صدای شهرستان ها
تمرکز جمعیت،نهادها،ادارات و امکانات در مراکز استان ها، خواه ناخواه باعث جلب حواس ها به سوی مراکز شده و به کمتر دیده شدن مشکلات و دغدغه ها و خواسته های سایر نقاط استان می انجامد.تابناک فارس با ارائه ویژه نامه "صدای شهرستان ها" برآن است که صدای مردم سایر نقاط استان را به گوش مسئولان برساند.
کد خبر: ۷۳۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۹ 07 August 2015
تابناک فارس:
مشکلات سروستان از زبان امام جمعه

امام جمعه سروستان:امروز یکی از ظرفیت های سرمایه گذاری یعنی شهرک صنعتی این شهرستان شرایط مطلوبی ندارد و به نظر می رسد که فعال شدن آن به معنای واقعی بسیار زمان بر است.
وی ادامه داد: امیدواریم با همکاری همه مسوولان در مرکز استان و شهرستان شاهد حضور سرمایه گذاران بیشتر در سروستان باشیم.
ابراهیمی اضافه کرد: جذب سرمایه گذار یک بعد قضیه هست و حمایت از سرمایه گذار و حفظ سرمایه گذاری انجام شده بعد دیگر قضیه که به نظر می رسد امروز حفظ سرمایه گذاری به مراتب دشوار تر از جذب سرمایه گذاری است.

 آلودگی دریاچه مهارلو تهدیدی جدی برای منطقه است

وی، آلودگی ناشی از خشک شدن دریاچه مهارلو (دریاچه نمک) را تهدید جدی برای منطقه دانست و گفت: ما نمی خواهیم دریاچه مهارلو به سرنوشت دریاچه ارومیه که برخی کارشناسان معتقدند دیگر قابل احیا نیست، مبتلا شود.
امام جمعه سروستان، با اشاره به قرار داشتن بخشی از دریاچه مهارلو در محدوده شهرستان سروستان ، اظهار داشت: تاکنون هیچ مبلغی از درآمد حاصل از استخراج نمک از بستر این دریاچه به سروستان داده نشده و باید مشخص شود که این شهرستان چه سهمی از دریاچه مهارلو دارد.
ابراهیمی، تعریض خیابان اصلی سروستان را از جمله خواسته های مردم این شهرستان دانست و گفت: برای تعریض این خیابان نیاز است که مغازه های حاشیه این خیابان خریداری شود که با توجه به هزینه بر بودن آن این کار در توان شهرداری نیست.
وی اضافه کرد:فروشندگان و مغازه داران حاشیه خیابان اصلی گلایه دارندکه به دلیل سختگیری های پلیس درجریمه کردن خودروهای عبوری که برای خرید توقف می کنند ، کاسبی آنها با مشکل مواجه شده است.
او اظهار کرد: امیدواریم با همکاری مسوولان مشکل تعریض خیابان اصلی سروستان نیز حل و فصل شود.

وضعیت برزخ اتوبوسرانی فسا


 فقط پنج دستگاه اتوبوس واحد در خدمت مردم هست آن هم فقط دو خط و بقیه هیچ /سی سال است هیچ مسئولی از ما حمایت نکرد

 به گزارش فسایی:در راستای حل مشکلات حمل و نقل ناوگان عمومی پای درد و دل تعدادی از رانندگان اتوبوس واحد فسا نشستیم که توجه شما را به خواندن آن جلب می کنیم:

فرهاد بردبار هستم بیش از 10 ساله راننده اتوبوس واحد هستم   یکی از مشکلات ما رانندگان اتوبوس واحد  این است  که ما در سطح شهر ایستگاه خط واحد نداریم و مسافرین ما سرگردان اند و اصلا نمی دانند کجا باید سوار شوند و مسیر ما کجاست . مشکل بعدی ما مسافربرهای شخصی هستند که جای ما را در ایستگاه اشغال می کنند دائم از صبح تا شب باید با آنها سروکله بزنیم و بعضی مواقع حتی به دعوا هم کشیده می شود .


یکی دیگر از رانندگان که شاهد گفتگوی ماست میگوید : در شهر فسا حدود 32 خط واحد وجود دارد که از این 32 خط واحد فقط پنج سرویس آن در اختیار مردم است آن هم فقط در دو خط مشخص سه سرویس آن در خط مهدیه ، دو سرویس هم در خط فاز 5 . مابقی قسمت های
شهر فسا هیچ خطی ندارند.یعنی فقط فسا از این دو بخش تشکیل شده بقیه جزء فسا نیستند؟

او ادامه می دهد :"در آمد این کار خیلی کم است هنوز در فسا خط واحد جا نیفتاده چون تعدادش کم است و چون اطلاع رسانی درستی صورت نمی گیرد خیلی ها هم خبر ندارند ."
راننده دیگری به بحث ما اضافه می شود او می گوید : ما تا ده سال زیر نظر اتوبوسرانی هستیم بعدش مشخص نیست سرنوشتمان چه می شود یا ما را نگه می دارند  یا میگویند بروید به سلامت.  بخاطر همین، آینده شغلی هم نداریم و بلاتکلیفیم .

او می گوید" من روزی به زور 20 تا مسافر هم سوار نمی کنم چند ماهی است سازمان دارد به ما کمک می کند ما به همین دلخوشیم ."

او در ادامه می گوید:"خواستند طرح بلیط الکترونیک را اجرا کنند از تهران گفتند ما یارانه بلیط را در صورتی پرداخت می کنیم که بلیط الکترونیکی و سیستم  gps در ماشین ها راه بیفتد  ما از ان طریق بفهمیم  روزانه چند مسافر سوار می شوند به همون تعداد یارانه بدیم ولی در فسا جواب نداد مردم اصلا نمی دانستند بلیط الکترونیک چیست .  این طرح به درد شهرهایی مثل شیراز می خورد که هر دقیقه 20تا سوار و پیاده می شوند  نه مثل اینجا که روزی 20 تا سوار میشوند .
او ادامه می دهد:" اگر ترمینال امام حسین (ع) راه بیفتد بخشی از مشکلات ما هم حل می شود  این مسافر بر های شخصی ساماندهی میشوند جا برا ما هم باز میشود و دیگر دعوا و جرو بحث نداریم خیلی تاثیر دارد .


او ادامه می دهد:" قبلا تابلوهای ایستگاهی بود که حتی شب هم لامپش روشن بود مسیر اتوبوس رو کامل مشخص کرده بودند ولی جمعش کرده اند."
راننده دیگری به ما می گوید : سال 82 که این ماشین ها وارد فسا شد آن موقع با کرایه روزی 25 تومان ما روزانه حدود 50000 تومان در آمد داشتیم در همین خط . آن موقع ایستگاه بود مردم می دانستند کجا بروند ولی الان ... مشکل بعدی ما ، ما یک شیر آب و یک مکان برا شستن اتوبوسمان نداریم اگر در خیابان اصلی مشکلی مثلاً برای موتورش پیش بیاد ما یک تعمیرگاه داخل شهر نداریم باید همینطور با سلام و صلوات ماشین را تا کمربندی برای تعمیر ببریم .شما نگاه کنید ما الان جلوی مغازه ها ایستادیم  مانع کسب برا مغازه هم هستیم .

به سراغ  یکی دیگر از رانندگان رفتیم که مینی بوس بین شهری داشت .او با توپی پر از مشکلاتش گفت و از وجود بیش از حد مسافربرهای شخصی گلایه کرد و همان جرو بحث های هر روزه رانندگان با آنها که اصلاً کسی نیست بیاید و روی این کار نظارت کند .
او ادامه می دهد : "راهنمایی رانندگی فقط سرچهار راه ایستاده زورش به چهار تا کمربند نبسته می رسد اگر راست میگوید بیاید و اینجا نظارت کند.
 
من 30 ساله راننده هستم همه در آمدم همین ماشین است. برای جابه جایی دو تا مسافر یک صورتحساب که بخواهند به ما بدهند باید از هفت خان رستم رد شویم. ولی مسافربرهای شخصی ای من میشناسم که  چند تایشان مواد مخدر مصرف می کنند و کسی هم هیچ کاری بهشان ندارد ما حتی محل گرفتن آزمایش اعتیاد در شهر خودمان نداریم  باید برویم جهرم و شیراز. کارت سلامت ما در فسا صادر نمی شود. بیمه ما هم سنگین است باید با قرض و وام پرداخت کنیم . ما صرفا اینجا ایستاده ایم چون سی سال است کارمان این بوده و کار دیگری نیست. سی سال است که هیچ مسئولی از ما حمایت نمی کند .

فاجعه ای در سیوند در حال رخ دادن است

آب رودخانه سیوند در شهرستان پاسارگاد پس از برداشت کشاورزان به طور کامل قطع می شود و پایین دست آن فاجعه بزرگ زیست محیطی در حال رخ دادن است.

برداشت بی‎رویه از آب‎ها  شامل دو دسته است، دسته اول برداشت از آب‎های زیرزمینی و چاه‌ها است که بر اساس قانون می‎توان با آنها برخورد کرد، در خصوص استفاده از آب چاه‎ها صرفا به منظور آبیاری محدوده مشخصی از اراضی مجوز صادر می‌‏شود و کشاورزان نباید از حد مجاز تعیین شده تخطی کنند.

دسته دوم برداشت بی‎رویه آب شامل آب‎های سطحی و روان است. سودجویان با لوله‌گذاری‎های غیرمجاز در مسیر برخی رودخانه‌‏ها مانند رودخانه سیوند که توسط کشاورزان شهرستان خرمبید و برخی از کشاورزان شهرستان پاسارگاد انجام می شود، اقدام به آبیاری مزارع خود و بعضا  اقدام به فروش آب در شهرستان همجوار می‏‌کنند که برخورد قانونی با این دسته از افراد همچون متخلفان استفاده بی‎رویه از چاه‎ها باید در دستور کار متولیان امر قرار بگیرد.

همچنین از کشت درختان در اراضی بستر رودخانه سیوند نیز باید جلوگیری کرد و تمهیداتی نیز در خصوص درختان کشت شده در سال‎های پیش اندیشیده شود چرا که هم اراضی در بستر رودخانه به طور غیر قانونی به کشت درخت اختصاص داده شده وهم آبی که از این روخانه برای همین درختان برداشت می شود،غیر مجاز است.

البته برداشت بی‎رویه از آب برخی از رودخانه‎ها مانند رودخانه سیوند به تجارت پرسودی برای سودجویان استان فارس تبدیل شده است.

این برداشت آب از رودخانه سیوند که البته به طور کاملا گسترده در شهرستان خرمبید توسط سود جویان انجام می شود،باعث شده که حق آبه شهرستان پاسارگاد از سهم این رودخانه صفر شده و پس از برداشت همین باقیمانده کم آب رودخانه، توسط کشاورزان مزررعه قصردشت و برخی از کشاورزان پایین دست سد سیوند،فاجعه های زیست محیطی در مسیر این رودخانه در شهرستان پاسارگاد و شهرستان های بالا دست همچون شهرستان خرم بید، به وجود آمده است.

اما آب  رودخانه سیوند در شهرستان پاسارگاد پس از برداشت کشاورزان به طور کامل قطع می شود و پایین دست آن فاجعه بزرگ زیست محیطی در حال رخ دادن است.

تلف شدن هزاران ماهی به واسطه برداشت آب به وسیله پمپ و لوله از روخانه سیوند و همچنین آتش سوزی های نیزار واقع در مسیر رودخانه که به دلیل خشکی وبی آبی رودخانه رخ می دهد و باعث تلف شدن پرندگان این اقلیم آب و هوایی شده، تنها گوشه ای از فاجعه زیست محیطی در کنار  این رودخانه از بالادست تا این نقطه می باشد.

 برخورد با این دسته از افراد و سود جویان جدی و ضروری است و مسئولان باید توجهی بیش از پیش به این مقوله داشته باشند.

در حال حاضر و با توجه به جدی شدن هرچه بیشتر معضل کم آبی همکاری بیش از پیش مسئولان از اهمیت بالایی برخوردار است.نظارت بیشتر دستگاه‌‏های مسئول یکی از فعالیت‏‌های پیش‌گیرانه به منظور جلوگیری از برداشت بی‌‏رویه از منابع آب چاه‏‌ها و آب‏‌های سطحی و روان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار