طرح پزشک خانواده پس از 3 سال اجرای آزمایشی حالا دچار حاشیه شده است و برخی معتقدند به دلیل عدم رضایت مردم باید متوقف شود اما از سوی دیگر مجریان این طرح معتقدند مردم ازین طرح راضیند و در نتیجه آمارهای ضد و نقیض از رضایت مردم ازین طرح از سوی منتقدان و مجریان ارائه شده است؛لذا تابناک فارس اقدام به نظر سنجی در این مورد می کند و از هم استانی های عزیز خواهشمند است در این نظرسنجی شرکت کنند تا انشااله این طرح به نتیجه مطلوب برسد.
کد خبر: ۶۵۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۹ 23 July 2015
به گزارش تابناک فارس:طرح پزشک خانواده پس از 3 سال اجرای آزمایشی حالا دچار حاشیه شده است و برخی معتقدند به دلیل عدم رضایت مردم باید متوقف شود اما از سوی دیگر مجریان این طرح معتقدند مردم ازین طرح راضیند و در نتیجه آمارهای ضد و نقیض از رضایت مردم ازین طرح از سوی منتقدان و مجریان ارائه شده است؛لذا تابناک فارس اقدام به نظر سنجی در این مورد می کند و از هم استانی های عزیز خواهشمند است در این نظرسنجی شرکت کنند تا  انشااله این طرح به نتیجه مطلوب برسد.

مردم

مهمترین انتقادی که مردم به طرح پزشک خانواده در استان فارس دارند، روش موسوم به نظام ارجاع است که بیمه شدگان موظفند پیش از مراجعه به پزشکان متخصص حتما نامه ارجاع از پزشک خانواده دریافت کنند که گاهی برای مراجعه به پزشکان متخصص گوناگون باید چندین نامه ارجاع دریافت شود.

یکی دیگر از مشکلات طرح پزشک خانواده در فارس این است که پزشکان خانواده ساعات خاصی را برای مراجعه بیماران و دادن نامه ارجاع مشخص کرده اند و به گفته برخی افراد گویی بیماران خارج از این ساعات حق ندارند بیمار شوند.

منتقدان

جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در خرداد 94 در نامه ای به رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نوشت: از آنجا که به دنبال اعتراض های شدید مردمی بارها لغو طرح پزشک خانواده در استان فارس توسط بنده مطرح ولی مورد توجه قرار نگرفته است،پیشنهاد می شود از طریق یکی از برنامه های زنده سیمای فارس تداوم و یا لغو این طرح از طریق پیامک به نظر خواهی مردمی گذاشته شود تا تکلیف بر همه روشن شود .

وی در این نامه بیان کرد:طبیعی است که اگر اکثریت مردم رای بر تداوم این طرح دادند بنده نیز از این پس لغو این طرح را پیگیری نمی کنم و با شما در تداوم این طرح همصدا خواهم شد.

مجریان طرح
 
رییس هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز طی نامه ای خطاب به دکتر جعفر قادری، نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی، از اظهارات اخیر او در مخالفت با برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده انتقاد کرد و از او و دیگر منتقدان پزشک خانواده خواست تا طرح جایگزین ارائه دهند.

در ادامه این نوشتار می خوانیم : با توجه به اظهارات پی درپی شما درباره برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در استان فارس مبنی بر این که اجرای برنامه موجب دلزدگی و گله مندی شدید مردم و جامعه پزشکی به خصوص در هنگام مراجعه به متخصص و فوق تخصص شده است، متاسفانه بار دیگر ضعف فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از قواعد برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع نه تنها در بین مردم بلکه در بین مسوولین علی رغم حضور در عرصه قانونگذاری و طراحی و تایید برنامه پنجم توسعه آشکار شد.

همه می دانیم درباره رضایت مردم از برنامه، علی رغم همه ی دستاوردها، با وجود نوپا بودن تجربه اجرای برنامه پزشک خانواده شهری، بخش عمده نارضایتی به خاطر روال ارجاع است که در حال حاضر نسبت به ماه های اول برنامه میزان نارضایتی کاهش یافته است.

قطعاً هر گونه محدودیتی زمینه ساز ایجاد نارضایتی خواهد بود ولی این فرهیختگان و مسوولین هستند که باید تکلیف خود را مشخص کنند که آیا خواستار اصلاح و پیشرفت وضعیت سلامت جامعه هستند یا در مقابل انتقادات غیرکارشناسی و غیرعلمی عده ای از مردم که شاید به مصلحت خود وقوف کامل نداشته باشند، تسلیم خواهند شد.

دکتر بهجو در ادامه گفته است : آیا شما در صورت به بن بست رسیدن برنامه، طرح جایگزینی که بتواند هم از نظر کیفی و هم کمی با آن قابل مقایسه باشد سراغ دارید و اگر خدای ناکرده روزی اجرای این برنامه ی قانونی و مقبول جهانی متوقف شد، آیا وجدان شما در قبال عوارض توقف آن از جمله فشار مالی هزینه درمانی بر مردم کم درآمد و از دست دادن امکانات پیشگیری یک برنامه سلامت محور آسوده خواهد بود؟

وی نوشت: مخالفان برنامه در اقلیت قرار دارند و هر چند در نظر گرفتن انتقادات معقول آنان ضروری است اما متاسفانه معدودی از این مخالفان به منافع ملی و مردمی توجه ندارند و به دنبال منافع شخصی هستند. بنابراین از آن برادر بزرگوار انتظار داریم بدون بررسی و تحقیق کافی و اعتماد به تجربیات دلسوزان واقعی مردم، مسوولین اجرای برنامه و پزشکان خانواده به عنوان مجریان برنامه که درآمد نقدی خود را به ازای خدمت در این برنامه کنار گذاشته اند تحت تاثیر قرار نگیرید.

وی در این نامه نوشته است:حمایت قاطع اکثریت جامعه ی پزشکی از این برنامه به مفهوم این نیست که فاقد نقاط ضعف است یا شرایط جامعه پزشکی کاملاً مطلوب است، بلکه به خاطر عواید مادی و معنوی بسیاری است که اجرای این برنامه برای مردم و ارتقای کیفیت سلامت و بهداشت جامعه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم کماکان از طرح پزشک خانواده دفاع می کند.


ایمانیه در خصوص طرح پزشک خانواده میگوید: نقطه قوت این طرح، حرکت از سمت درمان محوری به سوی سلامت محوری در قالب نظام ارجاع است ضمن اینکه در قالب این طرح، توجه جدی تری به پزشک عمومی و اشتغال آنها، دسترسی بیشتر افراد محروم و نیازمندان به خدمات سلامت توسط پزشک و مراقبین سلامت و بیماریابی فعال تر به ویژه بیماری های نهفته ای مانند فشارخون و دیابت فراهم شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز مهم ترین چالش طرح پزشک خانواده در استان فارس را عدم نظم بیمه ها در پرداخت به پزشکان خانواده عنوان کرد و از ضعف زیرساخت های الکترونیک به ویژه به منظور ارجاع بیمار، نوشتن نسخه و آزمایش و نیز پرونده سلامت به عنوان یکی دیگر از چالش های طرح پزشک خانواده یاد کرد.

وی با اشاره به مناسب بودن سطح 2 ارائه خدمات سلامت در استان فارس افزود: بین 40 تا 50 درصد از بیمارانی که به پزشکان متخصص و فوق تخصص مراجعه می کنند بیماران ارجاعی از سوی پزشکان خانواده هستند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
علی
|
United States
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
برنامه وقت گیر وخلاف شایسته سالاری هست چرا که واقعا بسیاری از پزشکان محترم در تشخیص بیماری عاجزند وگرنه دلیل ندارد برای یک بیماری ساده وقت وهزینه زیادی صرف شود اذا لغو برنامه پزشک خانواده مورد درخواست عموم مردم فارس است
مهین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
سلام. ای کاش مسولین قبول میگردند که این طرح خوب نیست وبر میگشت به سابق که دیگر مردم خسته شده اند بخدا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
اگر این طرح خوب بوده چرا فقط در استان فارس باقیمانده من بیمارم و همزمان باید به چند قسمت مراجعه کنم همیشه مشکل نامه ارجع گرفتن دارم و مجبورم به صورت ازاد دکتر برم با اینکه بازنشسته م لطف کنید نماینده های مجلس با فشار به وزیر بهداشت این طرح را در استان فارس تعطیل کنید
احمد تراوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
بزودی این طرح تقلیدی کورکورانه به سرنوشت طرح کاد دچار میشود ...این طرح کرامت بیمار را ازبین برده مریض بیچاره مرتب باید التماس دکتر پزیرش ورییس رابکند .تحقیر مریض کجاش خوبه .این دیکتاتور را از سپرستی بردارید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار