سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان قزوین:
سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان قزوین از پیشرفت پنجاه‌درصدی روند اجرای پروژه مرمت و ساماندهی آستان مقدس امامزاده حسین (ع) خبر داد.
کد خبر: ۶۶۱۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴ 30 September 2018

روند مرمت آستان مقدس امامزاده حسین (ع) به نیمه رسید

به گزارش تابناک قزوین،امیر ارجمند سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان قزوین در این باره اظهار کرد: بقعه متبرک شاهزاده حسین فرزند بلافصل اما رضا (ع) واقع در انتهای خیابان سلامگاه، یکی از کهن‌ترین بناهای تاریخی– مذهبی شهر قزوین و معروف‌ترین امامزادگان ایران است که از آغاز سده سوم هجری به‌عنوان زیارتگاه همواره موردتوجه بوده است.

وی افزود: این بقعه از جایگاه ویژه‌ای در میان مردم قزوین و گردشگران ورودی به این شهر برخورداراست و به لحاظ  تزیینات، آینه‌کاری، کاشی‌کاری و دیگر هنرهای به‌کاررفته در آن‌یکی از زیباترین بناهای تاریخی شهر قزوین به شمار می‌رود.

ارجمند در ادامه با اشاره به  روند مرمت آستان مقدس امامزاده حسین (ع) افزود: در ادامه فعالیت‌های مرمتی صورت گرفته در این بنای تاریخی طی سنوات گذشته، مرحله جدید پروژه مرمت و ساماندهی آن از اواسط تیرماه سال جاری در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

به گفته وی، اقدام‌های مرمتی چون اجرای ازاره سنگی ایوان جنوبی با سنگ مرمر به همراه کندوکاو و زیرسازی، اجرای بندکشی قائم و افقی ضلع غربی حجره‌ها و سایر نقاط بنا، مرمت، بازسازی و اجرای مجدد کاشی‌کاری‌های معرق ایوان جنوبی، برداشت بافت فرسوده و اجرای نماسازی آجری ضلع غربی حجره‌ها در دستور کار قرار داشته و به نیمه رسیده است.

ارجمند توضیح داد: ضمن اینکه برداشت و اجرای مجدد کاشی‌کاری معقلی لچکی ضلع شرق گنبدخانه، مرمت، استحکام‌بخشی و بازسازی مناره‌ها در کل بنا و مرمت کاشی‌کاری‌های آن‌ها، مرمت سر در ورودی شمالی همراه با مرمت کاشی‌کاری‌های آن، مرمت و بازسازی کاشی‌کاری مشبک سردر شمالی، مرمت و بازسازی درب ورودی ضلع شرقی طبق الگوی موجود همراه با روغن‌کاری و اجرای ایزوگام، کندوکاو و برداشت بندکشی در سایر نقاط بنا تحت نظارت مهندس احسان نورانی و از محل اعتبارات ملی این اداره کل در حال انجام است که خوشبختانه با تلاش مرمتگران روند اجرای این پروژه به نیمه رسیده است.

گفتنی است؛ بقعه متبرک شاهزاده حسین در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شماره ثبت ۲۳۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار