کد خبر: ۷۳۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵ 07 August 2015

سید جبراییل خلیلی موسوی*

در دورانی که تبلیغات به یک علم پیچیده و جامعه شناسانه تبدیل شده است، نمی توان از نمایندگان انتظار داشت بدون تبلیغ وارد مجلس شوند، ضمن آنکه این تبلیغات تاثیر مثبتی نیز بر ایجاد شور و شعف انتخاباتی دارد. هزینه‌های انتخاباتی برای کاندیداهای ورود به مجلس شورای اسلامی این روزها یکی از بحث‌های جدی و داغ و ثابت فعالان سیاسی است. محمدرضا باهنر نائب رییس مجلس، میانگین هزینه موردنظر برای نماینده‌شدن در انتخابات پیش‌رو را رقمی حدود ۲۰۰ میلیون تومان برآورده کرده و جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه نیز از هزینه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ میلیونی برخی کاندیداهای انتخاباتی خبر داده است.
ما در این یادداشت قصد نداریم چگونگی تامین این هزینه ها!؟ یا چه کسانی می‌توانند این هزینه تامین کنند تا راهی مجلس شوند!؟ را بررسی کنیم. بلکه از منظر دیگر به این مسئله نگاه خواهیم کرد و آن این است که در حالی که استان اردبیل به تاسی از رکودتورمی حاکم در کشور از آن رنج می برد. حضور کاندیداهای انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری (که اکثراٌ خارج از استان هستند)که در۷ اسفندماه انتخابات برگزار خواهد شد. و به تبع آن هزینه های انتخاباتی آنها با فرض اینکه این هزینه های انتخاباتی کاندیداها از طرف حامیان و دوستان و طرفداران کاندیداها خرج شود. باعث رونق فضای کسب و کار برخی مشاغل در برخی از زمینه ها از جمله کسب و کار چاپ و نشر عکس و بنر و فضای رسانه ها و مجلات و رونامه ها و نشریات محلی و … خواهد شد.
بنابراین در صورتی که نگاهی گذرا به فرآیند یک کاندیدای مجلس دهم تا روز برگزاری انتخابات بیندازیم.
۱- اطلاع رسانی از طریق نشریات و روزنامه های محلی و خبرگزاری ها
۲- رایزنی با تشکلها و احزاب محلی از طریق شرکت در جلسات آنها
۳- تدارک یک محل مناسب برای دیدارهای چهره به چهره و هماهنگ کردن جلسات خانگی و نشست ها
۴- چاپ پوستر و بنر و کارت ویزیت تا برگزاری نشستها و سمینار و حتی میهمانی های شام و ناهار در کنار کمکها و خدمات عام المنفعه ، برای تبلیغات عمومی
۵- فعال سازی ستادهای انتخاباتی در شهرها و بخشهاو مناطق تابعه در زمان تبلیغات عمومی
مشاهده خواهیم کرد که کسب و کارهایی مانند نشریات و روزنامه های محلی و خبرگزاریها و چاپ خانه ها و لابراتوار ها و مغازه دارها و تالارها و رستورانها و سورایها و کارگران فصلی و ..غیره در امر انتخابات فعال و دخیل هستند.
و درصورتی که ما کاندیداهای دوره دهم مجلس شورای اسلامی را به دو گروه تقسیم کنیم.
گروه اول : کاندیداهای اصلی یا رقبای اصلی به میزان سه برابر ظرفیت آن حوزه انتخابیه که رقابت اصلی معمولا بین این گروه با توان مالی بالا اتفاق می افتد. و هزینه های انتخاباتی هر نفر این گروه را حداقل۲۰۰ میلیون در نظر بگیریم.
گروه دوم : کاندیداهای فرعی به میزان الباقی کاندیداها پس از کسر سه برابر ظرفیت آن حوزه انتخابیه که احتمال هزینه تبلیغاتی آنها کم و توان مالی کمتری نسبت به گروه اول دارند. و هزینه های انتخاباتی هر نفر این گروه را حداقل۲۰ میلیون در نظر بگیریم.
درحوزه انتخابیه اردبیل و نیر و نمین :
که ۳ نفر کرسی نماینده گی دارد و تعداد کاندیداهای انتخاباتی را ۲۴ نفر در نظر بگیریم.
گروه اول :کاندیداهای اصلی یا رقبای اصلی را ۹ نفر و هزینه های انتخاباتی هر نفر را ۲۰۰ میلیون در نظر بگیریم.

۱٫۸میلیارد تومان =۲۰۰میلیون تومان*۹نفر =حداقل کل هزینه تبلیغاتی این ۹ نفر
گروه دوم :کاندیداهای فرعی که به طور تقریبی ۱۵ نفر و حداقل هزینه های انتخاباتی هر نفر را ۲۰ میلیون در نظر بگیریم.

۳۰۰میلیون تومان = ۲۰میلیون تومان *۱۵نفر = حداقل کل هزینه تبلیغاتی این ۱۵ نفر
به صورت تخمینی حداقل هزینه تبلیغاتی حوزه انتخابیه اردبیل و نیر و نمین = ۲٫۱میلیارد تومان خواهد بود.
به صورت تخمینی اگر مبلغ فوق را بر کل رای ماخوذه آن حوزه انتخابیه تقسیم کنیم . میزان هزینه تبلیغاتی برای هر رای مشخص خواهد شد.

بنابراین :
تقریباًهرمیزان رای۸۰۰۰تومان= ۷۹۸۰تومان=۱۸۲/۲۶۳ رای ماخوذه حوزه انتخابیه /تقسیم بر ۲٫۱میلیارد تومان
و برای حوزه های انتخابیه مشگین شهر ،خلخال و کوثر، گرمی ، پارس آباد و بیله سوار :
که هر حوزه ۱ نفر کرسی نماینده گی دارند و تعداد کاندیداهای انتخاباتی را برای هر حوزه ۸ نفر در نظر بگیریم.
گروه اول :کاندیداهای اصلی یا رقبای اصلی هر حوزه را ۳ نفر و حداقل هزینه های انتخاباتی هر نفر برای هر حوزه را ۲۰۰ میلیون در نظر بگیریم.
۶۰۰میلیون تومان =۲۰۰میلیون تومان*۳نفر =کل حداقل هزینه تبلیغاتی این ۳ نفر برای هر حوزه
گروه دوم: کاندیداهای فرعی هر حوزه را به طور تقریبی ۵ نفر و حداقل هزینه های انتخاباتی هر نفر برای هر حوزه را ۲۰ میلیون در نظر بگیریم.
۱۰۰میلیون تومان = ۲۰میلیون تومان *۵نفر = کل حداقل هزینه تبلیغاتی این ۵ نفر برای هر حوزه
به صورت تخمینی کل هزینه تبلیغاتی حوزه انتخابیه مشگین شهر ، خلخال و کوثر، گرمی ، پارس آباد و بیله سوار برای هر حوزه بصورت مجزا ۷۰۰میلیون تومان خواهد می باشد.
بنابراین به صورت تخمینی کل حداقل هزینه تبلیغاتی برای چهار حوزه انتخابیه مشگین شهر ،خلخال و کوثر، گرمی ، پارس آباد و بیله سوار خواهیم داشت. ۲٫۸میلیاردتومان =۷۰۰میلیون تومان *۴ حوزه انتخابیه
در نتیجه به صورت تخمینی کل گردش مالی هزینه های تبلیغاتی کاندیداهای انتخاباتی مجلس دهم استان اردبیل ۴٫۹میلیارد تومان خواهد بود.
گردش مالی به صورت تخمینی ۴٫۹میلیارد تومان = ۲٫۸میلیارد تومان + ۲٫۱ میلیارد تومان
در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که مبلغ ۴٫۹میلیارد تومان بصورت تخمینی و حداقل هزینه های تبلیغاتی کاندیداها می باشد و با بیشتر شدن کاندیداها این مبلغ ممکن است به دو یا سه برابر نیز افزایش یابد. بنابراین مبلغ فوق چه از طرف خود یا حامیان یا دوستان یا بستگان کاندیداهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سطح شهرستانهای استان اردبیل هزینه شود در این اوضاع رکود اقتصادی در استان باعث رونق فضای کسب و کار برخی مشاغل خواهد شد.

"استاد دانشگاهای اردبیل و کارشناس امور اقتصادی و سیاسی و بین المللی”


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار