رعایت مسائل دینی و بکار گیری عملی دین در امورات مختلف بازار ،میتواند به برخی نابسامانیهای پیش آمده سامان بخشیده و رفتار اجتماعی را تنظیم کند و از بروز ناهنجاریهای اجتماعی جلوگیری کند.
کد خبر: ۶۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸ 22 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه ،در شرایط کنونی جامعه و پیچیدگیهای بوجود آمده در همه زمینه ها منجمله اقتصاد ،عنصر آموزش میتواند نقش تعیین کننده ایی در این زمینه داشته باشد.

آگاهی از شرایط اجتماعی،از وضعیت و روشهای جدید شغلی،نحوه تعامل با دیگران و ارائه کارآمد خدمات از جمله مسائلی است که میتواند در آموزش مطرح گردد و کیفیت حضور در مشاغل مختلف را افزایش میدهد.

ایران با داشتن فرهنگی آمیخته با دین ،موضوع آموزش جهت تطبیق فعالیتهای مختلف با دین و مسائل شرعی که دین اسلام عاملی جهت سلامت سازی جامعه در تعاملات اجتماعی است موضوعی فراتر از آموزشهای شغلی و حرفه ایی است.

چه بسا که رعایت سفارشات دینی ،میتواند در بهبود کیفیت و کمیت ارائه خدمات موثر بوده و نقش تعیین کننده ایی داشته باشد.

شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد کشور ،بوجود آمدن نیازهای کاذب در زندگی های افراد،فردگرایی ،تجمل گرایی،القاء فرهنگهای بیگانه توسط رسانه های غربی و کاهش احساس تعهد اجتماعی و کاری همگی باعث گردیده که بازار کنونی ایران با برخی مشکلات تعاملاتی و حرفه ایی درگیر شود.

رعایت مسائل دینی و بکار گیری سفارشات عملی دین در امورات مختلف زندگی از جمله بازار ،میتواند به برخی نابسامانیهای پیش آمده سامان بخشیده و رفتار اجتماعی بین افراد جامعه را تنظیم کند و از بروز ناهنجاریهای مختلف اجتماعی جلوگیری کند.

در دین پویای اسلام به سفارش موکد قرآن ،انجام معاملات ربوی حرام و ممنوع است.حال با آموزش و آگاهی های لازم در این زمینه ،میتوان ضمن جلوگیری از این ناهنجاری اقتصادی،موجبات سالم سازی معاملات و تعاملات اجتماعی گردد.

حال برای ارائه آموزش راههای مختلفی وجود دارد .رسانه ها،مطبوعات،شبکه های اجتماعی ،برگزاری کلاسهای حضوری و غیر حضوری از جمله ابزار آموزش و رساندن پیام به مخاطبان است.

اما بدلیل گستردگی نهاد های اجتماعی ،امکان ارائه آموزش های مورد نظر کمی سخت به نظر میرسد.چرا که اولا وقت گیر بوده و دوما امکان همه گیر بودن آموزش کاهش می یابد.

یکی از راههای ارائه آموزش مناسب ،آموزش نقطه ایی و یا صنفی است.بدین صورت که نهاد های اجتماعی دسته بندی شده و گروه به طور مجزا آموزش می بینند.

در این راستا در شهرستان خوی گامهایی برداشته شده است.به همین منظور حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری در جمع مدیران حوزه بازرگانی خوی گفت: با توجه به اهمیت داد و ستد در اقتصاد اسلامی و بررسی ارتباط اقتصاد مقاومتی با داد و ستد شرعی، طرح منهاج ویژه اصناف با هدف ارتقای آگاهی بازاریان در زمینه احکام شرعی داد و ستد به مدت یک ماه به اجرا در می آید و بازاریان با احکام فعالیت خود در عرصه اقتصاد آشنا می شوند.

وی اضافه کرد: ضرورت توجه شایسته به احکام شرعی در خرید و فروش، تقویت فرهنگ اقامه نماز در بازار و تبیین نقش بازاریان و اصناف در اقتصاد مقاومتی از مهم ترین محورهای اجرای طرح 'منهاج' در خوی هستند.

امام جمعه خوی اظهار کرد: قرار است در این طرح بیش از 10 هزار نفر از اصناف در بخش های مختلف شرکت کنند.

گفتنی است در شهرستان خوی بیش از 12 هزار واحد صنفی، فعالیت می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار