شوار است که بتوان تصور کرد چگونه ممکن است که تمام یک شهر به طور کامل از بین برود اما این دقیقه همان چیزی است که در شهرهای کهن فراموش شده در این لیست اتفاق افتاده است. در واقع دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث شود تا یک شهر کاملا رها گردد. جنگ، بلایای طبیعی، تغییرات آب و هوایی و همچنین از دست دادن شرکای تجاری از جمله مواردی هستند که موجب شده تا این شهرها کهن فراموش شده تا قرن ها بعد دوباره کشف شوند.
کد خبر: ۷۰۳۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴ 14 January 2019


شهر کارتاژ | Carthage
کارتاژ در کشور تونس واقع شده و توسط مهاجران فنیقی تاسیس شده است به طوری که در زمان خودش به عنوان قدرت اصلی در مدیترانه شناخته می شد. رقابتی که میان سیراکوس و رم وجود داشت از طریق چندین جنگی که در اثر تهاجم به سرزمین های یکدیگر انجام می شد ادامه یافت. مهمترین این تهاجم ها مربوط به حمله هانیبال به ایتالیا بوده است. کارتاژ در سال ۱۴۶ پیش از میلاد توسط رومیان نابود گردید. آن ها خانه به خانه حرکت کرده و با غارت، تجاوز و زندانی کردن مردم موجب از بین رفتن شهر شدند. با این حال مجددا آن ها این شهر را احیا کرده که به یکی از بزرگترین و مهمترین شهرهای امپراطوری رم تبدیل شد. این شهر همچنان مهم باقی ماند تا اینکه در سال ۶۹۸ میلادی در زمان فتح مسلمانان برای بار دوم و برای همیشه تخریب گردید تا در لیست شهرهای فراموش شده در جهان قرار بگیرد.

شهر کارتاژ

شهرکارتاژ

 


سیوداد پردیدا | Ciudad Perdida


سیوداد پردیدا که در زبان اسپانیایی به معنی شهر گمشده می باشد به عنوان یک شهر باستانی در Sierra Nevada در کشور کلمبیا واقع شده است. اعتقاد باستان شناسان بر این است که این مکان به عناون یکی از شهرهای فراموش شده در حدود ۸۰۰ سال پیش از میلاد تاسیس شده بود. شهر از دست رفته از مجموعه ای از تراس هایی که در کوهستان حک شده به همراه شبکه ای از جاده های کاشی کاری شده و همچنین چندین میدان دایره ای شکل تشکیل شده است. افراد محلی این شهر را به نام Teyuna نیز می شناسند و معتقد هستند که اینجا به عنوان قلب شبکه ای از روستاهای مسکونی بوده است که توسط اجداد آن ها ساخته شده است. با توجه به تاریخ این شهر در زمان فتح اسپانیا به دست فراموشی سپرده شده است.

شهر سیوداد پردیدا

شهر سیوداد پردیدا


شهر تروی | Troy
تروی به عنوان شهری افسانه ای و یکی از شهرهای کهن فراموش شده در شمال غربی ترکیه می باشد که هومر نیز داستان مشهور حماسی به نام ایلیاد را در مورد این شهر گفته است. بر اساس داستان ایلیاد اینجا مکانی است که اسب تراوا قرار داشته است. سایت باستان شناسی شهر تروی شامل چند لایه از خرابه ها است. لایه Troy VIIa در این شهر احتمالا همان تروی هومر بوده و قدمت آن به اواسط قرن سیزدهم میلادی باز می گردد.

شهر تروی

شهر تروی

 


شهر اسکارا برا | Skara Brae
شهر اسکارا برا در جزیره اصلی اورکنی واقع شده و یکی از بهترین روستاهای دوره سنگی در اروپا می باشد. این مکان به عنوان یکی از شهرهای کهن فراموش شده برای مدت صدها سال در زیر تپه های شنی مدفون شده بود تا اینکه در سال ۱۸۵۰ در اثر طوفانی که به وجود آمد نمایان گردید. دیوارهای سنگی این شهر به خوبی حفظ شده زیرا تقریبا بلافاصله پس از اینکه اینجا تخلیه شده محل ان توسط شن و ماسه پر شده است. از آنجا که در این جزیره هیچ درختی وجود نداشته بنابراین می بایست ساختمان ها از سنگ ساخته شود و در نتیجه این شهر توانسته جان سالم به در ببرد. شهر اسکارا برا از حدود ۳۱۸۰ سال قبل از میلاد تا ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد به صورت فعال وجود داشته است اما پس از تغییرات آب و هوایی در این منطقه و سرد و مرطوب شدن آن، این شهر توسط ساکنانش رها گردید.

شهر اسکارا برا

شهر اسکارا برا

 


شهر ممفیس | Memphis
شهر ممفیس در حدود ۳۱۰۰ سال پیش از میلاد تاسیس شده و به عنوان شهر افسانه ای Menes شناخته می شود، پادشاهه که متحد بالا و پایین مصر بود. در اوایل ممفیس از شهرهای کهن فراموش شده احتمالا یک قلعه بوده که پادشاه زمین و آب را بین مصر بالا و دلتا کنترل می نماید. در سلسله سوم Saqqara تبدیل به یک شهر بزرگ و قابل توجه گردید. این مکان به طور پیوسته به Nubia، آشوری ها، فارس ها و در نهایت مقدونیه زیر نظر الکساندر بزرگ سقوط کرد. اهمیت آن به عنوان یک مکان مذهبی پس از ظهور مسیحیت و پس از آن اسلام تضعیف گردید. این شهر پس از فروپاشی مسلمانان مصر در سال ۶۴۰ میلادی رها شد. در حال حاضر خرابه هایی که از این مکان به جا مانده است عبادتگاه بزرگ پتا، کاخ های سلطنتی و مجسمه عظیمی از Rameses II می باشد و این شهر در نزدیکی اهرام ساقره قرار گرفته است.

شهر ممفیس

شهر ممفیس

 


شهر کارال | Caral
کارال یکی از قدیمی ترین شهرهای کهن فراموش شده در آمریکا بوده و در دره Supe در کشور پرو واقع شده است. این مکان از سال های ۲۶۰۰ تا ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد دارای سکونت بوده است. اینجا یک منطقه عمومی مرکزی بوده که شش سکوی یزرگ در اطراف یک میدان قرار گرفته اند. جالب اینجاست که تمام شهرهای کهن فراموش شده در این دره با کارال شباهت داشته و آن ها دارای سکوهای کوچکتر و یا دایره های سنگی بوده اند. اینطور به نظر می رسد که کارال در این تمدن متمرکزتر از سایرین بوده است.

شهر کارال

شهر کارال

 


شهر بابل | Babylon
شهر بابل به عنوان پایتخت امپراطوری بابل به عنوان شهری باستانی که در بین النهرین و در نزدیکی رود فرات واقع شده بود به عنوان یکی دیگر از شهرهای کهن گمشده شناخته می شود. این شهر در حدود ۱۱۸۰ سال قبل از میلاد دچار هرج و مرج گردیده اما پس از قرن نهم قبل از میلاد یکبار دیگر به عنوان یک کشور وابسته به امپراطوری آشوری ها احیا گردید. رنگ های درخشان و لوکس بابل از روزهای Nebuchadnezzar که در سال های ۵۶۲ تا ۶۰۴ پیش از میلاد بوده است افسانه ای بوده که برای ساختن باغ های معلق اعتبار پیدا کرده است. تمام آن چیزی که امروزه از آن شهر مشهور باقی مانده است یک تپه از ساختمان های آجری شکسته است که در دشت های Mesopotamian بین رودخانه های Tigris و فرات واقع شده است.

شهر بابل

شهر بابل

 


شهر تاکسیلا | Taxila
شهر تاکسیلا در شمال غربی پاکستان واقع شده و این یکی از شهرهای کهن فراموش شده و باستانی می باشد که توسط داریوش بزرگ در سال ۵۱۸ قبل از میلاد تاسیس گردیده است. در سال ۳۲۶ پیش از میلاد این شهر به الکساندر بزرگ تسلیم گردید. این شهر به دلیل موقعیت خود به وسیله یک سلسله از فاتحان ان اداره می شد و به یک مکان مذهبی مهم تبدیل شده بود. فرستاده توماس در قرن اول میلادی از شهر مشهور تاکسیلا دیدن نمود. رونق این شهر در دوران باستان ناشی از موقعیت قرارگیری ان در محل اتصال سه مسیر تجاری بزرگ بوده و هنگامی که تجارت از این مسیرها کاهش پیدا کرد شهر تاکسیلا به شدت افول نمود و در نهایت این شهر در قرن پنجم میلادی نابود گردید.

شهر تاکسیلا

شهر تاکسیلا

 


شهر سوخوتای | Sukhothai
سوخوتای یکی از اولین و مهمترین شهرهای کهن فراموش شده در تایلند می باشد. در اصل اینجا یک شهر استانی در امپراطوری خمرهای آنگکور می باشد و استقلال خود را در قرن سیزدهم به دست آورده است و به عنوان پایتخت اولین کشور متحد و مستقل تای تاسیس گردید. گزارش شده که این شهر باستانی دارای ۸۰ هزار ساکن بوده است. پس از سال ۱۳۵۱ زمانی که Ayutthaya به عنوان پایتخت یک رقیب قدرتمند سلطنتی تای تاسیس شد موجب گردید تا نفوذ سوخوتای شروع به کاهش نموده و در سال ۱۴۳۸ این شهر فتح گردید و به پادشاهی Ayutthaya متصل گردید. سوخوتای در نهایت در اواخر قرن پانزدهم و یا اوایل قرن شانزدهم میلادی رها گردید.

شهر سوخوتای

شهر سوخوتای

 


شهر تیمگاد | Timgad
تیمگاد یک شهر استعماری رم در الجزایر بوده که توسط امپراتور تراجان در حدود ۱۰۰ سال پس از میلاد تاسیس گردید. این شهر در ابتدا برای جمعیت ۱۵ هزار نفر طراحی شده بود اما به سرعت مشخصات خود را تغییر داده و از منظر شبکه ای در حالتی آزادانه سازمان یافت. در قرن پنجم میلادی این شهر توسط Vandals و دو قرن بعد توسط Berbers غارت گردید. این شهر از تاریخ ناپدید شده و تبدیل به یکی از شهرهای گمشده امپراتوری رم گردید تا زمانی که حفاری هایی در سال ۱۸۸۱ موجب کشف این مکان به عنوان یکی از شهرهای کهن فراموش شده گردید.

شهر تیمگاد

شهر تیمگاد


تمامی این شهرها روزی برای خود به عنوان یکی از بزرگترین و زیباترین شهرها بوده که می توانستند قدرت خود را برای سالیان دراز حفظ نمایند اما متاسفانه اغلب آن ها توسط جنگ های انسانی مورد آسیب واقع شده است و این در حقیقت نشان دهنده این است که انسان ها گذشته خود را به چه شکلی تخریب می کرده اند.

برچسب ها: شهر ، کهن ، جهان ، فراموشی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار