/گزارش/
فعالان برخي صنوف بازار يزد به دنبال ركود اقتصادي و استقبال خوب مردم از روزبازارها و شب‌بازارها براي فروش كالاهايشان به دست‌فروشي سوق يافته‌اند.
کد خبر: ۶۳۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵ 05 August 2018

پس از مدت‌ها كش و قوس بين مسئولان در مورد عرضه برخي اقلام به صورت دستفروشي در برخي معابر و مناطق شهر يزد، سرانجام مسئولان شهر تصميم به ساماندهي اين مشاغل در مكاني خاص براي جلوگيري از مزاحمت براي تردد شهروندان شدند.

در ابتدا شاهد راه‌اندازي پنجشنبه بازار در پارك شهدا در مجاورت دانشكده دندانپزشكي و شهرك مشاغل بوديم ولي بعدها شب بازاري نيز در محل پايانه اتوبوس‌راني ميدان امام علي(ع) نيز ايجاد شده كه نقش موثري در كاهش تردد و تجمع دست‌فروشان شهر داشت.

اين بازارها كه عمدتاً كالاهايي ارزان قيمت ولي عمدتاً با كيفيت‌هاي پايين‌تري عرضه مي‌كنند در شرايط اقتصادي بازار كنوني مورد استقبال قابل توجه شهروندان قرار گرفتند و اگر از مشكلات و نابساماني‌هاي ترافيكي حول اين بازارها در هنگام فعاليتشان بگذريم، فعاليت‌ها به شدت مورد انتقاد برخي اصناف است.

برخي فعالان صنوف مختلف علاوه بر گلايه از شرايط ركود كنوني حاكم بر بازار به دليل مصائب اقتصادي، فعالیت روزبازارها و شب‌بازارها را نيز مزيد بر اين مشكل مي‌دانند و معتقدند اين بازارها در سكوت و بي‌نظارتي مسئولان و متوليان امر به محلي براي عرضه اجناس قاچاق و بی‌کیفیت به مردم تبديل شده است.

اين در حالي است كه حتي برخي از كسبه نيز به دليل استقبال و اعتماد خوب مردم از اين بازارها، با تعطيل كردن مغازه‌هاي خود به عرضه كالاهاي خود در اين محل‌ها روي آورده‌اند به طوري كه در حال حاضر تعداد مغازه‌داران فعال در اين بازارها به مراتب بيشتر از دست‌فروشان است.

فعاليت غيرقانوني مغازه‌داران در شب‌بازارها

«ونوس عامری» يكي از اعضاي شوراي اسلامی شهر یزد به تازگي در نشست اين شورا، ضرورت ساماندهی شیوه عملکرد و فعالیت دستفروشان یزد را يادآور شده و در اين باره گفته است؛ متاسفانه برخی از دستفروشان اين شب‌بازارها، مغازه‌دارانی هستند که به طور غیرقانونی در محل شب بازارها حاضر و اقدام به فروش اجناس خود می‌کنند .

وی هدف شهرداری از ساماندهی شب بازارها را حمایت از افرادی خوانده كه يا خودشان تولید‌کننده محصولاتشان هستند يا به دلیل عدم توان مالی امکان راه‌اندازی کسب و کار رسمی را ندارند .

عضو کمیسیون بودجه شورای شهر همچنين جلوگیری از فروش هرگونه کالای خارجی را یکی از اولویت‌های اجرایی مدیریت و نظارت بر فعالیت شب بازارها دانسته و اظهار كرده است؛ این‌ گونه بازارها برای حمایت از قشر فرودست راه‌اندازی می‌شوند لذا باید کالای ایرانی با کیفیت در این محل‌ها عرضه شود .

نقش نظارتي كمرنگ اتاق اصناف

«محمدحسین مسلم یزدی» عضو هیات رییسه اتاق اصناف یزد مي‌گويد: يكي از مشكلات اين روزهاي اصناف در شرايط ركود بازار فعاليت روزبازارها و شب بازارهاست كه به دلیل ارزان‌فروشی و همچنین عدم نظارت بر قیمت‌ها، مشکلاتی را برای اين صنوف ايجاد كرده‌اند.

وی با اشاره به نقش كمرنگ اتاق اصناف در نظارت بر اين بازارها، اظهار مي‌كند: شهرداری عمده‌ترین نظارت را بر این بازارها دارد و تا زمانی که نقش اتاق اصناف در اين باره پررنگ‌تر نشود، نمی توان از بروز این مشکلات ممانعت کرد .

‌تعادل بازار بي‌ارتباط با شب‌بازارها

«محمدرضا دشتی» ريیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری یزد مي‌گويد: اداره اجرائیات شهرداری چند سال قبل اقدام به جمع‌آوری و ساماندهی دست فروشان سطح شهر كرد و آنها را از آن پس در شب‌بازار میدان امام علی(ع) استقرار داده است.

وی در مورد گلایه بعضی صنوف مبني بر اين كه وجود این بازارها از عوامل برهم زننده تعادل قیمت‌ها هستند، عنوان مي‌كند: تعداد غرفه‌های موجود در روزبازارها و شب بازارهاي يزد در مجموع تنها يك درصد كل صنوف فعال شهر اعم از داراي پروانه يا فاقد پروانه را تشکیل می‌دهند.

وي ادامه مي‌دهد: غرفه‌داران اين بازارها نيز عمدتاً از سرمایه کمی برخوردار هستند و حجم فروش آنها قابل مقایسه با فعالان صنوف بازار نیست و از همه مهمتر اين كه مشتریان و مخاطبان اين دو بازار كاملاً متمايز از يكديگر هستند لذا نمي‌توان ادعاي تاثير شب‌بازارها بر فروش بازار را ادعاي درستي دانست.

ساماندهي مجدد شب‌بازار تا هفته آتي

این مسئول خاطرنشان مي‌كند: وضعیت فعلی اقتصادی مردم و همچنین زمان برگزاری شب‌بازار شهر يزد باعث شده که این بازارها بیشتر حالت بازارگردی و تفریحی براي شهروندان به خود بگیرد.

وي با بيان اين كه جمع‌آوری و ساماندهي دست‌فروشان شهر منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشي از آن در شهر شده است، مي‌گويد: وجود شب بازارها باعث اشتغال تعدادی از افراد با سرمایه کم شده است که این مورد نیز یک مزیت برای شهر محسوب می‌شود .

دشتی در پایان نيز از ساماندهي مجدد شب بازار میدان امام علی(ع) حداکثر تا هفته آينده خبر مي‌دهد و متذكر مي‌شود: شب بازارها در اکثر شهرها توسط شهرداری‌ها راه‌اندازی و مدیریت می‌شود لذا نمي‌توان عدم تعادل بازار در يزد را به شب‌بازارها نسبت داد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار