فرماندار ابرکوه با تاکید بر صرفه جویی آب در بخش های مختلف اظهار کرد: کشاورزان با اجرای طرح های آبیاری نوین (قطره ای و بارانی) در مزارع ، باغ ها ، تغییر شیوه کشت و کاشت گیاهان کم آبخواه برداشت آب را در این بخش مدیریت کنند.
کد خبر: ۶۲۵۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹ 01 July 2018

محمد کاظمی نسب در حاشیه نشست شورای کشاورزی شهرستان افزود: مردم خصوصا فعالان بخش کشاورزی تبعات ناشی از تداوم 2دهه پدیده خشکسالی و کم آبی را جدی بگیرند. 
وی بهترین راهکار استفاده از منابع آبی را توسعه طرح های آبیاری نوین دانست و اظهار کرد: فرایند آبیاری در مزارع و باغ ها در فصل تابستان ، استفاده از چاه های آب کشاورزی در زمان خنکی هوا (صبح ها و عصرها ) است. 
رئیس شورای حفاظت آب شهرستان ادامه داد: برای مدیریت در برداشت آب از 648حلقه چاه کشاورزی بیش از 90 درصد آن به کنتور هوشمند مجهز شدند.
کاظمی نسب اضافه کرد: با اجرای طرح کنتورهای هوشمند بر روی چاه های کشاورزی برداشت آب از پنج هزار و 500 لیتر در ثانیه به کمتر از سه هزار و 500 لیتر در ثانیه رسید.
وی تصریح کرد: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برای بهره وری آب تاکنون سه هزار هکتار از باغ ها و اراضی کشاورزی را با مشارکت کشاورزان و کمک های بلاعوض دولت به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز کرده است.
وی یادآور شد: اجرای یکهزار هکتار از باغ ها و اراضی به سیستم آبیاری تحت فشار ، توسعه کاشت محصول گلخانه ای ، زعفران و پسته در سال زراعی جاری برای استفاده بهینه از آب در دستور کار مسئولان جهاد کشاورزی است.
در اثر تبعات ناشی از کم آبی، ادامه خشکسالی و کاهش بارندگی ها در 40 سال گذشته از مجموع 91 رشته قنات ابرکوه هم اکنون 11 رشته جاری و مابقی خشک شده است.
35 درصد اشتغال شهرستان به کشت 15هزار هکتار اراضی باغی و زراعی اختصاص دارد و در حال حاضر هفت هزار و 500 خانوار از طریق دامداری و دامپروری امرار معاش می کنند.
شهرستان ابرکوه بدون رودخانه دایمی است و اغلب رودخانه های آن فصلی است که اصطلاحا به آن « مسیل» می گویند.
منابع آب های زیرزمینی ابرکوه عمدتا از حوزه فارس تامین و تغذیه می شود که به دلیل برداشت بی رویه آب در بالادست توسط کشاورزان این استان خطرکم آبی و بی آبی این شهرستان را تهدید می کند . 
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار