اخیرا صدا و سیمای مرکز فارس در نظرسنجی پزشک خانواده در برنامه تلویزیونی گفت وگوی ویژه خبری شبکه فارس اعلام کرد که 90 درصد از مردم شرکت کننده در این نظر سنجی گزینه ' خیر ' و حدود 10 درصد گزینه ' بله ' را برای تداوم برنامه پزشک خانواده انتخاب کرده اند . اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز این نظر سنجی را فاقد اعتبار دانست و از پژوهش دانشگاه علوم پزشکی در مورد رضایت مردم از طرح پزشک خانواده و نتایج آن گفت...
کد خبر: ۶۰۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۹ 12 July 2015
به گزارش تابناک فارس:اخیرا صدا و سیمای مرکز فارس در نظرسنجی پزشک خانواده در برنامه تلویزیونی گفت وگوی ویژه خبری شبکه فارس اعلام کرد که 90 درصد از مردم شرکت کننده در این نظر سنجی گزینه ' خیر ' و حدود 10 درصد گزینه ' بله ' را برای تداوم برنامه پزشک خانواده انتخاب کرده اند .

اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز این نظر سنجی را فاقد اعتبار دانست و از پژوهش دانشگاه علوم پزشکی در مورد رضایت مردم از طرح پزشک خانواده و نتایج آن گفت:

ایمانیه گفت:طی پژوهش' بررسی میزان رضایتمندی مردم از برنامه پزشک خانواده شهری در استان فارس (اسفند سال 91)' 42 درصد از مردم از روند اجرایی برنامه پزشک خانواده رضایتمندی داشتند .

در پژوهش 'بررسی میزان رضایتمندی مردم از برنامه پزشک خانواده شهری در استان فارس ( اسفند 92)' نتایج حاصله حاکی از رضایت 48 درصد مردم از اجرای برنامه پزشک خانواده در استان است .

'بررسی میزان رضایت مندی پزشکان خانواده شهری در استان فارس (آذر 92 )' به عنوان اعضایی از ارایه دهندگان خدمت در این برنامه نیز انجام شد که بر اساس آن حدود 65 درصد از پزشکان خانواده استان از روند اجرایی برنامه رضایت داشتند .

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: عمده ترین دلیل نارضایتی از پزشک خانواده این است که بیماران نمی توانند به صورت مستقیم به پزشکان متخصص مراجعه کنند.

ایمانیه اضافه کرد: اگر مردم به صورت مستقیم به پزشکان متخصص مراجعه می کردند، پرداخت 30 درصد هزینه ویزیت بر عهده خود بیمار بود در حالی که اکنون فقط 10 درصد ویزیت را به پزشک خانواده می پردازند.

ایمانیه در جایی دیگر گفته بنا بوده دو استان فارس و مازندران نظام ارجاع را به‌عنوان اساسی‌ترین اصل پزشک خانواده اجرا کنند اما اگر یک استان آن را اجرا نکرده، نباید استانی که به قانون مقید بوده را مواخذه کرد.

وی افزود: دو دلیل که وزیر بهداشت و درمان برای عدم اجرای طرح در استان‌های به‌ غیر از فارس و مازندران برشمرد یک مورد جذب پزشکان از استان‌های همجوار و وضعیت به نسبت مناسب پزشک در استان فارس بود و دیگر اینکه اعتبار در نظر گرفته‌ شده برای اجرای طرح در تمام کشور کافی نبود.

ایمانیه ادامه داد: در این زمینه می‌توان از جرأت و جسارت اجرای طرح در مدیران استان‌های پیش‌رو نیز سخن راند هر چند که به‌زودی طرح پزشک خانواده در تمام شهرهای زیر 50 هزار نفر و حاشیه کلانشهرهای کشور اجرایی می‌شود.

مشکلات «آی تی» حل شود طرح پزشک خانواده ارتقاء می‌یابد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه اظهار داشت: اگر نقایص بحث «آی تی» حل شود پزشک خانواده ایران در حد کشورهایی مانند استرالیا قابل ارتقاء است.

وی در توضیح این ادعای خود بیان کرد: اگر بحث شبکه «آی تی» محقق شود هر پزشک موظف خواهد بود که تمام معاینات خود از ساعت شروع، نام و شماره ملی بیمار، نوع بیماری، نوع دارو و یا آزمایش تجویز شده را در شبکه ثبت کند.

ایمانیه تصریح کرد: با ثبت این موارد در شبکه اگر پزشکی به هر دلیل عکس یا داروی اضافی بنویسد یا به سبب رابطه با یک آزمایشگاه افراد را بی‌دلیل به آزمایشگاه ارجاع دهد یا از دانش به‌روز شده برخوردار نباشد در آمار کاری وی مشخص می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: در نظام ارجاع تحت وب به‌محض ثبت نسخه الکترونیک، داروخانه نسخه بیمار را در شبکه مشاهده کرده و آن را می‌پیچد که بیمار به‌محض خروج از نزد دکتر می‌تواند آن را دریافت کند.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر مشکلات طرح پزشک خانواده را رصد و «پمفلت» کرده‌ایم و در قالب بروشوری آن را توزیع خواهیم کرد که اگر مردم یا پزشکان هنوز مواردی را نمی‌دانند رفع شبهه شود.

مردم چه می گویند؟

از همه آمارها و تحلیل های کارشناسان و مسئولان که بگذریم اصل رضایت مردم می باشد.با یک تحقیق میدانی و با توجه به گلایات و شکایاتی که به دست ما می رسد باید اذعان کرد که مردم به طور کلی ازین طرح ناراضی هستند.

از جمله شکایات مردم می توان به نبودن پزشک در بیشتر اوقات اشاره کرد به طوری که در بعضی مواقع تنها 3 ساعت در شبانه روز پزشک در دسترس بوده و مردم به دردسر افتاده اند.

همچنین دردسرهای مربوط به نسخ و ارجاع مردم را بسیار دچار مشکل کرده است.

در ضمن با وضعیتی که مشاهده می شود بعید به نظر می رسد که آمارهای ارائه شده از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی درست بوده باشد.

به هرحال امیدواریم مسئولان به هر روشی که می توانند این مسئله را حل کنند.
برچسب ها: پزشک خانواده
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
طرح پزشک خانواده طرحی بسیار ناقص و زیانبار بوده و جز اتلاف وقت مردم و تحمبل هزینه اضافی بر انان حاصلی نداشته است.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
آقای دکتر ایمانیه لطفاً شخصاً سری به آزمایشگاه ها، مراکز سونوگرافی و مطلب ها بزنید آنوقف از میزان رضایت مندی مردم بیشتر مطلع می شوید.
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
آقای دکتر ایمانیه چرا انقد مسر هستید که طرح پزشک خانواده مفیده اخه وقتی یه مسول 12 سال یکجا ماندگار شد معلومه میخواد حرف خودشو به کرسی بنشونه و چه جوریه کع عوض نمیشید آخه یکنفر بیاد که طرح جدیید و نو بیاره مثل شهر های دیگه که طرح تحول دارن . فقط آمار رد میکنید مردم فاس چه گناهی دارن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار