تابستان 92، 15 نفر از شهروندان قزوینی در کانال آبیاری دشت قزوین جان باختند
کد خبر: ۶۰۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹ 11 July 2015

به گزارش تابناک از قزوین، کانال آبیاری دشت قزوین شبکه آبیاری وسیعی را به طول بیش از 94 کیلومتر شامل می شود که هر ساله بسته به بازه زمانی خاصی و به خصوص در فصول گرما شاهد حوادث ناگواری در این کانال ها هستیم.

هنوز مدت زیادی از آغاز فصل گرما در قزوین نگذشته است گرمایی که خواسته یا ناخواسته جوانان و نوجوانان شهر را به سمت آب تنی و شنا کردن در این برکه ها و کانال های آبیاری هدایت می کند.

کانال هایی به ظاهر آرام که آب زیاد و البته وسوسه کننده ای را در خود جای داده اند و جوانان بدون این که هزینه استخر بپردازند به راحتی می توانند از این کانال های آب به ظاهر آرام استفاده کنند.

این کانال های آبیاری قرار است سالانه سهمین آب کشاورزی قزوین را از سد طالقان به دشت قزوین برساند و برای این که بتواند در طول مسیر از سرقت قابل قبولی برخوردار باشد و آب راکد نشود شکل این کانال ها به شکل ذوزنقه است به این معنی که سطحی 8 متری و در کف 4 متری دارد و همین تفاوت باعث شده تا آب در سطح زیرین این کانال ها با سرعت بالایی در حرکت باشد در حالی که در سطح آبی آرام مشاهده می شود که همین سرعت بالای آب سبب بسیاری از غرق شدگی هاست.

غدیر موسی خانی معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین در این مورد بیان کرد: سرعت آب معمولا در این کانال ها نزدیک به 8 متر مکعب در ثانیه است که همین فشار زیاد و شکل ذوزنقه ای کانال سبب شده تا فرد در مدت زمان بسیار کمی جان خود را از دست بدهد از سوی دیگر آب کانال بسیار سرد است که سبب گرفتگی عضلات و شکه شدن ناگهانی فرد می شود که حتی شناگران ماهر نیز به سختی می توانند جان سالم به در ببرند.

معاون عملیات آتش نشانی قزوین گفت: این فرهنگ بسیار بدی است که افراد با آغاز فصل گرما هر حوضچه و هر نحری را مناسب برای شنا می دانند که علاوه بر مشکلات بهداشتی با جان خود نیز بازی می کنند.

موسی خانی افزود: در بسیاری از این کانال ها سیفون هایی قرار داده شده است که سبب می شود آب به طور ناگهانی وارد عمق 15 متری می شود که در عامل بسیاری از غرق شدگی ها نیز همین مورد است.

وی هم چنین در خصوص آمار غرق شدگی در قزوین نیز بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون 2 مورد غرق شدگی در کانال اتفاق افتاده است که یک مورد در خصوص پسر بچه ایست که گویا اتفاقی وارد کانال شده و مورد دیگر جوان دانشجویی است که به همراه دوستان خود و به قصد شنا کردن درون کانال رفته است که هردو جان خود را از دست دادند.

کانال آبیاری دشت قزوین با شعبات زیاد و در مسیر های طولانی از میان شهر ها و روستاهای متعددی می گذرد و در این بین تنها چند نقطه از این کانال سرپوشیده شده یا مجهز به گاردیل گردیده است و شاید اگر همین نکات به ظاهر کوچک ایمنی در شهرها رعایت می شد می توانست از جان بسیاری از شهروندان مراقبت کند.

و در این بین مسئولیت والدین و خانواده ها بیش از هر چیز دیگری به چشم می خورد این که به کودکان و جوانان خود اجازه شنا کردن در این کانال ها را ندهیم شاید بهترین راه در شرایط موجود باشد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار