رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت:کشور ما از نظر ارزش صادرات جهانی این کالا از بین 210 کشور در رتبه 7 قرار دارد که سهم کشور از نظر ارزش حدود 345 میلیون دلار و کل بازار جهانی 18 میلیارد دلار بوده است و چین با 5.5 میلیارد دلار دارای بالاترین ارزش صادارات و کشورهای ایتالیا و اسپانیا با 4.4 و 2.9 میلیارد دلار در رتبه‌های دوم و سوم هستند.
کد خبر: ۶۳۹۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷ 04 August 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: علی همتی در ششمین جلسه شورای معادن استان فارس با بیان اینکه فارس به لحاظ معدنی استانی غنی بوده به‌طوری‌که در سند تدبیر و توسعه، بخش معدن به‌عنوان یکی از هسته‌های کلیدی توسعه استان مطرح‌شده است، اظهار داشت: استان فارس جزء 3 استان اول بوده که بیشترین تعداد جلسات شورای معادن استانی را تاکنون با 6 جلسه برگزار کرده است.

دبیر شورای معادن استان فارس بیانکرد: تعداد مصوبات شورا ی معادن استان 44 مصوبه بوده است که از این تعداد 39 مصوبه مصداقی بوده که کاملا اجرائی شده است و 5 مصوبه توسعه‌ای بوده و این مصوبات در حال پیگیری است.

همتی در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت معادن خاک‌نسوز و صنعتی، واحدهای کاشی و سرامیک همچنین مصارف و کاربردهای خاک نسوز استان ارائه داد و خاطرنشان کرد: عمده‌ترین مصرف انواع خاک‌های نسوز و صنعتی استان مشابه کشور، در تولید انواع کاشی و سرامیک دیوار و کف است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با اشاره به اینکه سهم استان در میزان تولید انواع خاک‌های نسوز و صنعتی در کشور 40 درصد در سال 95 و 53.85 درصد در سال 96 بوده است، گفت: در سال 1395 میزان تولید انواع خاک‌های نسوز و صنعتی در کشور 4.5 میلیون تن بوده در مقایسه با آن استان فارس 1.8 میلیون تن و در سال 1396 کشور 5.2 میلیون تن و استان فارس 2.8 میلیون تن بوده است.

وی در خصوص میزان تولید انواع کاشی و سرامیک کشور و استان نیز گفت: ظرفیت تولید کشور در سال گذشته 635 میلیون تن است و استان نیز در همین بازه زمانی ( 1396) به میزان 42.3 میلیون تن است که سهم استان نسبت به کشور 6.7 درصد است.

همتی با اشاره به اینکه کشور ایران در طی چند سال اخیر در بین 10 تولیدکننده اصلی کاشی و سرامیک دنیا قرار داشته است، افزود: کشور چین ( 48 درصد )، برزیل، هند، اسپانیا، ویتنام، ایتالیا، اندونزی، ترکیه، ایران و مکزیک 10 کشور اول تولیدکننده کاشی و سرامیک در دنیا هستند بالغ بر 60 درصد تولید کاشی و سرامیک کشور مربوط به استان یزد است.

وی افزود: تولید واقعی کاشی و سرامیک در کشورما در طی چند سال اخیر دچار نوسانات شدید بوده به گونهای که نسبت تولید به ظرفیت از 94 درصد در سال 87 به 61درصد در سال 95 کاهش یافته است، علت اصلی این کاهش ناشی از رکود حاکم بر بازار مصرف بوده است.

همتی تصریح کرد: کشور ما از نظر ارزش صادرات جهانی این کالا از بین 210 کشور در رتبه 7 قرار دارد که سهم کشور از نظر ارزش حدود 345 میلیون دلار و کل بازار جهانی 18 میلیارد دلار بوده است و چین با 5.5 میلیارد دلار دارای بالاترین ارزش صادارات و کشورهای ایتالیا و اسپانیا با 4.4 و 2.9 میلیارد دلار در رتبه‌های دوم و سوم هستند.

وی افزود: در حدود 66 درصد از ظرفیت کاشی و سرامیک استان در دهه 90 ایجاد و راهاندازی شده و در حدود 50 درصد آن در دولتهای دهم و یازدهم محقق شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس عنوان کرد: برای تولید هر مترمربع کاشی و سرامیک، در حدود 15 کیلوگرم خاک، مصرف می‌شود و وزن میانگین هر متر مربع آن 20 کیلو گرم است و در حدود 75 درصد از هر متر مربع این محصول،خاک معدنی است.

همتی گفت: با توجه به ظرفیت موجود استان، واحدهای فعال استانی در حدود 660 هزار تن از خاک صنعتی تولیدی استان را فرآوری می‌کنند به عبارت دیگر 22 درصد انواع خاک نسوز و صنعتی استان، در خود استان فرآوری میشود.

وی تاکید کرد: با توجه به نسبت تولید به ظرفیت اسمی کشور که 61 درصد است بنابریان احداث هرگونه واحد جدید مطلقا باید با نگاه صادراتی باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار