کد خبر: ۶۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۶ 22 February 2015
تولید زیتون در فارس قدمت دیرینه دارد ، در برخی نقاط استان وجود درختان هزار ساله زیتون گویای مساعدت این محصول با آب و هوای منطقه است.

صاحبنظران معتقدند : در تولید محصولات باغی باید به سمت محصولاتی با مصرف پایین آب ، پایدار و دارای شانس صادرات روی آورد.

در دو دهه اخیرزیتون یکی از محصولات تولیدی با اقبال در فارس بوده و بسیاری از باغات مناطق کم آب به کشت آن اختصاص یافته ، اگرچه محصول زیتون فارس از کیفیت بالا برخوردار است اما بدلیل هزینه بالای تولید نقش صادراتی آن رنگ باخته است.

کارشناسان و مسوولان پیشنهاد می کنند : ایجاد تعاونیهای تولیدی ، پوشش دادن باغها در قالب تعاونیها و ایجاد زنجیره تولید با مشارکت تولید کنندگان نهال ، باغداران ، کارخانه داران و صادرکنندگان نقش موثری در ارتقا محصول و توسعه صادرات آن دارد.

مسوولان کشاورزی فارس می گویند : توسعه باغات زیتون در اولویت برنامه ها قرار دارد زیرا این محصول در این دو دهه اخیر سازگاری خود با آب و هوای منطقه را نشان داده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت:طرح توسعه باغات زیتون از سال 72 در فارس اجرایی شده و این استان به عنوان منطقه نوپا در تولید این محصول به توانایی های قابل توجهی دست یافته است.

محمد مهدی قاسمی افزود: اگرچه در سالهای اولیه توسعه این محصول ، بخشی از باغات ثمردهی نداشتند ، اما با بهره گیری از تحقیق و پژوهش و جایگرینی ارقام پربازده باغات اصلاح شدند.

وی اضافه کرد: در استان فارس 13 هزار هکتار از باغات زیر پوشش تولید زیتون هستند و سالانه 20 هزارتن محصول تولید می کنند و رتبه دوم این محصول را نصیب فارس کرده است.

وی اظهار کرد: اگرچه عملکرد متوسط در باغات زیتون هشت تن و 100کیلو گرم در هکتار است اما در برخی باغات این میزان به 30 تن در هکتار رسیده است.

قاسمی بیان داشت: باغداران با بهره گیری از دانش نوین و تجربیات به موفقیت های خوبی دست یافته اند که می تواند زمینه توسعه باغات را فراهم سازد.

بگفته وی ، اصلاح باغات زیتون با ارقام امیدبخش کنسروالیا ، دهقان ، دکل ، دزفول ، زرد ،تخم کبکی با پیوند بر روی درختان و جایگزینی در 19 شهرستان فارس در حال انجام است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در راستای مدیریت هزینه تولید،ایجاد تشکل و تعاونی باغهای زیتون در فارس در حال پیگیری و انجام است .

قاسمی ادامه داد: ایجاد تعاونی بین باغهای کوچک می تواند در بهره گیری از مکانیزاسیون در باغها موثر باشد و در نتیجه کاهش هزینه تولید را بدنبال داشته باشد.

بگفته وی ، بالا بودن هزینه تولید زیتون در کشور و پایین بودن سطح دانش ، این محصول را در رقابت با بازارهای جهانی ناتوان کرده است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس نیز گفت: از آنجا که زیتون نسبت به کم آبی ،خشکی و سرما مقاوم است می تواند جایگزین مناسبی برای برخی باغهای استان که بدلیل خشکسالی از رده خارج شده اند قرار گیرد.

مجید پاکاری اظهار داشت: راه اندازی ایستگاه تحقیقات زیتون و احداث باغهای نهالی سازگار در نقاط مختلف استان موجب افزایش دانش فنی ، تجربیات زیاد و بدست آوردن نهالهای مناسب شده است.

وی افزود: 35 شرکت فنی مهندسی زیتون به منظور ارتقا سطح دانش بهره برداران و ارتقا سطح باغهای زیتون در فارس راه اندازی شدند.

بگفته وی ، این شرکتها ضمن پوشش باغهای استان فارس باغهای هرمزگان ، یزد ، کرمان ،اصفهان ، کرمانشاه ،سمنان و گلستان را پوشش می دهند.

وی اضافه کرد: هم اکنون هفت واحد فرآوری زیتون و استحصال روغن در شیراز ، فسا و سروستان فعال هستند.

این مسوول خاطر نشان کرد: در راستای توسعه کارخانه های فرآوری زیتون و ایجاد کارخانه های جدید تدابیری اندیشیده شده است.

بگفته مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی ومجری طرح زیتون کشور ، هم اکنون 200 هزار هکتار وسعت باغهای زیتون کشوراست که برنامه ریزی برای توسعه باغها در سطح 100 هزار هکتار دیگر نیز انجام شده است.

محمدرمضانی ملک رودی با اشاره به اینکه از مجموع باغهای زیتون در کشور 100 هزار هکتار نوپا وثمری هستند تصریح کرد: حدود سه درصد از این باغها با گونه های خودناسازگارند وعمدتا در جنوب کشور قرار گرفته اند و نیاز به اصلاح گونه دارند .

وی اصلاح باغات ، جایگزینی ارقام خوب ، بهره گیری از روشهای نوین آبیاری و مدیریت مناسب به زراعی را از برنامه های مهم درراستای کاهش هزینه تولید و افزایش بهره وری عنوان کرد.

این مسوول ادامه داد: تولیدسالانه متوسط کشور دو تن در هکتاراست وامسال از سطح 60 هزار هکتار باغ بالغ و ثمری زیتون در کشور 120 هزار تن محصول برداشت شد.

رمضانی ملک رودی ادامه داد: استان فارس یکی از مناطق مستعد تولید زیتون است ، بویژه بدلیل کم آب شدن منطقه طرح توسعه باغات زیتون در این استان دنبال می شود.

وی افزود: این محصول بدلیل هزینه بالای تولید نسبت به دنیا ، شانس درآمد صادراتی خود را در بازارهای جهانی از دست داده است.

رمضانی ادامه داد: بنابراین باغهای نوپا و در حال توسعه باید به سمت تشکیل تعاونیها جهت دهی شوند تا در ایجاد درآمد و کاهش هزینه تولید و افزایش شانس صادرات موثر باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار