50هزار هکتار از مراتع استان یزد را ریواس پوشانده است.
کد خبر: ۵۹۸۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱ 30 April 2018

مدير کل منابع طبيعي استان گفت:ریواس گیاهی خودرو و علفی ست که در استان یزد در 3 محدوده ی شهرهای تفت،مهریز و خاتم می روید وشهرستان مهریز با دارا بودن 40 هزار هکتار سطح زیرکشت ، بیشترین مراتع این گیاه را داراست.
اخوندي افزود:کار برداشت ریواس همه ساله در اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و به مدت دو ماه به طول می‌انجامد. 
رييس اداره بهره برداري مراتع منابع طبيعي استان هم گفت :امسال 10 هزار هکتار از این مراتع با همکاری دانشگاه یزد در یک طرح پژوهشی بهره برداری می شود.
زرگران افزود: با آغاز برداشت این محصول 10 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم ، مشغول به کار شده اند.
رييس اداره منابع طبيعي مهريز با اشاره به خواص خوراکی این گیاه گفت: "ریواس" یا "ریباس"، گیاهی است از تیره‌ی ترشک‌ها( هفت بندها) و دارای ساقه‌های هوایی و برگ‌های آن محتوی مواد ذخیره‌ای و اسیدی است و به همین جهت مورد استفاده‌ی خوراکی قرار می‌گیرد .
باقری همچنین به خواص دارویی این گیاه اشاره کرد و افزود: ریواس طبیعتی سرد دارد و دارای ویتامین‌ها و املاح معدنی گوناگونی است و برای بیماران تب‌دار و بی‌اشتها مفید بوده و یرقان، وسواس و سستی را درمان می‌كند، صفرا و دل به هم خوردگی را رفع می‌کند و برای حصبه و اسهال گرم صفراوی مفید بوده و کرم کُش است. ریواس خاصیت مسهلی، ضد التهابی و متعادل کننده‌ عملکرد روده‌ها (درمان یبوست و اسهال) است و در درمان خونریزی‌های معدی- روده‌ای، اختلال قاعدگی، ورم ملتحمه‌ چشم، جراحات ناشی از ضربات و صدمات جسمانی، زخم‌های چرکی سطحی و سوختگی‌های حاصل از حرارت کاربرد دارد .
وی در ادامه به خواص آرایشی این گیاه نیز اشاره کرد و گفت: افرادی که موی آنها قهوه‌ای کم رنگ است، با استفاده از ریشه‌ی این گیاه می توانند به رنگ موی طلایی دست یابند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار