حمل ونقل درون شهری گره باور نکردنی خورده است. گویا ترافیک شیراز و تراکم بلند مرتبه ها دراین شهر جا پای تهران گذاشته است. تجارب آن کلانشهر کشور در هیچ نقطه از شیراز برای مقابله با ترافیک به کار گرفته نشده است.
کد خبر: ۷۱۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸ 03 August 2015
تابناک فارس به نقل از روزنامه افسانه:شیراز سومین شهر بهره مند از مترو است. چند حفاری در مناطق مرکزی شهر که لازمه اجرای موفق پروژه بوده است بعضا انتقادات شدیدی را به همراه داشته است.
انتقاداتی که بدون ارایه راهکارشاید چندان موثر ومنصفانه نباشد. ما امروزه شاهدیم که در برخی خیابان های شهر که اصولا حفاری مترو انجام نشده است نیز ترافیک سنگینی حاکم است اما ترافیک میدان امام حسین (ع) با وجود اعلام مسوولین امر بر انتخاب مسیرهای جایگزین دسترسی، کماکان مورد انتقاد برخی رسانه هاست.
تجمیع واحدهای خدمات شهری در یک مسیر شاید کاری غیر اصولی است. ساخت مجتمع های بزرگ نیز در مناطق مرکزی شهر اما بدون پارکینگ غیر اصولی است حتی اگر متعلق با افراد صاحب نفوذ، صاحب سرمایه و یا صاحب رسانه باشد.
حمل ونقل درون شهری گره باور نکردنی خورده است. گویا ترافیک شیراز و تراکم بلند مرتبه ها دراین شهر جا پای تهران گذاشته است. تجارب آن کلانشهر کشور در هیچ نقطه از شیراز برای مقابله با ترافیک به کار گرفته نشده است.
تنها اقدام موثر برای بررسی روند ترافیک انتقاد از متروی شیراز است. طولانی شدن زمان اجرای این پروژه بزرگ ملی بسته به اعتباراتی است که البته در زمان مقرر به این پروژه اختصاص نیافته است.
همچنین زمان تحریم های خارجی و نیازهای مبرم این پروژه به خریدهای خارجی اما خط یک پروژه به پایان خود نزدیک است وهمزمان خط دوم در حال اجراست. خط سوم با ادغام در خط یک گام های موثری برداشته و بدین صورت اعتبارات خوبی کسب نموده است.
اتصال ایستگاه راه آهن شیراز از صدرا به میدان احسان و در نتیجه میدان نمازی ومیدان الله و فرودگاه شیراز یکی از گام های بزرگ مسوولین شهری است.
دراین رابطه رسانه ها نقش تعیین کننده ای دارند تا با همراهی مدیریت شهری، فرهنگ ترافیک را افزایش دهند و سختی کار را برای مجریان گرفتار شده در ترافیک هسته مرکزی شهر تسهیل کنند.
وضعیت اتوبوسرانی درون شهری شیراز چندان تعریفی ندارد، اتوبوسهای فرسوده و واگذاری شده به بخش خصوصی که شاید با کمتر نظارتی همراه است این روزها سکان هدایت خود را به هر جهت می کشاند. این روزها کمتر منتقدی به سراغ اتوبوس های شرکت سابق واحد می رود تا کمبودهای این بخش را مورد توجه قرار دهد.
اتوبوس ها گاهی با سرعت باور نکردنی و بی حوصله در خیابان ها حرکت می کنند و گاهی با سرعت لاک پشت؛ بهداشت در اتوبوسها در حداقل ممکن است و زمان انتظار مسافران در ایستگاه ها در حال طولانی شدن است.
شهروندان معتقدند فرسوده بودن اتوبوسها ونقص فنی در جریان ارایه خدمات باعث این کندی می شود.
داخل اتوبوسها تهویه وجود ندارد و بسیاری از شهروندان که در خطوط متراکم از این وسیله کند رو استفاده می کنند از این بابت گلایه دارند .
اکثر توقف گاه های اتوبوس در تصرف خودروهای سواری است و اتوبوس ها ناچارا وسط خیابان مسافر سوار و پیاده می کنند.
از ساعت حدود 21:30 هر شب هم خبری از سرویس دهی اتوبوس ها نیست و معلوم نیست با این ضعف ناوگان حمل ونقل درون شهری چه باید کرد. تاکسیرانی شیراز تا امروز از پس سواری های بدون مجوز برنیامد و قادر نبود در زمان مقرر نسبت به نوسازی ناوگان تاکسیرانی اقدام کند.
ضعف در شبکه حمل ونقل عمومی شهر شیراز تا بدانجا مشهود است که تاکسیداران بیشتر تمایل به سرویس های دربستی دارند تا سوار نمودن مسافر در خیابان های این شهر.
باید به این موضوع اذعان داشت که استفاده از خودروهای تک سرنشین گویای نارضایتی از سرویس دهی این دو خدمات شهری است.
این درحالی است که نوک حملات انتقادی، خدمات شهری دراین بخش بیشتر متوجه مترو است. پروژه بزرگ متروی شیراز که اجرای آن برای شیرازی ها یک ضرورت بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار