مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ۸۷ درصد محصول رازیانه کشور در استان همدان کشت می‌شود گفت: ۵۲ درصد از محصول گشنیز کشور نیز در حال حاضر در استان همدان کشت می‌شود.
کد خبر: ۶۹۴۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹ 24 December 2018
حجت‌الله شهبازی با اشاره به اینکه ۸۲۲ میلیون تومان تسهیلات برای کاشت گیاهان دارویی، گلمحمدی و زعفران در استان پرداخت شده است گفت: تولید زعفران در سال جاری در همدان به ۵۴۸ کیلوگرم رسیده است.

به گزارش فارس، وی در جمع خبرنگاران هدف از کشت گیاهان دارویی را با رویکرد مبتنی بر ارزش این گیاهان درآمدزایی، ارزش تولیدات و صادرات و صرفه‌جویی در مصرف آب دانست و اظهار کرد: استان همدان در تولید و سطح زیرکشت گیاهان دارویی در سطح کشور در رتبه چهارم قرار دارد.

وی با بیان اینکه در طول سال‌های ۸۳ تا ۹۷ سطح زیرکشت گیاهان دارویی از ۳ هزار و ۸۹۸ هکتار به ۵ هزار و ۱۵۰ هکتار رسیده است افزود: میزان تولید گیاهان دارویی از ۵ هزار و ۵۵۶ تن از سال ۸۳ به ۱۱ هزار و ۶۸۳ تن در سال جاری رسیده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: اغلب گیاهان دارویی کشت شده در استان همدان گشنیز با سطح زیرکشت ۲ هزار و ۱۳۵ هکتار و رازیانه با ۲ هزار و ۲۶۸ هکتار هر دو محصول رتبه نخست زیر کشت را در کشور دارا هستند.

وی با اشاره به اینکه ۸۷ درصد محصول رازیانه کشور در استان همدان کشت می‌شود گفت: ۵۲ درصد از محصول گشنیز کشور نیز در حال حاضر در استان همدان کشت می‌شود.

شهبازی با بیان اینکه بیشترین کشت رازیانه استان در شهرستان رزن و بیشترین کشت گشنیز نیز در نهاوند انجام می‌شود خاطرنشان کرد: شهرستان رزن در کشت گیاهان دارویی استان رتبه نخست را داراست و نهاوند و اسدآباد نیز در رتبه‌های دوم تا سوم قرار دارند.

شهبازی در خصوص کشت دیگر گیاهان دارویی در استان نیز اضافه کرد: استان همدان در کشت گیاهان دارویی دیگر همچون موسیر با ۳۲ هکتار، کاسنی با ۱۷ هکتار، کدو طبی با ۱۱ هکتار، گیاه بابونه با ۱۰ هکتار، گل همیشه بهار با ۱۰ هکتار و گل گاوزبان با کشت ۹.۸ هکتار دارای بیشترین سطح زیرکشت گیاهان دارویی است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲۵ قلم گیاه دارویی زیرکشت اراضی استان است یادآور شد: در حال بررسی و مطالعه تحقیقاتی برای کشت گیاه خار شتر در استان هستیم که در آینده نزدیک این گیاه در زمین‌های دارای مشکل آب به صورت فراوان قرار است کشت شود.

تولید زعفران در ۱۶۱ هکتار از اراضی استان

شهبازی در زمینه کشت زعفران در استان همدان نیز از سال‌های ۸۳ تا ۹۷ گفت: سال ۸۳ سطح زیرکشت این محصول در استان ۱۶ هکتار بوده که با روند افزایش کشت این محصول در آخرین آمار به ۱۶۱ هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۴ تا ۹۷، ۶۷۴ میلیون تومان از منابع اعتباری استان برای کشت زعفران پیش‌بینی شده است تصریح کرد: تولید زعفران در سال ۸۳ از ۵۲ کیلو تولید در سال ۸۸ به ۹۸ کیلو رسیده است و سال گذشته نیز ۳۶۶ کیلوگرم زعفران از اراضی استان برداشت شده است.

شهبازی با اشاره به اینکه تولید زعفران در سال جاری در همدان به ۵۴۸ کیلوگرم رسیده است بیان کرد: براساس آخرین بررسی‌ها شهرستان ملایر با ۷۳ هکتار ۲۶۱ کیلوگرم زعفران دارای بیشترین سطح زیرکشت زعفران در استان است.

وی با بیان اینکه شهرستان رزن با ۶۵ کیلوگرم تولید سالانه زعفران و شهرستان بهار با ۵۲ کیلوگرم تولید زعفران در مقام دوم و سوم کاشت زعفران در استان قرار دارند، افزود: متوسط عملکرد کاشت زعفران به ازای هر هکتار در استان چهار کیلوگرم است که خوشبختانه بالاتر از متوسط کشوری است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۸۲۲ میلیون تومان تسهیلات برای کاشت گیاهان دارویی، گلمحمدی و زعفران در استان پرداخت شده است، ادامه داد: هم‌اکنون استان همدان از نظر سطح زیرکشت رتبه چهاردهم و در تولید زعفران رتبه سیزدهم را در کشور به خود اختصاص داده است.

شهبازی در مورد کشت گلمحمدی در استان نیز اظهار کرد: تولید این محصول گیاهی در سال جاری به ۲۱۲ تن رسیده است.

وی با بیان اینکه شهرستان ملایر با سطح زیرکشت ۱۰۵ هکتار و تولید ۱۴۰ تن بزرگترین تولیدکننده گلمحمدی در استان است، تصریح کرد: صنایع تبدیلی این محصول در استان همچنان سنتی به صورت گل خشک، عرق‌گیری سنتی انجام می‌شود، اما از سال گذشته یک واحد به صورت پیشرفته برای فرآوری این محصول در ملایر راه‌اندازی شده که امیدواریم امسال عملکرد مناسبی داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار