حبیب یزدان پناه :
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به اینکه شهرهای ملی صنایع‌دستی پس از بررسی شاخص‌ها انتخاب شدند، اظهار داشت: دراین‌بین، بجنورد در رشته گلیم سفره کردی در جمع 7 شهر ملی صنایع‌دستی کشور قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۳۴۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳ 25 July 2018

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی، حبیب یزدان پناه با اشاره به اینکه جلسه شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی یک‌بار در سال برگزار می‌شود، عنوان کرد: این جلسه چندی قبل با حضور سرپرست میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان و جمعی از نمایندگان استان در مجلس برگزار و ضمن ارائه گزارشی از شاخص‌ها و نقاط قوت از پرونده بجنورد به‌عنوان شهر ملی گلیم سفره کردی دفاع شد.

وی تصریح کرد: اعضای این شورا پس از بررسی پرونده‌ها و ارزیابی شاخص‌ها به هر یک از شهرهای مطرح‌شده امتیاز دادند که درنهایت بجنورد با کسب حدنصاب امتیاز، توانست برای ثبت ملی شهر صنایع‌دستی کشور انتخاب شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی عنوان کرد: شاخص‌هایی که برای انتخاب شهرهای ملی صنایع‌دستی در شورا موردتوجه قرار می‌گیرد، موضوعات مربوط به صادرات، ترویج و توسعه صنایع‌دستی، حوزه میراث فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری، میزان فعالیت تشکل‌های غیردولتی و... است.

یزدان پناه با بیان اینکه با این انتخاب، بجنورد در بین 7 شهر ملی صنایع‌دستی کشور قرار گرفت، اظهار داشت: همچنین شهرهای زنجان در رشته ملیله‌کاری،کاشان استان اصفهان در رشته نساجی سنتی، ایرانشهر در رشته سوزن‌دوزی، آباده استان فارس در رشته منبت، ایلام در رشته گلیم نقش برجسته و شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری در رشته نمد از دیگر شهرهای ملی صنایع‌دستی انتخاب شدند.

وی خاطرنشان کرد: از بین این تعداد شهرها در شورای راهبردی، دو شهر برای ثبت جهانی انتخاب و به شورای جهانی صنایع‌دستی معرفی می‌شوند.

وی در خصوص تولید سفره کردی و این هنر منحصربه‌فرد در خراسان شمالی اظهار داشت: در حال حاضر پنج هزار نفر به بافت سفره کردی در استان مشغول هستند که سالانه حدود ۳۰ هزار مترمربع در قالب ۱۵ هزار تخته سفره کردی تولید می‌کنند.

 

گفتنی است؛ سفره کردی یک هنر خاص از بافته‌های داری منحصربه‌فرد زنان عشایر خراسان شمالی است و به‌عنوان هنری وصف‌‌ناپذیر مطرح است که نمادهای اشتیاقی و ذوق و احساس آنان نسبت به طبیعت و تاریخ قومی و فرهنگی را در خود جای‌داده و نقش‌های بافته‌شده نشان از عظمت فرهنگ، هنر، باورها، آداب‌ورسوم، و تاریخ پر فراز و نشیب قومی کردهای این دیار را با خود به یدک می‌کشد. نمادها در سفره کردی همگی بیانگر کرامت قومی و احترام به طبیعت است. نگاره و نقوش سفره کردی درواقع نقش‌های کهنی هستند که در نوع خود بی‌نظیر هستند. نقش‌های بافته‌شده در این هنر بیشتر حیوان و انسان است، نمادها در سفره کردی بیشتر نماد نوع زندگی و معیشتی و نظام اجتماعی و فرهنگی کردهای این دیار را در خود جای‌داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار