رئیس میراث فرهنگی ابرکوه:
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه، گفت: هرگونه تخریب، تعریض، اجرای نما و ساخت‌وساز در بافت تاریخی ابرکوه باید با مجوز میراث و بر اساس طرح‌های مصوب این مجموعه انجام شود.
کد خبر: ۶۲۶۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 03 July 2018

مجاهد کرباسی پیرامون وضعیت بافت تاریخی شهر ابرکوه، اظهار کرد: در تاریخ اول تیرماه 95 بافت تاریخی ۱۶۲ هکتاری ابرکوه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد؛ بنابراین هرگونه تخریب، تعریض، اجرای نما و ساخت‌وساز برخلاف ضوابط و بدون مجوز میراث فرهنگی در آن جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

کرباسی تصریح کرد: در راستای حفظ بافت تاریخی مالکین این بافت که دارای سند مالکیت بوده و مالکیت آنان محرز باشد، در صورت تخصیص اعتبار از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور، مبلغ 20 میلیون تومان بلاعوض و به‌صورت مشارکت به هر خانه تعلق خواهد گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه خاطرنشان کرد: در بافت تاریخی از سوی میراث جهت تملک اعتباری تخصیص نیافته و هرگونه تخریب در این مناطق نیازمند مجوز و مشروط بر این است که در کمیته فنی اداره کل مطرح و سپس مالک با طرح و نقشه مصوب میراث که در آن ضوابط اعمال شده است، مجدداً شروع به ساخت کند.

وی از مرمت و بهسازی محور گردشگری محله پشت آسیاب با اعتبار ۳۸۰ میلیون تومانی خبر داد و گفت: محور گردشگری محله دروازه میدان با نظارت پایگاه پژوهشی و با اعتبار 200 میلیون تومان در حال انجام است.

کرباسی در پاسخ به اینکه گفته شده بود این اداره اماکنی را که از نظر تاریخی ارزش ندارد را یا بازسازی کرده و یا اجازه تخریب دهد، گفت: محدوده بافت تاریخی کاملاً مشخص است و میراث در این زمینه اقدامات لازم را انجام می‌دهد هرچند چون ابرکوه یکی از شهرهای نمونه گردشگری بوده، در این زمینه نیازمند همکاری شهرداری است.

این مقام مسئول یادآور شد: شایسته است که نیروی انتظامی با گشت‌های شبانه و برخورد قاطع با مجرمان، امنیت ساکنین در بافت تاریخی را تأمین و امنیت اجتماعی را ارتقاء دهد. ضمن اینکه می‌توان با برگزاری جلسات با اتحادیه املاک، شورای شهر و... مانع از ورود و اسکان اتباع بیگانه و غیربومی در مناطق نامبرده شد.

کرباسی در ادامه حفظ آثار تاریخی ‌و احیاء مسیرهای گردشگری، نورپردازی اماکن تاریخی، راه‌اندازی ۱۴ واحد اقامتی پذیرایی، راه‌اندازی اولین تاکسی گردشگری، برگزاری اولین تور اینفور و شرکت در نمایشگاه بین‌المللی تهران با همکاری سایر ارگانها و فعالین بخش گردشگری را از جمله فعالیت‌های 10 ماه گذشته اداره تحت مدیریت خود عنوان کرد.

وی در پایان از انجام مراحل چاپ کتابچه‌ای پیرامون پتانسیل‌های گردشگری و صنایع‌دستی ابرکوه خبر داد و اضافه کرد: شرکت در اولین سمینار معرفی شهرستان ابرکوه که به همت فعالین گردشگری انجام شد، توقف تخریب‌ها در بافت تاریخی، اجرای نماهای غیر سنتی و ساخت و سازهای غیر مجاز، پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان وام مشاغل خانگی به صنعتگران صنایع‌دستی از دیگر اقدامات میراث فرهنگی در زمینه توسعه صنعت گردشگری بوده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار