کارشناس مسئول نخیلات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: سطح زیر کشت خرما در استان فارس 33 هزار و 170 هکتار است که پیش‌بینی می‌شود تولید سالانه آن بیش از 150 هزار تن برسد.
کد خبر: ۶۷۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵ 27 July 2015

به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، غلامرضا جباری اظهار داشت: فارس 13 درصد از خرمای کشور را تولید می‌کند که تاکنون بیش از 100 رقم خرما در این استان شناسایی‌ شده است.

وی بابیان اینکه رقم خرمای شاهانی با 33.8 درصد زیرکشت در استان فارس بیشترین میزان سطح را به خود اختصاص داده است بیان داشت: ارقام زاهدی و کبکاب با 25.7 درصد و 13.5 درصد مساحت زیرکشت در رتبه‌های بعدی تولید در استان فارس است.

جباری تصریح کرد: این سه رقم، درمجموع 73 درصد از سطح زیر کشت باغ‌های خرمای استان فارس را شامل می‌شود.

کارشناس مسئول نخیلات جهاد کشاورزی فارس شروع برداشت خرما در این استان را مردادماه عنوان کرد و گفت: کار برداشت خرما در فارس تا اواسط آبان ماه ادامه می‌یابد.

جباری در بخشی دیگر از سخنان خود به بحث خرید توافقی خرما اشاره کرد و ادامه داد: طرح خرید توافقی خرمای مازاد بر مصرف کشاورزان در استان فارس که از سال 86 شروع‌شده همچنان ادامه دارد که در سال گذشته 55 هزار تن خرمای مازاد کشاورزان خریداری شد.

وی یادآور شد: ادامه اجرای این طرح مزیت‌های متعددی را به همراه داشته که از آن جمله می‌توان به تغییر و اصلاح شیوه جمع‌آوری، حمل و تحویل خرما، فرهنگ‌سازی، فعال شدن بخش صنایع فرآوری خرما، اشتغال‌زایی، کاهش ضایعات در بسته‌بندی و رعایت مسائل بهداشتی اشاره کرد.

کارشناس مسئول نخیلات جهاد کشاورزی فارس راه‌اندازی و توسعه واحدهای فرآوری و بسته‌بندی محصول و همچنین احداث سردخانه به‌منظور نگهداری محصول و توسعه مکانیزاسیون برای عملیات داشت و برداشت خرما را از دیگر برنامه‌های این سازمان در راستای حمایت از نخل‌کاران عنوان کرد.

وی از کمبود اعتبارات برای اصلاح و احیا باغات قدیمی و توسعه باغات جدید خبر داد و گفت: خشک‌سالی‌های اخیر و افت منابع آبی، تهدید جدی برای حفظ و نگهداری باغات خرما و تولید محصول در این استان است.

برچسب ها: کشاورزی ، باغداری ، خرما ، نخل ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار