بررسی وضعیت اشتغال در استان اردبیل
امروز «صدای» لشگر بیکاران در استان اردبیل در لابلای پروپاگاندای پرسروصدای مسئولان نه تنها گوش شنوایی پیدا نمی کند بلکه شنیده هم نمی شود.
کد خبر: ۵۹۹۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳ 01 May 2018

به گزارش تابناک اردبیل، هفته نامه چشم انداز اردبیل در شماره جدید خود نوشت: یازدهم اردیبهشت یا یکم می، روز کارگر است، این روز پس از زمانی که بسیاری از کارگران آمریکایی دست به اعتصاب زدند و به دنبال کاهش ساعت کاری بودند، اعتصاب‌هایی در قرن نوزدهم برای مهار ساعت‌های بی‌رویه کار به وقوع پیوست.
دستاورد این اعتصابات کاهش ساعت کاری کارگران به هشت ساعت و به رسمیت شناختن آن در طی سال‌های بعد در قطعنامه‌های بین‌المللی و بسیاری از کشورهای جهان و جشن گرفتن و تعطیل کردن این روز برای کارگران بود.
در ایران نیز قانونگذار این روز را به رسمیت شناخته و به همین مناسبت در ماده 63 قانون کار یازدهم اردیبهشت را از تعطیلات رسمی کارگران به حساب آورده است.
صرفنظر از وضعیت نابسامان و نگران کننده وضعیت کارگران شاغل در استان اردبیل، امروز بیکاران و اخراج شدگان از کار در سالهای اخیر که ناشی از رکود اقتصادی و تعطیلی واحدهای تولیدی صورت گرفت، در شرایط تاسف باری به سر می برند و وعده های مسئولان برای احیای کارخانه های تعطیل شده و بازگشت مجدد اخراجی ها هر روز دامنه تبلیغی وسیعی به خود می گیرد.
اکبر بهنام جو استاندار اردبیل با یادآور شدن آمار رسمی بیکاران شناسایی شده استان که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آن را افزون بر 65 هزار نفر اعلام کرده است، وعده داد که امسال و سال آینده مجموعاً 40 هزار شغل برای بیکاران برنامه ریزی و اجرایی خواهد کرد.
این در حالی است که از زمان امضای برجام و وعده گشایش اقتصادی و سرازیر شدن سرمایه گذاران خارجی به کشور، ریالی هم از این سرمایه گذاری ها عاید استان اردبیل نشده و این پرسش همچنان بی پاسخ مانده است که استاندار اردبیل با چه مکانیزمی خواهد توانست به وعده خود عمل کند.
محمد فیضی نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی در واکنش به آمارهای ارائه شده از سوی مقامات مسئول درباره اشتغال استان می گوید: آمارهای ارائه شده در ارتباط با نرخ بیکاری استان اردبیل که از میانگین کشوری پایین‌تر بوده قابل قبول نیست و در واقع نرخ بیکاری در این استان بیشتر از میانگین کشوری است و لذاست که مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل باید از ارائه آمارهای کاذب و بزرگ‌نمایی در حوزه اشتغال استان اردبیل پرهیز کنند.
با این که دولت تدبیر و امید، امیدوار است که از طریق اعطای وام به واحدهای تولیدی می تواند تحرکی به تولید و اشتغال ببخشد اما برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس بر این باورند که لزوماً پرداخت تسهیلات نمی تواند منجر به اشتغال شود.
میرحمایت میرزاده نماینده گرمی مغان در مجلس شورای اسلامی می گوید: وامی که منجر به اشتغال در کارگاه ها و کارخانه ها به صورت مستقیم نشود اشتغال واقعی به حساب نمی آید.
حسن روحانی روز یکشنبه نهم اردیبهشت در سالن اجلاس سران و در مراسم روز کارگر بار دیگر تاکید کرد که با وجود همه مشکلات نباید «امید» خود را از دست بدهیم!
به نظر می رسد امروز «صدای» لشگر بیکاران در استان اردبیل در لابلای پروپاگاندای پرسروصدای مسئولان نه تنها گوش شنوایی پیدا نمی کند بلکه شنیده هم نمی شود.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار