌توان گفت این مساله درس اصلی و فوت کوزه‌گری فراموش شده این شغل پرمخاطره و ارزشمند در تمامی مجموعه‌های درمانی در کشور است و اکثر اطبای ما در حال حاضر به فکر التیام آلام مادی خود هستند تا آلام جسمی و روحی بیماران خود.

به نظر اکثر قریب به اتفاق مراجعه‌کنندگان هفتگی و گاها روزانه، این مجموعه به ویژه درمانگاه و اورژانس این بیمارستان در اغلب موارد کیفیت و پذیرش مناسب و همراه با کرامت انسانی در این مجموعه فدای کمیت خدمات و سرعت انجام کار در این مجموعه شده است و گواه این ادعا عدم رضایتمندی بیماران بیمارستان به ویژه درمانگاه این بیمارستان از پزشکانی است که به حدی حاذق‌اند که می‌توانند بیمار درد‌کشیده خود را در مدت چند ثانیه ویزیت کرده و نسخه‌ای بس شفابخش برای آنها بپیچند یا سیستم نوبت‌دهی این بیمارستان که از هفت روز هفته تنها چند ساعتی کار می‌کند و سیستم نوبت‌دهی تلفنی که در هر ساعتی از شبانه روز تماس بگیرید اشکال است یا داد و بیدادهای متداول و برخوردهای دور از شان پرسنل این مجموعه درمانی بر سر بیماران که آنقدر تکرار شده است دیگر تبدیل به یک چارت و وظیفه سازمانی برای برخی از پرسنل این بیمارستان شده است.

ناگفته نماند رفتارهای حرفه‌ای و سنجیده برخی از پزشکان و پرسنل این مجموعه که در اقلیت به سر‌می‌برند نیز به دور از چشم شهروندان و مراجعه‌کنندگان به این مجموعه نیست اما متاسفانه این آتش بدبینی با توجه به مسایل ذکر شده و بسیاری از مسایل دیگر باعث شده تا خشک و تر در این آتش بسوزند.

علی‌رغم تمامی این کاستی‌ها و ضعف مدیریت در مجموعه بیمارستان تامین اجتماعی یا همان بیمارستان سبلان اردبیل اوج بی‌مسؤولیتی و عدم احترام به اولیه‌ترین حقوق بیماران و مراجعه‌کنندگان در روزهای نخست سال‌جاری به منصه ظهور گذاشته شد. وقتیکه یک مادری برای زایمان فرزندش از یکی از شهرهای دور استان به این بیمارستان مراجعه می‌کند تا شیرینی کام خود و خانواده خود را بعد از ایام نوروز با تولد فرزندش شیرین‌تر کند اما در یک خطای بسیار مبتدی پزشک ماما دست راست این نوزاد را می‌شکند.

اینکه خطای پزشکی در تمامی مجموعه‌های درمانی در دنیا می‌تواند اتفاق بیفتد امری اجتناب‌ناپذیر است اما این رفتار غیرحرفه‌ای در مجموعه بیمارستان تامین اجتماعی اردبیل تنها به اینجا ختم نمی‌شود و بعد از تولد این نوزاد و وقتی که یکی از بستگان آنها متوجه تورم غیرعادی بازوی راست کودک می‌شوند، با اصرار پدر این نوزاد از دست وی عکس‌برداری می‌شود و بعد از تشخیص شکستگی دست نوزاد مسؤولین بیمارستان ناباورانه این مساله را ژنتیکی عنوان می‌کنند و به والدین وی توصیه می‌کنند که بعد از ترخیص از بیمارستان و با استراحت کافی حال نوزاد بهبود می‌یابد.

متاسفانه قباحت عمل نادرست و خطای پزشکی و دفاع از آن در این مجموعه نمود عینی پیدا کرده است و ادامه این داستان دردناک را که بسیار تاسف‌‌آورتر از خود حادثه است قابل طرح نمی‌کند. اما سوال اصلی این است مدیریت مجموعه تامین اجتماعی استان علی‌رغم پیگیری‌ها و تماس‌های مکرر با وی و دفتر مدیریتش تاکنون نه‌تنها پاسخگوی تماس‌های مکرر ما نبوده بلکه به اذعان پدر این نوزاد پاسخگوی هیچکدام از مسؤولان شهرستانی و حتی استانی که پیگیر این موضوع هستند نیز نبوده است.

لزوما پیگیری‌ها و برقراری ارتباط پدر این نوزاد با مجموعه خبرگزاری فارس و سایر کانال‌های فعال استان اگر نبود این داستان نیز به دیگر پرونده‌های کهنه ندانم‌کاری‌های این مجموعه می‌پیوست که مسبب و مسؤولیت اصلی آن بر عهده مدیریت این مجموعه است امیدواریم این یادداشت انتهای این داستان غم‌انگیز نباشد و مسؤولان ارشد استان به وظیفه قانونی و انسانی خود در قبال سوءمدیریت این مجموعه واقف باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار