یک کارشناس حوزه مدیریت منابع آب اعتقاد دارد که دخالت در منابع طبیعی ارتفاعات شمالغرب و غرب شیراز، از عوامل مهم و تاثیرگذار بر وقوع سیل در این کلانشهر محسوب می‌شود. در پیام شهردار درسدن آلمان آمده است: جناب آقای اسکندرپور، در سال‌های اخیر درسدن با چندین سیل مواجه بوده است. از این رو شهر ما تجربه زیادی هم در زمینه مدیریت بحران و هم تعمیر (زیرساختها) وبازسازی کسب کرده است.
کد خبر: ۷۲۹۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵ 27 March 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا: وقوع سیلاب در محدوده پشت آرامگاه سعدی، موجب وارد شدن آب به همراه گل و لای به منازل مسکونی و وارد شدن خسارت به تعدادی از خودروهای شهروندان شیراز شد .وقوع سیلاب در محدوده پشت آرامگاه سعدی، موجب وارد شدن آب به همراه گل و لای به منازل مسکونی و وارد شدن خسارت به تعدادی از خودروهای شهروندان شیراز شد .

محله گود گل کنان شهرک سعدی شیراز پس از سیلاب
 بارندگی شدید ظهر سه شنبه 6 فروردین موجب سرازیر شدن آب از کوه و جاری شدن سیلاب در خیابان 45 متری پشت آرامگاه سعدیه و ورود آب به منازل مردم شد .
شدت جریان آب به حدی بود که تعدادی از خودروهای ساکنان محدوده سعدیه و دیگر شهروندان دچار خسارت شده است.
یک کارشناس حوزه مدیریت منابع آب اعتقاد دارد که دخالت در منابع طبیعی ارتفاعات شمالغرب و غرب شیراز، از عوامل مهم و تاثیرگذار بر وقوع سیل در این کلانشهر محسوب می‌شود.


داریوش مختاری گفت: برابر تفاهمنامه منعقده بین مسکن و شهرسازی و شهرداری شیراز، در سال 1390 بالغ بر 13 هزار هکتار از ارتفاعات پیرامون این شهر، به شهرداری واگذار شد.
او گفت: هدف اساسی از این اقدام، بهبود بهره وری منابع طبیعی و توسعه جنگل های مصنوعی در اطراف کلانشهر شیراز بوده است.
مختاری با اشاره به ماده (3) قانون حفاظت از منابع طبیعی، گفت: برابر این قانون و مفاد تفاهمنامه مورد اشاره، به هیچ وجه اجازه ساخت و ساز حتی به میزان یک مترمربع هم به شهرداری شیراز داده نشده است.
مشاور عالی دبیر مجمع متخصصین کشور گفت: بر خلاف این تفاهمنامه، شهرداری شیراز ماشین تخریب ویرانگرش را با احداث جاده، بسترسازی توسعه شهرک‌ها و صدور مجوز مجتمع‌های مسکونی در ارتفاعات غرب شیراز به کار انداخت و با توجه به رونق ساخت و ساز در این محدوده از شهر، کار را پیش برد.
مختاری اضافه کرد: عطش سیری ناپذیر شهرداری شیراز در کسب درآمدهای هنگفت از شهرخواری در سایه نبود نظارت دستگاه‌های نظارتی و قضایی، زمینه ساخت چندین بوستان کوهستانی نظیر پارک کوهستانی «دراک» با مساحت 580 هکتار، پارک دریایی «آکوادیس» در ارتفاعات برف پوشان با زیربنایی نزدیک به یک هکتار و پروژه گردشگری ارتفاعات دراک با نام دهکده آرامش را فراهم کرده است .
مشاور عالی دبیر کارگروه زیربنایی مجمع مشورتی توسعه استان فارس با تاکید بر اینکه مقدمات و زیرساخت ‌ های این اقدامات مشخصا برخلاف بندهای تفاهمنامه یاد شده بوده است، تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس مسئولیت نهایی این اقدامات را باید بپذیرد.
مختاری همچنین گفت: چنین تفاهمنامه‌ای از پایه نوعی خام اندیشی و ساده انگاری در مدیریت حوزه آبخیز شیراز از سوی اداره کل منابع طبیعی استان فارس بوده است و هرگز نباید چنین عرصه‌های استراتژیک؛ از نظر سیل خیزی؛ را در اختیار دستگاه نامطمئن و مخرب شهرداری قرار می‌دادند.
این کارشناس حوزه مدیریت منابع آبی اعتقاد دارد که قانون تاسیس شهرداری‌ها از بنیان باید برچیده و بار دیگر از مبنا اصلاح شود تا چنین مصیبت ‌ هایی دامنگیر سکونتگاه‌های شهری نشود .
مختاری همچنین گفت: در این میان بقایای چند صد هکتار پهنه‌های باغی درون شهر شیراز، فعلا یکی از برکات و عوامل کنترل شدت سیلاب در این کلانشهر محسوب می‌شود؛ اگرچه کمیسیون ماده پنج مسکن و شهرسازی و شهرداری گام‌های زیربنایی برای نابودی و تخریب این پهنه برداشته اند .
تشییع جانباختگان سیل در شیراز و مرودشت
پیکر شش نفر از جانباختگان سیل که از اهالی شیراز بودند در دارالرحمه این شهر و 2 نفر از اهالی مرودشت در زادگاهشان تشییع شد.
صبح چهارشنبه هفتم فروردین، پیکر پنج  نفر از جان باختگان سیل شیراز با حضور خانواده جانباختگان و جمع کثیری از مردم در محل دارالرحمه شیراز، انجام شد.
براساس این گزارش، پیکر 2 نفر از این جان باختگان نیز در مرودشت تشییع و به خاک سپرده شده است.
همچنین پیکر جانباختگان سایر استان‌ها نیز به زادگاه آنها منتقل شده و تشییع خواهد شد.
به گزارش ایسنا، سیل پنجم فروردین شیراز، متاسفانه 19 کشته برجای گذاشت که تعداد هشت نفر از آنان اهالی فارس و بقیه از هموطنان سایر استان‌های کشور بودند. این حادثه بیش از 100 مصدوم داشت و طی آن 198 خودرو آسیب جزئی و کلی دید.

 
استاندار فارس:
پرداخت خسارت به حادثه‌دیدگان سیل آغاز شده است 
استاندار فارس از آغاز روند پرداخت خسارت به آسیب دیدگان از سیل در شیراز خبر داد و یادآور شد که تاکنون یکصد مورد پرداخت انجام شده است.
به گزارش ایسنا منطقه فارس به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، عنایت‌الله رحیمی در دیدار با تابش رئیس بنیاد مسکن ضمن اشاره به تشکیل مکرر جلسات ستاد بحران از ۲۲ اسفند ماه که با هدف مدیریت رخدادهای پیش بینی شده در پی بارندگی در نخستین روزهای سال جدید برگزار شد، از حضور همه مسئولان و فرمانداران در استان و رصد، پایش و اطلاع‌رسانی مداوم به مردم خبر داد .
نماینده عالی دولت در استان فارس با اشاره به حضور خود در نخستین دقایق پس از وقوع حادثه سیل در دروازه قرآن ، خاطرنشان کرد: همه نیروها اعم از نیروهای امدادی، شهرداری، نیروی انتظامی، ارتش و سپاه با حضور به موقع اقدامات لازم را انجام داده و 201 خودرو سانحه دیده را به پارکینگ‌های نیروی انتظامی منتقل کردند .
وی ادامه داد: رسیدگی به ۱۰۰ مصدوم این حادثه نیز در سریع‌ترین زمان ممکن انجام و ۳۵ نفر از آنها به بیمارستان انتقال داده شدند که ۱۵ نفر تا کنون بهبود یافته و مرخص شده‌اند ؛  البته اسکان همراهان این افراد در مکان های مناسب و تامین نیازهای اولیه آنها نیز به سرعت انجام شد .
استاندار فارس ضمن ابراز تاسف از درگذشت تعدادی از هموطنان در حادثه سیل روز ۵ فروردین ماه شیراز، گفت: ۱۹ نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند که هماهنگی‌های لازم برای انتقال اجساد هموطنانی که ساکن خارج از استان بوده‌اند از سوی شرکت هواپیمایی انجام شده است‌ .
رحیمی با اشاره به ادامه بارندگی در روز ۶ فروردین از انجام اقدامات امدادی، خدماتی و پیشگیرانه در محلات و مناطقی که دچار آبگرفتگی و خسارات ناشی از سیل بودند خبر داد .
وی گفت: تخلیه مکان‌ها و منازل همجوار با رودخانه در بخش‌های جنوبی یکی از این اقدامات است که با سرعت عمل و به منطور پیشگیری از آسیب های احتمالی انجام شده است .
نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه جلسه ستاد مدیریت بحران شب گذشته با حضور وزیر محترم‌اطلاعات، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و وزیر بهداشت در شیراز برگزار شد ، افزود: با کمک‌های اختصاص داده شده از سوی دکتر نوبخت پرداخت خسارت به حادثه دیدگان به سرعت آغاز شده و تا کنون بیش از ۱۰۰ مورد از این پرداخت‌ها انجام شده است‌ .
وی بیان کرد: شرکت‌های بیمه‌ای نیز مکلف شده‌اند خسارت‌های خودرویی را در اسرع وقت پرداخت کنند .
رحیمی ضمن تشکر از حضور رئیس بنیاد مسکن در فارس بر لزوم همکاری این نهاد برای جبران خسارت‌های ایجاد شده در سطح شهر شیراز، محورهای مواصلاتی؛ به ویژه‌ راه های روستایی و زمین‌های کشاورزی تاکید و از همراهی تاثیرگذار این نهاد قدردانی کرد.


شهردار منطقه هفت شیراز:
تلاش برای پاکسازی شهرک سعدی تا ۴۸ ساعت آینده 
شهردار منطقه ۷ و شهردار معین منطقه ۳ شیراز گفت: تلاش می‌کنیم تا ۴۸ ساعت آینده مشکل و اثری از اثرات بارندگی و سیل در منطقه سعدی وجود نداشته باشد .
به گزارش ایسنا منطقه فارس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، صالحی اعلام کرد: باتوجه به وقوع سیلاب در محله سعدی و بنابر دستور شهردار شیراز مبنی بر امدادرسانی فوری به این محله هم اکنون نیروهای شهرداری در حال خدمت رسانی و در وهله نخست تسهیل عبور و مرور هستند.
شهردار معین منطقه ۳ شیراز افزود: تمیز کردن کانال ها، سطح کوچه ها و باغچه ها همه در برنامه کوتاه مدت ظرف امروز تا فردا انجام و مشکلات به وجود آمده در این منطقه حل می شود .
صالحی اضافه کرد: نیروهای مناطق مختلف در منطقه سعدی بسیج شده اند تا بتوانیم با استفاده از ماشین آلاتی همچون لودر و کارگران امور شهر و کارگران خدمات شهری منطقه سعدی را بهسازی و پاک سازی کنیم .
براساس این گزارش، مسعود رضایی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن بازدید از وضعیت شهرک سعدی شیراز تاکید کرد که تمام نیروهای اجرایی و مدیریتی شهرداری در حادثه سیل پای کار هستند.
رضایی گفت: هم اکنون در  تمامی کوچه ها ماشین های سنگین و نیروها در حال جمع آوری نخاله و مواد زائد جا مانده از سیلاب هستند و تلاش دارند تا ۲ روز آینده منطقه سعدی از آلودگی های به وجود آمده پاک خواهد شد .
به گزارش ایسنا، روز سه شنبه و در موج دوم بارندگی شدید شیراز، سیل محله گود گل کنان سعدی را در نوردید و آسیب‌هایی به خانه‌ها، اموال و خودروهای ساکنان این محله وارد کرد.

رئیس آتش نشانی شیراز عنوان کرد:
اجرای ۵۰۰ عملیات طی ۱۲ ساعت در شیراز 
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: در جریان سیل شیراز حتی آتش نشانان باز نشسته به یاری مردم آمدند و فقط در ۱۲ ساعت گذشته ۵۰۰ عملیات توسط آتش‌نشانان انجام شده است.
به گزارش ایسنا منطقه فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، محمدهادی قانع گفت: طی عملیات‌های مختلف امداد و نجات بیش از ۳۰ نفر توسط آتش‌نشانان نجات یافتند.
او با بیان اینکه امدادرسانی‌ها همچنان ادامه دارد، گفت: برای حفظ ایمنی مسافران اسکان یافته علاوه بر نیروهای عملیاتی، بیش از ۲۰۰ نفر از نیروهای داوطلب نیز حضور پررنگی در امداد رسانی ها داشتند .
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز ادامه داد: در این روزها علاوه بر استفاده از تمام ظرفیت نیروی انسانی سازمان، از نیروهای بازنشسته نیز استفاده شده است.
قانع خاطرنشان ساخت: بیش از ۳۰۰ نفر از آتش نشانان در محل حضور دارند و خدمت رسانی به صورت ۲۴ ساعته تا فردا ادامه دارد .
شهردار شهردرسدن آلمان حادثه سیل شیراز را تسیلت گفت 
شهردار شهر درسدن آلمان طی پیامی، حادثه سیل شیراز و جانباختن تعدادی از هموطنان در این حادثه را به مردم و شهردار شیراز تسلیت گفت.

 دیرک هیلبرت، شهردار شهر درسدن آلمان، با ارسال پیامی ضمن ابراز تاسف از وقوع حادثه سیل در شیراز، جانباختن عده‌ای از ایرانیان در این حادثه را تسلیت گفت.
در پیام شهردار درسدن آلمان آمده است:
" شهردار محترم شیراز
با کمال تاسف و تاثر از سیل فاجعه بار شیراز مطلع شدم. مخصوصا خبر از دست دادن جان عده زیادی در این فاجعه ناگوار به شدت مرا اندوهگین ساخت.
اجازه می خواهم به شما اطمینان دهم در این لحظات سخت و دشوار  به فکر شما و در کنار دوستانمان در شیراز هستیم و برای جنابعالی در وظایف پیش رو آرزوی استقامت و جسارت می کنیم.
جناب آقای اسکندرپور، در سال‌های اخیر درسدن با چندین سیل مواجه بوده است. از این رو شهر ما تجربه زیادی هم در زمینه مدیریت بحران و هم تعمیر (زیرساختها) وبازسازی کسب کرده است.
خواهشمند است چنانچه نیازی در زمینه کمک‌های مادی یا فنی وجود دارد ما را مطلع نمایید.
در این راستا، سرکار خانم آنتژه بئوته کمپ از اداره کل ارتباطات بین الملل به عنوان رابط به حضورتان معرفی می گردد .
با عرض تسلیت به نمایندگی از تمامی شهروندان درسدن

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار